Konkursy dla przedsiębiorstw społecznych mają za zadanie wskazać pionierów, innowatorów, osoby, które zmieniają świat - dla portalu Ekonomiaspoleczna.pl pisze Ewa Hevelke
Najbardziej popularne konkursy działają na skalę globalną, a przedsięwzięcia, tóre są w nich nagradzane, rozwiązują problemy biedy, braku dostępu do wody, elektryczności, edukacji.
Najczęściej schemat jest podobny – w konkursie tworzone są odrębne kategorie dla przedsiębiorstw już działających i tych w fazie uruchamiania działalności. Coraz rzadziej organizatorzy dokonują podziałów regionalnych. W kręgu zainteresowań stawia się teraz takie pomysły, które można powielać i dostosowywać do lokalnych warunków.
Harmonogram działań jest również podobny – najpierw przyjmowane są zgłoszenia za pośrednictwem internetowych forlumarzy, następnie przeprowadzany jest cykl wizyt studyjnych i spotkań ekspertów z uczestnikami. Finał i ogłoszenie decyzji jury zwykle odbywa się w ramach większego wydarzenia – seminarium, konferencji.
Jakie inicjatywy są nagradzane?
Dzisiaj najbardziej widoczne jest wsparcie w sektorach energii odnawialnej, wsparcia młodzieży, ochrony zdrowia, aktywizacji kobiet i osób starszych, właściwego żywienia, kształcenia ustawicznego, społecznej i ekonomicznej inkluzji.
Zdecydowanie najczęściej nagradzane są organizacje, które zajmują się ochroną zdrowia i promowaniem aktywnego trybu życia. Jest to najdynamiczniej rozwijająca się gałąź ekonomii społecznej, która w Wielkiej Brytanii zanotowała w ubiegłym roku 121% wzrostu.
Każdy z trzydziestu siedmiu przedsiębiorców społecznych wyłonionych w tegorocznej edycji konkursu dołączy do klubu nagrodzonych, który działa z siłą lobby w ramach World Economic Forum. Po blisko trzydziestu edycjach konkursu, klub ten skupia 250 przedsiębiorców z sześćdziesięciu krajów na całym świecie.
Czym skorupka nasiąknie
Konkursy na innowacyjne metody rozwiazywania problemów społecznych są popularne w środowiskach uniwersyteckich. Stają się narzędziem edukacji.
Nie tylko globalnie
Natomiast w Polsce
Problemem konkursów lokalnych jest ich finansowanie ze środków unijnych. Stąd, część tego typu projektów przestaje istnieć wraz z końcem okresu programowania. Taki los właśnie spotkał konkurs Dolnośląski Przedsiębiorca Społeczny Roku, który realizowany był przez Fundację Rozwoju Ekonomii Społecznej.
Przedsiębiorstwa nagradzane w Polsce są wciąż najczęściej doceniane za ekonomiczną efektywność, umiejętność konkurowania na rynku. Rzadko pojawiają się inicjatywy, które można sprowadzić do modelu możliwego do zrealizowania w różnych warunkach i w różnych miejscach na świecie.
Ewa Hevelke
Źródło: portal Ekonomiaspoleczna.pl