Kompendium wiedzy organizacji - jak pozyskiwać środki finansowo efektywnie, fachowo, skutecznie?
Kwestia zapewnienia środków finansowych na funkcjonowanie organizacji jest zawsze jednym z ważniejszych aspektów działania NGO. Dostarcza ona wielu zmartwień i problemów osobom, które nimi zarządzają. A tymczasem istnieje wiele szans i sposobów, by je pozyskać.
Dla organizacji pozarządowych dostępnych jest wiele różnych źródeł finansowania działań – nie tylko tych najbardziej oczywistych, jak np. składki członkowskie (więcej o organizacjach pozarządowych przeczytają Państwo w raporcie z badań przygotowanym w ramach projektu BIZNES – INNOWACJE - NGO, czyli BINGO). Znajomość i umiejętność pozyskiwania pieniędzy z różnych źródeł, uchroni organizację przed uzależnieniem od jednego sposobu finansowania. Tym samym umożliwia jej skuteczniejsze funkcjonowanie. Gdzie zatem można szukać środków na działania NGO?
- U indywidualnych osób oraz przedsiębiorców - są to środki pozyskiwane w ramach składek członkowskich, sponsoringu czy działalności charytatywnej przeznaczane na cele statutowe
- Na poziomie instytucji rządowych - np. w Ministerstwach - Kultury, Edukacji Narodowej czy Pracy i Polityki Społecznej, a także Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych czy Urzędzie Wojewódzkim. Tematyka ogłaszanych konkursów, związana jest ze specyfiką działania danych instytucji. Także Fundusz Inicjatyw Obywatelskich przeznaczony tylko dla organizacji pozarządowych, w ramach którego można uzyskać dofinansowanie na działania skierowane na wsparcie dla organizacji pozarządowych, przedsiębiorczości społecznej czy wspólnot lokalnych;
- Na poziomie samorządu - np. w Urzędzie Marszałkowskim, Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim, Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej, Starostwach Powiatowych czy Urzędach Miast i Gmin – na tym poziomie konkursy ogłaszane są najczęściej w formie konkursów ofert, a zadania dotyczą działań z obszaru pożytku publicznego, w tym m.in. promocji zdrowia, pomocy społecznej, ekologii, promocji i organizacji wolontariatu. Inną formą pozyskiwania środków na poziomie samorządowym jest także tryb małych grantów czy inicjatywa lokalna (o których przeczytają Państwo w artykule Dagmary Kistela pt…)
- W ramach środków europejskich, np.:
- Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – środki przeznaczone dla organizacji pozarządowych, lokalnych instytucji czy przedsiębiorców. Tematyka konkursów dotyczy podnoszenia kwalifikacji i umiejętności, integracji społecznej czy zapobiegania wykluczeniu społecznemu;
- Funduszy Szwajcarskich – skierowanych na wsparcie III sektora i odnoszących się do rozwoju społecznego i zasobów ludzkich czy wsparcia reform. - W fundacjach prywatnych firm i banków, np. Fundacja Bankowa im. Leopolda Kronenberga, Fundacja BZ WBK, Fundacja Grupy TP, Fundacja Orlen Dar Serca czy Kompania Piwowarska. Fundacje przekazują środki dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, dzieci i niepełnosprawnych. Wspierają także przedsięwzięcia edukacyjne i związane ze wzmacnianiem przedsiębiorczości
- W innych działających fundacjach – np. Fundacji Batorego, Akademii Rozwoju Filantropii, Fundacji Fundusz Współpracy, Fundacji Wspomagania Wsi. Zakres finansowania zadań zależy od zakresu działalności danej fundacji i jest bardzo szeroki, projekty często dotyczą wsparcia organizacji pozarządowych.
Przy zdobywaniu środków z pewnością warto:
- wiedzieć dokładnie, co i w jaki chce się osiągnąć i ile to będzie kosztować, a także znać dobrze problemy, które chce się rozwiązać
- podchodzić do pozyskiwania funduszy w sposób zaplanowany, nie akcyjny
- stworzyć zespół do zdobywania środków, nie działać w pojedynkę
- przygotować dobrą ofertę/projekt dla grantodawców
- poszerzać wiedzę na temat metod i technik pozyskiwania funduszy
- opierać budżet organizacji na różnorodnych źródłach finansowania
- wiedzieć, że ważny jest ciekawy pomysł na zbieranie pieniędzy.
Źródeł pozyskiwania środków jest bardzo dużo, należy je tylko znaleźć. Kolejnym krokiem jest przygotowanie i opisanie projektu, który chcemy zrealizować. Wymaga to jednak dużo nakładów pracy i czasu, warto więc przygotowywanie projektu zacząć dużo wcześniej – np. gdy pojawi się pomysł realizacji konkretnego działania, a nie dopiero wtedy gdy ogłaszany jest konkurs.
Pobierz
-
Z poradnika dla organizacji -
822534_201211131551350535 ・38.72 kB
-
201211151024440029
823203_201211151024440029 ・38.72 kB
-
201211201742500374
824988_201211201742500374 ・38.72 kB
-
201212031431070075
828061_201212031431070075 ・38.72 kB
Źródło: Centrum PISOP