Kontrola w organizacjach pozarządowych. Apel o dostarczenie informacji
Zespół ds. interwencji przy Radzie Działalności Pożytku Publicznego prosi organizacje pozarządowe o dostarczenie informacji dotyczących kontroli. Zebrane informacje mają posłużyć do stworzenia przez RDPP rekomendacji.
Przed końcem V Kadencji Rada Działalności Pożytku Publicznego przy Przewodniczącym Komitetu ds. Pożytku Publicznego chce podjąć uchwałę w sprawie zasad kontroli w organizacjach pozarządowych - zarówno kontroli wynikających z nadzoru, jak i kontroli zadań publicznych. Rada realizuje w ten sposób swoje uprawnienia wynikające z art. 35 ust. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie („Do zadań Rady należy w szczególności: (…) 4) zbieranie i dokonywanie analizy informacji o prowadzonych kontrolach i ich skutkach;).
Zespół ds. interwencji pracuje nad informacjami przesłanymi przez administrację. Chcemy też jednak uzyskać informację od organizacji pozarządowych, aby proponowane rekomendacje odzwierciedlały również ich doświadczenia i zdanie. Dlatego apelujemy do jak najszerszego grona organizacji pozarządowych o przesłanie nam informacji.
Organizacja powinna podać nazwę, skąd jest (miejscowość) i przez kogo była kontrolowana. Prosimy też o odpowiedź na poniższe pytania.
-
Czy w organizacji w latach 2015–2017 odbyła się kontrola organu nadzoru i w jaki sposób się odbywała?
-
Czy w organizacji w latach 2015–2017 odbywały się kontrole realizowanych zadań publicznych i w jaki sposób się odbywały?
-
Czy w wyniku przeprowadzonej kontroli organu nadzoru zobowiązano organizacje do dokonania zmian w działaniu i jakiego typu były to zmiany?
-
Czy w wyniku przeprowadzonych kontroli zadań publicznych przez samorząd lub administrację ministerialną organizacja była zobowiązana do zwrotu środków publicznych i w jakiej wysokości?
-
Jakie zalecenia pokontrolne przekazane zostały organizacji w wyniku kontroli nadzorczej, a jakie w wyniku kontroli zadań publicznych?
-
Czy o kontroli nadzorczej lub kontroli zadania publicznego organizacja została powiadomiona z wyprzedzeniem (jeśli tak to jakim) i czy została pouczona w powiadomieniu o swoich uprawnieniach?
-
Czy przeprowadzone kontrole miały charakter kontroli jedynie przesłanych dokumentów czy kontrole odbywały się bezpośrednio w organizacji?
- Czy kontrole odbywały się w atmosferze umożliwiającej organizacji wyjaśnienie w pełni wszelkich wątpliwości kontrolerom?
Na te pytania chcielibyśmy uzyskać odpowiedź od jak największej liczby organizacji. Odpowiedzi zbieramy do 10 września 2018 r.
Prosimy o przesyłanie odpowiedzi na adres przewodniczącego zespołu: rdpp@opor.org.pl.
Członek Rady Działalności Pożytku Publicznego przy Przewodniczącym Komitetu ds. Pożytku Publicznego
Przewodniczący Zespołu Rady ds. Interwencji, Przewodniczący Doraźnego Zespołu Rady ds. monitoringu realizacji ustawowych praw do prowadzenia kampanii społecznych w mediach publicznych Polskim Radiu i Telewizji Polskiej przez organizacje pożytku publicznego
Prezes Fundacji OPOR
Prezes Fundacji im. Ludwiki i Hipolita małżonków Wawelberg