Komunikat z posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego 29 listopada 2005
Podsumowanie prac Rady w latach 2003 - 2005 było głównym tematem ostatniego posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego pierwszej kadencji, które odbyło się w dniu 29 listopada 2005 w Warszawskim Domu Technika NOT.
W pierwszej części obrad Krzysztof Balon (członek Rady strony pozarządowej, przewodniczący zespołu RDPP) zaprezentował sprawozdanie z prac zespołu RDPP ds. nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Przewodniczący, poinformował członków Rady, że przedmiotem zainteresowania zespołu były przede wszystkim propozycje zmian w samej Ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Oprócz tego Zespół zajmował się postulatami zmian w innych aktach prawnych dotyczących bezpośrednio funkcjonowania organizacji pozarządowych, a także wybranymi aspektami praktyki administracyjnej związanej ze stosowaniem przepisów Ustawy. Zaznaczył, że w ciągu siedmiu miesięcy swojej pracy, zespół ustosunkował się łącznie do 24 zagadnień.
Następnie K. Balon omówił listę rekomendacji dla RDPP, zawierającą postulaty i propozycje rozwiązań wypracowanych przez zespół w przedmiocie nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Przewodniczący zaznaczył, że propozycje zmian w ustawie zostały podzielone na trzy części. Część pierwsza dot. rekomendacji RDPP wymagających realizacji w trybie pilnym, część druga jest zestawieniem problemów, które powinny być rekomendowane Radzie II kadencji oraz część trzecia definiująca problemy wymagające dalszych obserwacji i analiz. Do najważniejszych problemów koniecznych do realizacji w trybie pilnym należy zaliczyć kwestie: nieuzasadnionego „poszerzania” katalogu zadań pożytku publicznego o kolejne grupy interesów, mieszczące się w dotychczasowych kategoriach, współpracy organizacji pozarządowych z samorządami, uproszczenia mechanizmu przekazywania 1% oraz umożliwienie przekazywania 1% przez podatników rozliczających się wg stawki 19 %, uregulowania dostępu opp do mediów publicznych, sprawozdawczości opp.
W zestawieniu problemów, które powinny być rekomendowane Radzie II kadencji znalazły się m.in. kwestie: wynagrodzeń osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej odpłatnej oraz działalności gospodarczej, uproszczenia lub zniesienia procedur konkursowych w przypadku niewielkich dotacji w zakresie prowadzenia działalności pożytku publicznego na podstawie zlecenia realizacji zadań publicznych oraz zagadnienia związane z przepisami dot. podatku VAT.
W części trzeciej zawarte zostały problemy wymagające dalszych obserwacji i analiz, m.in. kwestia sensowności podziału działalności organizacji pozarządowych oraz podmiotów z art. 3 ust.3 ustawy na działalność nieodpłatną i działalność odpłatną pożytku publicznego oraz działalność gospodarczą.
Po wysłuchaniu sprawozdania Rada Działalności Pożytku Publicznego w drodze głosowania podjęła decyzję o rekomendowaniu w/w dokumentu Ministrowi Polityki Społecznej.
W drugiej części spotkania omówiony został projekt rozporządzenia w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania, uwzględniający propozycje zmian III sektora. Krzysztof Więckiewicz (Dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego MPiPS) poinformował zebranych, że prace nad ostateczną wersją w/w projektu powinny zakończyć się w najbliższych dniach, ze względu na konieczność wprowadzenia w życie nowego rozporządzenia z dniem 1 stycznia 2006 r.
W celu szybkiego wypracowania stanowiska w tej sprawie ustalono, że w dniu 2 grudnia 2005 odbędzie się spotkanie członków Rady I kadencji (Ewa Kulik-Bielińska, Urszula Burkot, Jakub Wygnański) z pracownikami Departamentu Pożytku Publicznego oraz zaproszonymi przedstawicielami resortów i ekspertami.
Następnie rozpoczęła się część oficjalna ostatniego posiedzenia Rady. W spotkaniu uczestniczyli zaproszeni goście w osobie Krzysztofa Patera, poprzedniego Ministra Polityki Społecznej oraz byli członkowie RDPP m.in. Cezary Miżejeski, Elżbieta Mucha i Dagmir Długosz. Teresa Hernik (współprzewodnicząca RDPP strony pozarządowej, ZHP) omówiła dorobek prac Rady I kadencji, a następnie poprosiła zaproszonych gości o ocenę i podsumowanie działań Rady. Jako pierwszy głos zabrał Krzysztof Pater, który podkreślił, że RDPP jako organ doradczy ministra ds. zabezpieczenia społecznego w ciągu dwóch lat swej pracy wypracowała wiele pozytywnych rozwiązań w aspekcie rozwoju III sektora i w dalszych działaniach nie wolno stracić tego, co zostało zrobione. Rafał Baniak rozwinął tezę dot. miejsca i roli RDPP z perspektywy współprzewodniczącego Rady strony rządowej i samorządowej. Elżbieta Mucha (była podsekretarz stanu w Min. Finansów, uczestniczyła w pracach Rady od listopada 2003 r. do wrzesnia.2004) zaznaczyła, że działania RDPP pozytywnie wpłynęły na wzrost świadomości administracji publicznej nt. organizacji pozarządowych. Członkowie RDPP strony pozarządowej podkreślali, że udział w Radzie był „pozytywną, ciężką pracą oraz zdobywaniem pola przez aktywność”.
Jakub Wygnański zaznaczył, że należy określić czy RDPP ma być tylko ciałem doradczym dla ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego czy też ma wyczerpać forum dialogu międzyresortowego.
Ewa Kulik–Bielińska podkreśliła, że należy wzmocnić współpracę Rady z przedstawicielami rządu i samorządu przez „prawdziwe” konsultacje, a w pracach nad zmianą ustawy o działalności pożytku publicznego powinni uczestniczyć eksperci ze strony pozarządowej i samorządowej.
Ostatnim punktem posiedzenia było przyjęcie propozycji zgłoszonej przez Ewę Kulik–Bielińską w sprawie wystosowania przez Radę listów do Związku Banków Polskich oraz Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej z prośbą o zwolnienie z opłat przekazów związanych z wpłatami 1%.
Źródło: Departament Pożytku Publicznego