W poniedziałek 11 września 2006 r. odbyło się posiedzenie plenarne Rady Działalności Pożytku Publicznego. W obradach wzięli udział członkowie Rady, przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Marszałka Senatu, oraz Stowarzyszenia na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, pracownicy Departamentu Pożytku Publicznego oraz obserwator (przedstawiciel Instytutu Spraw Publicznych).
Porządek spotkania obejmował: dyskusję nad projektem ustawy o
fundacjach, informacje nt. prac nad Programem Operacyjnym Kapitał
Ludzki, przekazanie wyjaśnień związanych z realizowaniem Rządowego
Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, Funduszy Norweskich oraz
nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie.
Podczas spotkania omówiono również kwestię barier organizacji w
dostępie do funduszy strukturalnych oraz zaprezentowano wstępną
wersję Sprawozdania z realizacji Rządowego Programu Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich w roku 2005.
Na wstępie członkowie Rady zgłosili problemy dotyczące
funkcjonowania RDPP. Poruszono m.in. kwestię przekazywania aktów
prawnych do zaopiniowania.
Ustalono, że Minister Pracy wystąpi z pismem do urzędów z prośbą
o rozszerzenie rozdzielnika i informacją o gotowości Rady do
udziału w konsultacjach dokumentów.
W tym punkcie Tomasz Schimanek poinformował zebranych o swoim
udziale w Komisji Sejmowej Finansów Publicznych i utrzymaniu zapisu
o darowiznach w ramach ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych.
W dalszej części posiedzenia Angelina Sarota, zastępca Dyrektora
Departamentu Organizacyjno – Prawnego Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów poinformowała członków RDPP o pracach nad projektem
ustawy o fundacjach. Przytoczyła treść nowych zapisów, które są
m.in. wynikiem uwag zgłoszonych przez organizacje pozarządowe.
Projekt dokumentu trafił 11 września do uzgodnień
międzyresortowych, na 22 września zaplanowano konferencję
uzgodnieniową.
Tomasz Schimanek zaproponował zorganizowanie spotkania członków
RDPP z przedstawicielami fundacji w celu skonsultowania zapisów
dokumentu.
Następnie Małgorzata Wierzbicka, Dyrektor Departamentu Programów
Pomocowych i Pomocy Technicznej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
udzieliła wyjaśnień w zakresie realizacji programów w ramach
Funduszy Norweskich (Norweski Mechanizm Finansowy i Mechanizm
Finansowy EOG). Poinformowała o wynikach naboru projektów w ramach
obszarów priorytetowych oraz o trudnościach związanych z otwarciem
procedury naboru wniosków w ramach funduszu horyzontalnego –
Funduszu dla Organizacji Pozarządowych. Ministerstwo Rozwoju
Regionalnego przekazało do Biura Mechanizmów Finansowych oraz do
państw-darczyńców finalną wersję Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia z prośbą o jej akceptację i obecnie oczekuje na
odpowiedź w tej kwestii.
Małgorzata Zub, pracownik Departamentu Zarządzania Europejskim
Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego omówiła
wyniki raportu Bariery ograniczające aktywność organizacji
pozarządowych w wykorzystywaniu środków EFS oraz przedstawiła
działania zaradcze podjęte przez MRR. Do głównych problemów
zaliczono niewystarczający potencjał kadr organizacji, bariery w
procesie aplikacji, trudności w zachowaniu płynności finansowej
podczas realizacji projektu, częste zmiany w generatorze
wniosków.
Anna Kozieł, przedstawiciel Stowarzyszenia na Rzecz Forum Inicjatyw
Pozarządowych, poinformowała zebranych o wielkości wykorzystania
środków przez organizacje pozarządowe. Podkreśliła, że nadal wiele
organizacji nie ma wiedzy na temat środków UE. Ponadto brak
rozwiązań skierowanych do małych organizacji.
Krzysztof Więckiewicz, radca Ministra zaprezentował wstępną wersję
Sprawozdania z realizacji Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw
Obywatelskich w roku 2005. Przedstawił ogólną charakterystykę
programu oraz odniósł się do kwestii szczegółowych – liczba
wniosków, najbardziej popularne obszary i cele, forma prawna
organizacji, pochodzenie organizacji itp.
Marcin Dadel zaproponował, by uzupełnić materiał o kwestie
finansowe oraz by upublicznić informację o tych organizacjach,
które nie złożyły sprawozdania z realizacji zadań dofinansowanych z
FIO w 2005 r.
Maciej Kaczorowski, pracownik Departamentu Pożytku Publicznego
przekazał bieżące informacje nt. realizacji FIO. Do dnia 11
września przygotowano i wysłano do organizacji 456 umów, a
zrealizowano 128. Jeszcze nie wszystkie organizacje przysłały do
Departamentu poprawne kosztorysy i harmonogramy. Zapowiedział, że w
tym tygodniu na stronie internetowej ukaże się wzór sprawozdania z
realizacji zadania.
Andżelika Wardęga, naczelnik Wydziału Programów, Analiz i
Współpracy w Departamencie Pożytku Publicznego udzieliła wyjaśnień
na temat aktywności Departamentu w zakresie prac nad Programem
Operacyjnym Kapitał Ludzki. Poinformowała, że nadal trwają prace
nad Załącznikiem do Programu.
Piotr Kontkiewicz, zastępca Dyrektora Departamentu Pożytku
Publicznego poinformował, że w przyszłym tygodniu Kierownictwo
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej zajmie się nowelizacją
ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
następnie dokument trafi do uzgodnień międzyresortowych, a w
październiku będzie przedmiotem obrad Rady Ministrów (zgodnie z
harmonogramem prac Rady Ministrów).
Kolejne posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego
zaplanowano na drugą połowę października 2006.
Źródło: www.pozytek.gov.pl