Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Kontrola sprawozdania UE na temat korupcji: Dobry krok, ale są braki
Redakcja ngo.pl (opr.)
Zdaniem kontrolerów unijnych sprawozdanie Komisji Europejskiej na temat korupcji stanowi dobry początek, ale brakuje w nim informacji uzasadniających politykę zwalczania nadużyć finansowych i politykę antykorupcyjną. W opublikowanym 10 kwietnia 2014 piśmie Europejskiego Trybunału Obrachunkowego skierowanym do przywódców UE poddano krytyce opracowane przez Komisję sprawozdanie o zwalczaniu korupcji. Zarzuca się mu, że jest nazbyt opisowe oraz że jest oparte na wynikach badań postrzegania korupcji, których użyteczność jest ograniczona, a nie na analizach i ustaleniach faktycznych.
– Na pierwszy rzut oka wyniki sprawozdania Komisji wydają się niepokojące. Ustalenia zawarte w sprawozdaniu są jednak w głównej mierze oparte na postrzeganiu korupcji przez obywateli i przedsiębiorstwa – stwierdził Alex Brenninkmeijer, członek Trybunału odpowiedzialny za analizę sprawozdania. – Stan rzeczywisty może być zupełnie inny. Poza tym godny ubolewania jest fakt, że Komisja nie uwzględniła w analizie instytucji i organów UE.
Kontrolerzy UE stwierdzili, że korupcja i nadużycia finansowe podważają zaufanie do instytucji publicznych i demokracji oraz zakłócają funkcjonowanie rynku wewnętrznego UE. Trybunał przyjmuje z zadowoleniem sprawozdanie Komisji o zwalczaniu korupcji, widząc w nim obiecujący początek pożytecznej dyskusji. Jako niezależny organ kontroli zachęca do takiej dyskusji, ponieważ stanowi ona istotny wkład w rozliczalność krajowych i unijnych instytucji publicznych wobec obywateli UE.
Wzmocnienie dobrych rządów poprzez zwiększenie przejrzystości i rozliczalności – zwłaszcza w odniesieniu do środków zapobiegania korupcji – ma kluczowe znaczenie dla zdobycia zaufania społecznego do instytucji publicznych. Polityka przejrzystości i rozliczalności ma fundamentalne znaczenie dla tych instytucji, umożliwiając im właściwe wypełnianie swoich obowiązków i zagwarantowanie uczciwości zawodowej swoich urzędników. Przejrzystość i uczciwość zawodowa stanowią podstawowe warunki zwalczania nadużyć finansowych i korupcji.
Trybunał uważa, że konieczne są dalsze prace nad dostarczeniem szczegółowych, terminowych i ścisłych danych oraz niezależnych ocen na poziomie UE i państw członkowskich, aby określić: 1) rzeczywiste obszary ryzyka; 2) powody, dla których występuje korupcja oraz 3) środki, które należy podjąć i które okazały się skuteczne.
Oparcie środków na rzecz zwalczania korupcji na jej postrzeganiu zamiast na rzeczywistym występowaniu korupcji pociąga za sobą ryzyko, że środki te mogą stanowić nadmierne obciążenie i że nie będą odnosiły się do rzeczywistych przyczyn korupcji.
Stanowisko kontrolerów Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (w języku angielskim) >>
Wprowadzony w 2011 r. unijny mechanizm zwalczania korupcji, oparty na art. 83 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zobowiązuje Komisję Europejską do przedkładania co dwa lata sprawozdania o zwalczaniu korupcji, począwszy od 2013 r.
W sprawozdaniu Komisji opisano tendencje i zmiany w zakresie korupcji oraz wskazano szereg skutecznych środków zapobiegania korupcji stosowanych w państwach członkowskich. Tym samym sprawozdanie obejmuje szeroki zakres zagadnień i konkretnych obszarów szczególnie zagrożonych wystąpieniem korupcji. Sprawozdanie to ma jednak głównie opisowy charakter. Opiera się ono na wynikach spotkań okrągłych stołów, informacji pochodzących z sondaży Eurobarometr i przeglądu środków zapobiegania korupcji. Brakuje w nim informacji na temat konkretnych ustaleń.
W swoim pierwszym sprawozdaniu o zwalczaniu korupcji Komisja nie nawiązuje do ogólnej kwestii nadużyć finansowych i korupcji w UE i państw członkowskich. Komisja uzasadnia jednak, dlaczego skoncentrowała się na zagadnieniu zamówień publicznych. Zamówienia publiczne to obszar o wysokim wpływie na poziom błędu szacowany przez Trybunał i z tego względu uznaje się je za obszar wysokiego ryzyka. Szacowany przez Trybunał poziom błędu nie jest miarą nadużyć finansowych lub korupcji. Błędy w obszarze zamówień publicznych mogą oznaczać, że nie zawsze udało się osiągnąć cele przepisów dotyczących zamówień publicznych: propagowanie uczciwej konkurencji i zapewnienie, by zamówienia były udzielane najodpowiedniejszemu oferentowi. Trybunał zgłasza wszelkie przypadki podejrzeń nadużycia finansowego lub korupcji wśród powyższych uchybień do OLAF‑u, który posiada uprawnienia śledcze.
W przedstawionym przez Komisję sprawozdaniu o zwalczaniu korupcji oceniono osiągnięcia inicjatyw krajowych. Nie wyjaśniono w przekonujący sposób, dlaczego z analizy wykluczono instytucje i organy UE. Z samego sprawozdania oraz z opinii otrzymanych m.in. od Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich i w następstwie debaty w Parlamencie Europejskim wynika jednak, że pominięcie w sprawozdaniu instytucji i organów UE było niefortunne.
Sprawozdanie Komisji UE o zwalczaniu korupcji (w języku polskim) >>
Więcej informacji można znaleźć na stronie Dyrekcji Generalnej do Spraw Wewnętrznych.
Więcej informacji można znaleźć na stronie Dyrekcji Generalnej do Spraw Wewnętrznych.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.