Pierwsze miejsce w konkursie, który został przeprowadzony przez Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych MEN www.scholaris.pl pod patronatem Polskiego Czerwonego Krzyża zajęła p. Janina Kotwica, drugie p. Agnieszka Konopska, a trzecie p. Beata Kosyk. W konkursie mogły wziąć udział szkoły, nauczyciele, grupy uczniów ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich. Celem jego było podzielenie się wiedzą i doświadczeniem na temat przeprowadzonych przez siebie akcji pomocy tym, którzy jej potrzebują.
W pracy, która zajęła pierwsze miejsce, autorka
- Pani Janina Kotwica skutecznie przekonuje, że najlepiej nauczać
przez doświadczenie. Omawia jak wraz z Paniami Heleną Drąg i Renatą
Dziubą oraz swoimi podopiecznymi zorganizowały pomoc dla Domu
Dziecka z pobliskiej miejscowości. Pomysł został zrealizowany w
Mikołajki, czyli w dniu, w którym każde dziecko liczy na
najmniejszy prezent. Zebrane zostały upominki od osób, które chcą
darować coś bliźnim bezinteresownie, a uczniowie już od września
specjalnie dla dzieci, które mieli odwiedzić, przygotowywali
mikołajkowe przedstawienie. Mikołajki były pierwszą, ale nie
ostatnią okazja do spotkania. Po nich nastąpiło m.in. wspólne
wielkie grillowanie, prezentacja jasełek „Cicha noc” oraz turniej
czytelniczy „Wiem, bo czytam”.
Autorka pokazuje, że nie jest łatwo zrealizować
to, co się planuje, ale podkreśla, jak ważna jest determinacja w
tym, co się robi. Satysfakcja jaką odczuwa się po pomyślnie
zrealizowanym projekcie jest ogromna, nie tylko dla nauczycielek,
które go przeprowadziły, ale co najważniejsze dla dzieci.
Przedstawia, jak ważne jest aby uczyć przez przykład i
doświadczenie i z bliska pokazywać uczniom sprawy trudne, a nie
tylko o nich mówić.
Kolejna autorka nagrodzonej pracy Pani
Agnieszka Konopska przypomina, że pomoc uczniom to również
stwarzanie im szans odniesienia sukcesu i to nie tylko
dydaktycznego, związanego bezpośrednio z nauką przedmiotów.
Wskazuje na potrzebę wspierania innych w rozwijaniu ich talentów,
bo przecież „Najważniejszym dobrodziejstwem, jakie możemy
wyświadczyć drugiemu człowiekowi, nie jest ofiarowanie mu naszego
bogactwa, ale ukazanie mu jego własnego”. Słowa te są nie tylko
mottem pracy konkursowej, ale przede wszystkim działań, jakie
podejmuje autorka. Uświadamianie dzieciom jak wiele potrafią, jest
niezbędne, by czuły że mogą również wiele zdziałać.
Chłopiec, którego rysunki barwnych motyli
zdobywają nagrody, jest przykładem na to, że przy nawet niewielkiej
pomocy osoby trzeciej, można odnieść sukces. Rysunki, wycinanki,
figurki z plasteliny - wszystkie te prace stały się przepustką nie
do świata mediów, ale przede wszystkim otworzyły przed nim nowe
możliwości. Prace chłopca wykonane są… ustami. Rozgłos sprawił, że
spełniło się marzenie dziecka o elektrycznym wózku. Dzięki niemu
może wykonywać czynności, jakie przedtem były dla niego
niedostępne, może wyjść ze swojego pokoju na spacer czy też do
sklepu. Wystarczyło tylko, czy może aż, wysłać kolorowe motyle na
konkurs.
Adopcja na odległość, czyli pomoc dla
głodujących dzieci z Afryki jest tematem pracy Pani Beaty Kosyk.
Istotne jest, że nie jest to jednorazowa akcja, lecz
przedsięwzięcie wymagające zaangażowania zarówno nauczycielki, jak
i uczniów przez dłuży okres czasu.
Uczniowie, którzy niosą pomoc dzieciom z
Kamerunu zdobywają nowych przyjaciół, poznają problemy stosunków
międzynarodowych, a także stają się bardziej tolerancyjni wobec
szeroko pojętej inności. Pani Beata Kosyk ukazuje, że ważne są nie
tylko chęci, ale i warunki, w jakich ma być realizowany pomysł,
podkreśla wagę podejmowanych działań i potrzebę niesienia
pomocy.
Poza nagrodzonymi pracami Komisja Konkursowa
wysoko oceniła jeszcze dwie inne prace.
W najbliższym czasie zostanie opublikowany
tekst autorstwa Pani Joanny Szumlak, która powołała Szkolne Koło
CARITAS. Cele, jakie mu przyświecają to m.in. uwrażliwienie na
potrzeby osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych, szerzenie
idei wolontariatu oraz wszelkie działania mające na celu
zaspokojenie duchowych i społecznych potrzeb młodzieży. Członkowie
Koła biorą czynny udział w ogólnopolskich akcjach organizowanych
przez CARITAS, np. w zbieraniu funduszy na podręczniki, przybory
szkolne i ciepłe posiłki dla dzieci z rodzin ubogich, w Wigilijnym
Dziele Pomocy Dzieciom czy też w akcji na rzecz poszkodowanych w
wyniku trzęsienia w Azji. Zaangażowanie w tego typu przedsięwzięcia
uwrażliwia na potrzeby innych, sprawia że osoby biorące w nich
udział czują się potrzebne i docenione.
Natomiast Panie Eligia Aleksandrowicz-Gąsior i
Anna Kulczycka w swojej pracy „Warto pomagać… tylko jak?” opisują
działania uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Chrzanowie.
Podopieczni szkoły mogą liczyć na pomoc ze strony nauczycieli w
realizacji działań na rzecz tolerancji i samopomocy. Ich współpraca
jest regulowana przez szkolny Parlament, w którego skład wchodzą
Izba Seniorów i Izba Żaków. Uczniowie włączają się w szereg
ogólnopolskich akcji humanitarnych, m.in. w Górę Grosza czy też w
Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, a także inicjują i organizują
pomoc dla środowisk lokalnych.
Ponadto - praca autorstwa Pani Doroty Czernisz
na temat Szkolnego Koła PCK w Szprotawie została wyróżniona przez
Polski Czerwony Krzyż i wkrótce zostanie opublikowana w kwartalnym
biuletynie PCK.
Przedstawione w pracach konkursowych
przedsięwzięcia ukazują jak ważna jest pomoc innym. Należy
pamiętać, że liczy się sama chęć zmierzenia się z problemem, wiara
w drugiego człowieka i działanie, które odzwierciedla zaangażowanie
i uczucia w nie włożone. Nie chodzi tylko o samo zrealizowanie
projektu, a przede wszystkim o radość z tego, że można komuś pomóc,
że ktoś dzięki naszym, chociażby i małym gestom, uśmiechnie się,
poczuje się docenionym. Ważne jest, by uczniowie mieli świadomość
jak ważne są to przedsięwzięcia. W akcje podobne do tych, które
zostały opisane, powinni być angażowani młodzi ludzie od
najmłodszych lat. Powinni mieć oni świadomość, że nawet małe gesty
mogą zmieniać otaczającą nas rzeczywistość.
Mamy nadzieję, że opisane powyżej przykłady
pomocy innym staną się pewnego rodzaju impulsem pobudzającym do
działania. Inspiracją, która tak bardzo jest potrzebna, by
cokolwiek zacząć, a także przykładem, że można przezwyciężać
przeszkody stojące na drodze. Wystarczy odwaga i wiara w to, że
dając innym, zawsze zyskujemy coś dla siebie - coś, czego nie da
się zmierzyć ani opisać. Radość, spełnienie…
Informacje o organizatorze konkursu:
Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych
MEN to dostępna publicznie i bezpłatnie baza pomocy dydaktycznych,
zasobów multimedialnych oraz informacji dla nauczycieli i innych
pracowników sektora edukacji, a także uczniów i ich rodziców.
Portal Scholaris.pl jest własnością Ministerstwa Edukacji
Narodowej, od końca 2005 roku współfinansowany jest ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).