Na poważne zagrożenia należy reagować z całą stanowczością, co też uczyniła ekipa techniczna popularnego komunikatora korporacyjnego Slack. Zgłoszony problem okazał się na tyle kluczowy, że użytkownik, który go wykrył, nagrodzony został pokaźną sumą pieniędzy.
Często piszemy o potencjalnie niebezpiecznych lukach w oprogramowaniu, mogących prowadzić do szkód, nie tylko sprzętowych, ale i finansowych. Tym razem będzie słów kilka na temat zgłoszenia tak niecodziennego, że firma postanowiła się tym zająć w trybie natychmiastowym.
Chodzi o błąd w Slacku, popularnym komunikatorze grupowym. Jeden z użytkowników poinformował techniczny help-desk o dosyć kluczowym błędzie: otóż wpisując w polu czatu tag „hamburger”, program wyświetlał kanapkę z serem, a więc cheeseburgera. Autor zgłoszenia zaproponował również możliwe rozwiązania problemu - zmianę taga na „cheeseburger” lub usunięcie plasterka sera z grafiki.
Każda normalna firma uznałaby to pewnie za całkiem pomysłowy trolling. No bo w końcu kto przywiązuje uwagę do tego, czy emotikony wiernie odwzorowują rzeczywistość? Ale nie Slack. Tutaj obsługa zachowała się w pełni profesjonalnie i potraktowała zgłoszenie poważnie. Zresztą zobaczcie sami. Pisownia oryginalna, przetłumaczona:
„Po intensywnych analizach doszliśmy do wniosku, że faktycznie jest to słabostka systemu bezpieczeństwa w aplikacji Slack. Sprawdziliśmy kilka możliwych scenariuszy i uświadomiliśmy sobie, że istnieje ryzyko potencjalnych strat finansowych dla osoby wysyłającej wiadomość.
Załóżmy następujący scenariusz: Alice i Bob idą na lunch, a Bob zdecydował się kupić Alice hamburgera, by pogratulować jej awansu. Bob wysyła wiadomość do Alice, proponując jej „»hamburger« o »clock1230«”. Nieświadomie dla Boba i bez jego zgody, Slack właśnie zaoferował cheeseburgera, zamiast zaproponowanego hamburgera. Natomiast sieć lokalnego establishmentu gastronomicznego doszła do wniosku, że średnia cena dodania sera do hamburgera (kolokwialnie: „z serem”) to 50 centów. Przyjmując różnicę między ceną „hamburgera” i „cheeseburgera”, można by przyjąć, że zbiorczym efektem tej pomyłki będą niezliczone ilości strat pieniężnych wśród użytkowników Slacka.
Chcieliśmy Ci zatem serdecznie podziękować i nagrodzić Cię kwotą 12,50 USD, która powinna być więcej, niż wystarczająca, by zakupić rozsądnie wycenionego hamburgera lub cheeseburgera.”
Tak, to prawdziwa odpowiedź help-desku. I wiecie co? Właśnie w ten sposób załatwia się tego typu sprawy, przekuwając zwykły trolling w swoje własne, viralowe zwycięstwo!
Źródło: Technologie.ngo.pl