Kraków. Pierwsi kursanci akademii partnerstwa lokalnego
Kwiecień będzie zdecydowanie miesiącem partnerstwa lokalnego! Pod koniec miesiąca rusza I edycja innowacyjnego kursu Akademia Partnerstwa, organizowanego przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska, Krajową Sieć Grup Partnerskich oraz zagranicznych partnerów z The Partnering Initiative . Dla firm, instytucji publicznych i organizacji społecznych współpraca partnerska staje się coraz częściej narzędziem realizacji celów gospodarczych, publicznych i społecznych.
Idea partnerstwa trójsektorowego (współpraca przedstawicieli sektora pozarządowego, publicznego i prywatnego) jest promowana i wdrażana przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska od 2001 roku kiedy przy jej wsparciu powstały pierwsze w Polsce grupy partnerskie. Grupa partnerska jest porozumieniem jednostek i organizacji reprezentujących różne środowiska – sektor publiczny, prywatny i społeczny, które ma na celu wspólne działanie dla poprawy sytuacji społecznej i gospodarczej, a także ochronę środowiska przyrodniczego określonego obszaru. Partnerstwo to jedność interesów, której owocem są wspólne, praktyczne działania, a motorem – zaangażowanie, zasoby i umiejętności jego członków. W 2005 roku powołano Krajową Sieć Grup Partnerskich, aby ułatwić grupom partnerskim rozwój, współpracę i promować ich działalność. Wieloletnie funkcjonowanie tych struktur w Polsce to cenne doświadczenia, praktyki i ludzie.
Już wkrótce, od 21 do 23 kwietnia, pierwsza piętnastka uczestników kursu rozpocznie w Krakowie sesję zajęć pt. „Zrozumieć ideę partnerstwa”, na której zdobędą oni przede wszystkim wiedzę teoretyczną o partnerstwach, a także umiejętności związane z komunikacją, moderacją i negocjacjami, które niezbędne są we współpracy partnerskiej. W maju uczestników czeka wizyta w jednej z grup partnerskich, gdzie, pod okiem tutora, w praktyce będą mogli przyjrzeć się, jak działa partnerstwo trójsektorowe. Ostatnia sesja w ramach kursu przewidziana jest na czerwiec. Kurs zakłada jak najszersze zaangażowanie uczestników, tak aby wynieśli oni z niego jak najwięcej umiejętności praktycznych.
Źródło: Fundacja Partnerstwo dla Środowiska