Tworzenie się Konińskiej Rady Pożytku Publicznego dla lokalnych organizacji pozarządowych było nie lada wyzwaniem. Najważniejsze, że się udało, choć nie było łatwo.
Pierwszym etapem tworzenia się rady było złożenie wniosku o utworzenie rady przez organizacje pozarządowe. O powołaniu takiej rady decyduje jednak prezydent miasta. To w dużej mierze od niego zależało powodzenie całego przedsięwzięcia. Samo powołanie rady ma charakter dwustronny, tzn. nie może zostać powołana inaczej niż na wniosek organizacji, a z drugiej strony ważne jest podejście administracji samorządowej – w naszym przypadku Prezydenta Miasta Konina.
Na wniosek organizacji pozarządowych, w dniu 29 marca 2012 roku wyszło Zarządzenie nr 28/2012 Prezydenta Miasta Konina w sprawie powołania Konińskiej Rady Pożytku Publicznego, określające także zasady komunikacji samorządu Konina z organizacjami pozarządowymi.
Wydaje się, że najgorsze jest już za nami. Nic bardziej mylnego. Na szczęście w tym samym czasie powstało w Koninie Centrum Informacyjno-Doradcze, działające w Fundacji im. Doktora Piotra Janaszka Podaj Dalej. Jego zadaniem, ogólnie mówiąc, jest szeroko pojęte wspieranie III sektora. Ustalono wraz z zainteresowanymi organizacjami, że wszelkie dokumenty związane z tworzeniem Rady będą przechowywane w biurze CID. CiD został „zobowiązany” w ten sposób do koordynowania przebiegu tworzenia się Rady. Prezydent dał nam, wolną rękę co do utworzenia własnego regulaminu. Przy jego tworzeniu brały udział pani Anna Taraszewska, Pełnomocnik ds. Osób Niepełnosprawnych i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Bartosz Jędrzejczak oraz doradca CID w Koninie Karina Akseńczuk.
17 maja odbyło się pierwsze robocze zebranie organizacji, które miało na celu dyskusję nad proponowanym regulaminem Rady. Dyskusje w tak dużym gronie, gdzie każdy ma coś do powiedzenia i każdy głos jest ważny są bardzo trudne. Jednak poczucie misji związane z całym tym przedsięwzięciem okazało się dla nas wszystkich priorytetem. Owszem nie będziemy ukrywać, że wiele osób miało wątpliwości, były obawy aby zaufać konkretnym osobom, ale nasze wspólne działanie aby zrobić coś razem, pokazać, że koniński III Sektor ma coś do powiedzenia i w razie potrzeby potrafi być ponad uprzedzenia, wątpliwości i obawy. Wszystko to pozwoliło nam wspólnie wypracować i przyjąć Regulamin Konińskiej Rady Pożytku Publicznego.
Kolejny etap to wybory do Rady. Wedle Zarządzenia nr 28/2012 Prezydenta Miasta Konina, skład Rady miał być podzielony na czterech przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz czterech przedstawicieli administracji samorządowej. Na wcześniejszym zebraniu został ustalony sposób przeprowadzenia wyborów dla kandydatów, którzy chcą wejść w skład Rady. Każda organizacja miała tydzień czasu aby wybrać swojego przedstawiciela i jego kandydaturę zgłosić w CID. W ten sposób wpłynęło 12 kandydatur, a wybory zostały przeprowadzone 31 maja 2012 roku. W ten sposób do Konińskiej Rady Pożytku Publicznego weszły: pani Zuzanna Janaszek-Maciaszek (Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka Podaj Dalej), pani Karina Akseńczuk (Klub Sportowy Niesłyszących GS Konin), pan Piotr Pęcherski (Towarzystwo Przyjaciół Konina) oraz pan Andrzej F. Skrzypiński (Konińskie Towarzystwo Sportów Rekreacyjnych „Sport Club Konin”).
Przed wybranymi osobami wiele pracy, a przede wszystkim tworzenie nowych dróg komunikacji pomiędzy organizacjami pozarządowymi a administracją samorządową. Praca nad nowymi standardami współpracy to z pewnością ogromne wyzwanie, którego dla lepszej przyszłości musimy się podjąć.