Konwent Wojewódzkich Rad Pożytku z niepokojem o definicji przedsiębiorstwa społecznego
Konwent Wojewódzkich Rad Działalności Pożytku Publicznego podjął pierwsze w swojej historii stanowisko. Dotyczy ono projektowanej ustawy o ekonomii społecznej i solidarnej. Niepokój członków Konwentu wzbudziły przede wszystkim kwestia definicji przedsiębiorstwa społecznego. Poniżej stanowisko.
STANOWISKO 1/2017 KONWENTU WOJEWÓDZKICH RAD DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO
w sprawie definicji przedsiębiorstwa społecznego
Na podstawie §2 ust. 5 regulaminu Konwentu Wojewódzkich Rad Działalności Pożytku Publicznego przedstawiamy stanowisko:
Z niepokojem obserwujemy tendencję zawężania definicji przedsiębiorstwa społecznego, w szczególności ujednolicania jej z cechami spółdzielni socjalnych.
Przeniesienie z definicji spółdzielni socjalnej do definicji przedsiębiorstwa społecznego wymogu zatrudnienia 50% osób bezrobotnych wydaje się być nieuzasadnioną barierą, także dla tych organizacji, które za cel działania obierają tworzenie miejsc pracy dla osób bezrobotnych. Dla organizacji pozarządowych, stowarzyszeń i fundacji, które już zatrudniają pracowników, konieczność dodatkowego zatrudnienia minimum 50% osób bezrobotnych jest trudną do spełnienia barierą. Gdy organizacja już zatrudnia np. 5 osób, wymóg zatrudnienia minimum kolejnych pięciu tylko po to, aby spełnić wymogi ustawowe, jest nieracjonalny. Jeśli w zakresie tworzenia miejsc pracy możliwa jest pomoc państwa, powinna ona dotyczyć każdego kolejnego miejsca pracy.
Definicja przedsiębiorstwa społecznego powinna odnosić się do prowadzenia działalności gospodarczej przez organizacje pozarządowe oraz przekazywania wypracowywanego zysku na działania w sferze pożytku publicznego np. dot. zdrowia, edukacji, kultury, bez wymogu procentowego zatrudniania bezrobotnych.
Tylko różnorodność typów przedsiębiorstw społecznych (stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, w tym socjalne) gwarantować może rozwój ekonomii i przedsiębiorczości społecznej oraz wykorzystanie potencjału środowiska organizacji pozarządowych, aktywnie tworzonych przez obywateli już od 1989 roku. Zarówno polityki publiczne finansowane z budżetu państwa i funduszy europejskich, jak i prace legislacyjne odnoszące się do sfery ekonomii społecznej uwzględniać muszą dotychczasowy dorobek i potencjał aktywności społecznej obywateli działających w organizacjach pozarządowych.
Wierzymy, że prace legislacyjne dotyczące sfery ekonomii i przedsiębiorczości społecznej będą szeroko konsultowane już na najwcześniejszym etapie założeń do ustawy. Wyrażamy zarazem gotowość włączenia się powyższe działania rządu.
Źródło: Konwent Wojewódzkich Rad Działalności Pożytku Publicznego