Wyniki badania (Klon/Jawor z 2010 r.) pokazują, że wizerunek organizacji pozarządowych w społeczeństwie wciąż jest niejednoznaczny. Z jednej strony coraz mniej Polaków uważa, że w organizacjach dochodzi do nadużyć czy prywaty. Z drugiej jednak rośnie odsetek osób wątpiących w skuteczność działań III sektora. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy z pewnością jest słaba komunikacja organizacji z jej otoczeniem.
Podejście organizacji do komunikowania
Jest jednak pewna prawidłowość, która daje nadzieję na zmianę tego stanu rzeczy. Świadomość organizacji pozarządowych w zakresie komunikowania rozwija się wraz z wiekiem. Im jesteśmy starsze i nabieramy doświadczenia częściej w większym stopniu dbamy o dobry przepływ informacji między organizacją i naszym otoczeniem. Widzimy konieczność nawiązywania współpracy z mediami. Podkreślamy znaczenie budowania swojego wizerunku. Jakie jednak działania powinniśmy podejmować w zakresie komunikowania?
Komunikowanie w sześciu obszarach
Rozwój naszych organizacji wymaga nowoczesnego podejścia do komunikowanie. Składa się na nie 6 elementów:
- Komunikowanie wewnątrz organizacji
- Identyfikację wizualną
- Planowanie działań w zakresie komunikowania
- Dobór narzędzi komunikowania
- Relacje z mediami
- W przypadku organizacji prowadzących działalność gospodarczą - Komunikowanie o tym rodzaju działalności.
Puntem wyjścia dla dobrej komunikacji jest wypracowanie w naszych organizacjach narzędzi do komunikowania między członkami organizacji. Ważne jest, abyśmy określili sposoby przepływu informacji w zespole, ale także zintegrowali się wokół naszej misji i celów. Organizacja ma szansę skuteczniej realizować swoje działania, tylko wtedy, gdy wszystkie osoby z nią związane będą się z nią utożsamiać i identyfikować.
Narzędziem, które sprzyja identyfikacji wewnątrz, ale i na zewnątrz naszej organizacji jest m.in. logo oraz inne materiały promocyjne (papier firmowy, wzór prezentacji, wizytówki itp.) wypracowane przez nasz zespół według określonego schematu. Odpowiednia identyfikacja wizualna sprzyja wyróżnieniu się organizacji spośród innych i nadaje jej niepowtarzalny charakter.
Aby jednak efekty komunikowania były dla nas korzystne, konieczne jest odpowiednie ich zaplanowanie, określenie celu oraz odbiorców komunikowania. Musimy zdawać sobie sprawę z konieczności wyznaczenia osoby lub grupy osób, które na bieżąco będą monitorować i kontrolować sposób przepływu informacji, po to, aby w razie konieczności, móc ten proces na bieżąco modyfikować.
Oczywiście sam proces komunikowania nie obejdzie się bez doboru odpowiednich narzędzi. Jako organizacje możemy korzystać z bardzo szerokiego katalogu możliwości zarówno tych odpłatnych (np. plakat, ulotka, spot itp.), jak i nieodpłatnych (profil na portalu społecznościowymi, informacje zamieszczane w Internecie itp.). To z jakich narzędzi będziemy korzystać, zależy głównie od naszej pomysłowości, ale także dostępnych środków.
W momentach kiedy źródeł finansowania jest mniej, przy komunikowaniu o swoich działaniach, możemy wesprzeć się współpracą z mediami. Wbrew powszechnym opiniom, media tradycyjne tj. prasa, radio i telewizja są skłonne przekazywać informacje o naszych działaniach. Wymagają jednak ciekawego pomysłu i nie rzadko inwencji z naszej strony.
Szczególne wyzwanie w zakresie komunikowania stoi przed tymi NGO, które prowadzą działalność gospodarczą i tym samym zaliczane są do grona przedsiębiorstw społecznych. Działalność na wolnym rynku, zmusza nas do podejmowania inicjatywy, która pozwolą nam dotrzeć do naszych potencjalnych klientów. Konieczne jest jednak przy tym zachowanie tożsamości organizacji i pełne przekonanie, że działalność komercyjna przekłada się na realizację naszych celów statutowych.
Narzędzie usprawniające komunikowanie w organizacji
Większości z nas trudno samodzielnie wskazać jakie mamy „braki” w zakresie komunikowania. Nie zawsze też posiadamy czas i środki, aby szukać skutecznych rozwiązań, które te „braki” pozwolą nam szybko nadrobić. Z myślą o lepszym komunikowaniu w naszych organizacjach powstał Model Zarządzania Przedsiębiorstwem Społecznym. Model składa się z czterech Submodeli a jeden z nich dotyczy właśnie komunikowania (pozostałe Submodele dotyczą: Koordynowania, Zarządzania finansami oraz Budowania kompetencji zespołu). Model skład się z narzędzia internetowego, które m.in. umożliwia (w pierwszej kolejności organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność gospodarczą) zdiagnozowanie własnych działań w zakresie komunikowania. Po wypełnieniu listy sprawdzającej, składającej się z sześciu części, organizacja otrzyma indywidualnie dla niej skonstruowaną tabelę, która nie tylko wskaże braki w zakresie komunikowania, ale także będzie zawierać Złote zasady wizerunku, czyli praktyczne wskazówki, jak te braki zniwelować. Praktyczny charakter narzędzia pozwoli organizacjom zrobić pierwszy krok na drodze do budowania dobrego wizerunku naszej organizacji w swoim otoczeniu.
Pobierz
-
Witam
Jeśli to możliwe to prosiłbym o umieszczenie wykresów dodanych jako załączniki na końcu artykułu, a także samego artykułu na portalu głównym
Dziękuję i pozdrawiam
797699_201209031942020940 ・38.72 kB
-
Gorąca prośba o zamieszczenie w miejscu gdzie jest "Budżet krok po kroku" obrazka zawierającego ten sam tekst. Prosba także o zamieszczenie artykułu w serwisie głównym ngo.pl
799953_201209111608490910 ・38.72 kB
-
201209180852410485
801409_201209180852410485 ・38.72 kB
-
Prośba o umieszczenie artykułu w portalu głównym ngo.pl
801942_201209191500240056 ・38.72 kB
-
201209280837070382
804934_201209280837070382 ・38.72 kB
-
201210041517510310
806638_201210041517510310 ・38.72 kB
Źródło: Centrum PISOP