Wyniki warsztatu „Kryteria wyboru projektów w kontekście idei wspierania partnerstwa”, przeprowadzonego 26 maja 2011 roku
w ramach III spotkania regionalnego Krajowej Sieci Tematycznej ds. Partnerstwa w Gdyni (woj. pomorskie),
opr. Piotr Frączak
Warsztaty podzielone były na trzy części:
- Uwspólnienie wiedzy na temat roli i możliwości stosowania kryteriów przy wyborze projektów
- Informacja na temat systemu wspierania partnerstw w RPO na Pomorzu
- Podjęcie próby sformułowania kryteriów wyboru projektów wspierających ideę partnerstwa
1. Uwspólnienie wiedzy na temat roli i możliwości stosowania kryteriów przy wyborze projektów
Uczestnicy próbowali uwspólnić swoje stanowiska dotyczące kryteriów wyboru projektów (po co stosuje się kryteria wyborów jakie są tego dobre i złe strony) oraz cech, którymi powinny się one charakteryzować.
Uczestnicy zwrócili uwagę, że kryterium może pełnić kilka podstawowych funkcji:
- zapewnić przejrzyste zasady przyznawania środków,
- ukierunkować strumień środków.
Kwestia ukierunkowania była w różny sposób doprecyzowywana, wskazywano na rodzaje kryteriów, które mogą pomóc w rozwiązaniu różnych problemów
- ograniczeń finansowych (np. mała ilość dużych dotacji lub duża ilość małych);
- ograniczeń dotyczących podmiotów - rodzajów instytucji (np. małe i średnie przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego), ich możliwości (np. długość działania, dotychczasowe doświadczenia);
- ograniczeń dotyczących grup docelowych (np. grupy beneficjentów, określone terytorium);
- ograniczeń dotyczących form działalności (np. określenie preferowanych form lub wykluczenie form niepożądanych).
Próbowano też określić „koszty” wprowadzenia kryteriów, które wiążą się:
- z pewną sztywnością, formalizmem i przedłużaniem się procedur,
- ograniczeniem w dostępie do środków, czy nawet w niektórych wypadkach wykluczeniem, pewnych środowisk czy instytucji.
W trakcie określania roli kryteriów próbowano ustalić, jakie warunki powinny spełniać dobre kryteria. Powinny m.in.:
- być partycypacyjnie tworzone (czyli głos tych, którzy będą mieli te kryteria spełnić, powinien być wysłuchany);
- wynikać z obiektywnych potrzeb („w oparciu o dowody”);
- być dopasowane do możliwości (tzn. odpowiadać uwarunkowaniom);
- być jednoznaczne i konkretne.
2. Informacja na temat systemu wspierania partnerstw w RPO na Pomorzu
3. Podjęcie próby sformułowania kryteriów wyboru projektów wspierających ideę partnerstwa
Kolejnym etapem była próba sformułowania kryteriów, które mogłyby pomóc w wyborze dobrych projektów realizowanych przez partnerów. Opracowana ona została w formie tabeli.
W kwestii budowania partnerstw powinny być zawsze brane pod uwagę zasady horyzontalne:
- celem wspierania partnerstwa jest budowa społeczeństwa obywatelskiego
- podstawą wspierania partnerstwa jest realizacja zasady pomocniczości
CEL KRYTERIUM – po co wprowadzamy kryterium
WSKAŹNIK jak to sprawdzić
efektywność działań
Czy łączone są kompetencje
potrzebne do realizacji projektu?
Określony podział zadań
Czy łączone są zasoby
Określony wkład finansowy i rzeczowy
Czy łączone są uprawnienia
Określony skład (partnerstwa międzysektorowe)
dobre zarządzanie
Czy partnerswo jest współzarządzane?
Określony jest w umowie partnerskiej sposób podejmowania decyzji, który uwzględnia głos (stanowiący) poszczególnych partnerów.
budowanie zaufania
Czy partnerzy współodpowiadają za efekty projektu?
Określona jest odpowiedzialność partnerów adekwatna do ich roli w partnerstwie i udziału w podejmowaniu decyzji.
wzmacnianie relacji
Czy działania w partnerstwie przekładają się na szerszą i dłuższą współpracę partnerów?
Określony jest czas obowiązywania umowy partnerskiej, który jest dłuższy i obejmujący szerszy zasięg niż partnerstwo w realizacji projektu.
wzmacnianie słabszych
Czy partnerstwo przyczyni się do wzmocnienia partnerów (szczególnie słabszych)?
Określony jest sposób wzmacniania potencjału partnerów.
innowacyjność
Czy partnerstwo przyczyni się do innowacyjności?
Określone są wzajemne relacje partnerów, które wspomagają wzajemne uczenie się.
interdyscyplinarność
Czy partnerstwo pozwala na przełamywanie barier wynikających ze specjalizacji i branżowości?
Określone są branże i specjalności partnerów, oraz takie mechanizmy funkcjonowania partnerstwa, które pozwalają na interdyscyplinarne ich wykorzystanie.
przełamywanie partykularyzmu
Czy interesy poszczególnych partnerów w trakcie realizacji partnerstwa uwzględniają ideę dobra wspólnego?
Określony jest wkład partnerów w realizację dobra wspólnego.
zwiększenie szans
Czy partnerstwo przyczynia się do osiągnięcia celu, czy osłabia tę możliwość?
Określone są zasady pomocy wzajemnej między partnerami na wypadek nieprzewidzianych okoliczności.
większa legitymizacji działań
Czy partnerstwo wzmacnia społeczne poparcie dla realizowanych działań?
Określone są środowiska, których poparciem cieszy się udział poszczególnych partnerów w partnerstwie.
- W celu wspólnej realizacji projektów, o których mowa w art. 28 ust. 1, w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą, mogą być tworzone partnerstwa przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej „projektem partnerskim”, na warunkach określonych w porozumieniu lub umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów.
- Projekt partnerski jest realizowany na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską.
- W przypadku projektów partnerskich porozumienie lub umowa partnerska określa w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu.
- W przypadku projektów partnerskich realizowanych na podstawie umowy partnerskiej podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. — Prawo zamówień publicznych, ubiegający się o dofinansowanie, dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów.
W szczególności jest zobowiązany do:
- ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów;
- uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu;
- podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów.
Źródło: OFOP