Kondycja 2012: jakich szkoleń potrzebują organizacje?
Dodatkowych środków organizacje raczej nie przeznaczyłyby na szkolenia swoich członków i pracowników. Jeśli już miałyby się decydować na jakieś, to najchętniej wybrałaby szkolenia dotyczące pozyskiwania środków finansowych. Czy zaplecze materialne zbyt łatwo uznaje się za przyczynę wszelkich sukcesów i porażek?
Pozytywna samoocena a istotność szkoleń
Co powoduje, że w ponad połowie organizacji albo brak jest jakichkolwiek działań nakierowanych na podnoszenie kompetencji zespołu i osób zarządzających, albo też działania te obejmują tylko część personelu? Czy postępowanie to wynika ze świadomego wyboru, czy też – z zewnętrznych czynników, takich jak brak dostępu do odpowiednich szkoleń? Odpowiedzi na te pytania możemy szukać w deklaracjach dotyczących potrzeb organizacji i oceny warunków, w jakich funkcjonują. Okazuje się, że podnoszenie kwalifikacji pracowników i wolontariuszy pojawia się dopiero na piątym miejscu wśród celów, na jakie organizacja wydałaby dodatkowe środki, którymi mogłaby swobodnie dysponować – wskazało je zaledwie 21% organizacji. Organizacje chętniej wydałyby te pieniądze na zakup sprzętu, rozszerzenie działalności, wkład własny do projektów czy promocję.
Małe zainteresowanie szkoleniami może wynikać z przekonania o wysokich kompetencjach osób zaangażowanych w działania. Ogromna część stowarzyszeń i fundacji w Polsce jest wobec siebie dość bezkrytyczna. Bardzo wysoko oceniają kompetencje osób zaangażowanych w prace organizacji (aż 81% wskazało ocenę dobrą lub bardzo dobrą), niemal tak samo – jakość świadczonych usług (ocenioną dobrze lub bardzo dobrze przez 78% badanych) i jakość zarządzania finansami (74% ocen dobrych i bardzo dobrych). Porównując te wskazania z negatywną oceną warunków materialnych, widzimy, że generalnie organizacje uważają się za profesjonalne i dostarczające usług wysokiej jakości, pomimo niedostatku środków finansowych bądź braku sprzętu (których to okoliczności najwyraźniej nie postrzegają jako ujemnie oddziałujące na jakość działań albo też traktują je jako usprawiedliwienie w przypadku niesatysfakcjonujących rezultatów działań).
Wykres 1. OCENA POSZCZEGÓLNYCH ASPEKTÓW FUNKCJONOWANIA ORGANIZACJI – ODSETEK WSKAZAŃ DWÓCH NAJWYŻSZYCH PUNKTÓW SKALI („OCENIAM DOBRZE” LUB „OCENIAM BARDZO DOBRZE”).
Jakie szkolenia są najbardziej potrzebne?
20% organizacji na pytanie o potrzeby szkoleniowe odpowiedziała, że w ogóle ich nie ma. Pozostałe organizacje najbardziej zainteresowane są wiedzą dotyczącą pozyskiwania funduszy – takie szkolenia wybrało aż 54% organizacji. Przede wszystkim wymieniano tu szkolenia dotyczące źródeł finansowania (42%), nieco rzadziej – pisania wniosków (38%). Podobnie jak w poprzednich edycjach badania „Kondycja sektora” kolejne tematy wskazywane są już znacznie rzadziej: 25% organizacji potrzebuje szkoleń związanych ze specyficzną dziedziną, w której działają, 17% wskazuje promocję, budowę wizerunku i współpracę z mediami, 15% współpracę z biznesem, tyle samo zarządzanie finansami.
Szkolenia dotyczące zarządzania zespołem, pozyskiwania wolontariuszy i organizacji ich pracy czy umiejętności interpersonalnych budzą zainteresowanie zaledwie około 10% organizacji (należy pamiętać, że respondenci mogli wskazać dowolną liczbę odpowiedzi). Tymczasem aż połowa organizacji sygnalizowała w innym miejscu problem braku osób chętnych do pracy społecznej, zaś jedna trzecia wskazywała na trudności z utrzymaniem dobrego personelu i wolontariuszy. Wydaje się więc, że wiele organizacji postrzega te problemy jako zewnętrzne, niezwiązane z własnymi kompetencjami w tej dziedzinie.
Jednocześnie trzeba pamiętać o specyfice działania polskich organizacji. Trudno oczekiwać od stowarzyszeń opartych na pracy dwóch czy trzech osób zainteresowania szkoleniami z zakresu zarządzania zespołem. W pełni naturalne jest większe zainteresowanie tego typu tematami w organizacjach posiadających liczny zespół, a zwłaszcza zatrudniających płatnych pracowników. Nawet jednak wśród organizacji, dla których regularnie pracuje ponad 10 osób, zainteresowanie szkoleniami na temat zarządzania ludźmi czy rozwoju umiejętności interpersonalnych nie przekracza 20%.
Najbardziej pożądany temat szkoleń to pozyskiwanie funduszy
Jednak największą uwagę zwraca ogromna dysproporcja między zainteresowaniem szkoleniami związanymi z pozyskiwaniem funduszy a innymi dziedzinami wiedzy. Warto zauważyć, że nawet organizacje dysponujące największymi budżetami wskazują najczęściej (znacznie częściej niż inne odpowiedzi) potrzebę tego rodzaju szkoleń. Wydaje się więc, że zaplecze materialne zbyt łatwo uznawane jest za przyczynę wszelkich sukcesów i porażek, nie są doceniane natomiast różnego rodzaju kompetencje zespołu. W opinii dr Anny Kwiatkiewicz jest „to poważna bariera rozwoju organizacji; rozwoju, który wcale nie musi być tożsamy ze wzrostem – część organizacji jest zadowolona ze skali swych działań i nie planuje rozrastania się. W ich przypadku rozwój oznaczałby poprawę sposobu działania, co mogłoby zaowocować np. efektywniejszym rozdziałem pracy między pracowników, lepszym wykorzystywaniem zasobów, ograniczeniem kosztów, multiplikacją efektów projektów czy też wykorzystywaniem nowych technologii w codziennej pracy organizacji”.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)