Projekt „Włączone” to kolejna aktywność Stowarzyszenia „Dla Ziemi” wzmacniająca osoby z doświadczeniem uchodźczym. Tym razem jednak do wspólnego działania zaproszone zostały kobiety z gminy Łaziska. Za nami kolejne półrocze projektu. O tym, co się udało, można przeczytać w drugim raporcie ewaluacyjnym.
Po co to robimy?
Dokument, opracowany przez Magdalenę Kawę, to głównie analiza jakościowa podejmowanych działań. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy w ramach projektu odbyło się szkolenie trenerskie dla osób związanych ze Stowarzyszeniem, warsztaty tworzenia produktu i jego promocji oraz zajęcia z języka polskiego online. Co o wymienionych działaniach mówią jego uczestnicy i uczestniczki?
– Generalnie możemy powiedzieć, że idziemy dobrą stronę – podsumowuje Ewa Kozdraj, prezeska Stowarzyszenia. – Pomimo podjęcia przez organizację wielu dodatkowych działań związanych z napływem uchodźców i uchodźczyń z Ukrainy, staramy się nadal na wysokim poziomie świadczyć pomoc osobom z doświadczeniem uchodźstwa pochodzących także z innych państw.
Proces tworzenia i promocji produktu
Raport rozpoczyna się ewaluacją warsztatów z tworzenia produktu. Była to seria spotkań prowadzonych przez Magdalenę Mach i Olgę Konik z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Celem spotkania była praca nad stworzeniem prototypu produktu, który w przyszłości będzie produkowany i sprzedawany przez członkinie tworzące Kobiecy Kolektyw „Włączone”.
Tym, co okazało się bardzo cenne podczas spotkań, była możliwość odkrycia swojej kreatywności i praca zespołowa. Budowanie silniejszych więzi pomiędzy członkiniami kolektywu i wspólne działanie. W jednej z ankiet ewaluacyjnych znalazło się takie podsumowanie: „Warsztat obudziły w nas kreatywność. Kobiecy kolektyw ma moc! Każda z nas coś od siebie dorzuciła, dała trochę serca. Myślę, że w tworzonym produkcie jest potencjał!”.
Po serii spotkań na temat tworzenia produktu odbyły się zajęcia z Dagmarą Derdą poświęcone jego promocji. Uczestniczki warsztatów zapoznawały się z narzędziami online wykorzystywanymi do działań marketingowych oraz elementami kampanii reklamowej. Choć było to jednorazowe spotkanie to w opinii osób biorących w nim udział okazało się bardzo przydatne. Na pytanie „Co zabierasz ze sobą?” jedna z uczestniczek odpowiedziała – Wiedzę na temat rozpowszechniania własnych produktów.
Wzmacniamy siebie
Kolejnym z działań poddanych analizie był kurs trenerski. Prowadziła go, współpracująca już wcześniej ze Stowarzyszeniem, Agnieszka Szelągowska z Fundacji Szkoła Liderów, trenerka z wieloletnim stażem i doświadczeniem w pracy z różnorodnymi grupami. Dzięki jej wiedzy i ogromnej uważności udało się stworzyć kurs „szyty na miarę”. A sama prowadząca w opinii uczestniczek była „najmocniejszą stroną szkolenia”.
„Ten kurs dał nie tylko umiejętności i stworzył nowe możliwości w działalności Stowarzyszenia, ale był także okazją do wzajemnej wymiany doświadczeń i budowania zespołu. I co bardzo ważne, każda z osób uczestniczących w zajęciach oceniła, że poziom jej kompetencji trenerskich po uczestnictwie w treningu wzrósł. Dzięki kursowi poznałam różne metody konstruowania oraz prowadzenia szkoleń, które mogę zastosować w ramach własnych zajęć, miałam także możliwość ich przećwiczenia. Zyskałam bazę, na której mogę budować własne szkolenia” – przyznała jedna z uczestniczek.
Wsparcie językowe dzieci cudzoziemskich
Lekcje języka polskiego online były ostatnim działaniem, którego ewaluację przeprowadzono w drugim półroczu projektu. Były to zajęcia indywidualne prowadzone przez studentów i studentki filologii polskiej przygotowującej do nauczania języka polskiego jako obcego. Dzięki współpracy nawiązanej z Uniwersytetem Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej osoby uczące otrzymywały wsparcie merytoryczne od kadry uniwersyteckiej, a po stronie Stowarzyszenia była obsługa techniczna wydarzenia. W zajęciach uczestniczyły dzieci w wieku szkolnym mieszkające w Ośrodku dla Cudzoziemców w Łukowie. Cykl odbywający się w roku szkolnym 2021/2022 był kontynuacją współpracy podjętej niedługo po zamknięciu szkół w związku z pandemią.
Analiza ankiet ewaluacyjnych pokazała, że z jednej strony są to zajęcia bardzo cenne i potrzebne, jednak dla prowadzących były one wyzwaniem. Prawie 58% osób badanych wysoko oceniło organizację zajęć online. Niecałe 40% wystawiło ocenę średnią, zaś prawie 3% ocenę bardzo wysoką. Zdecydowana większość uczących osób – 68% w trakcie zajęć napotkała problemy/wyzwania. Były to problemy techniczne, jednoczesna obecność większej ilości dzieci w jednym pomieszczeniu, brak motywacji do uczestnictwa zajęciach i niewystarczające wsparcie merytoryczne.
Jednak, w opinii prowadzących zajęcia te były cennym doświadczeniem i poleciliby odbycie praktyk studenckich w taki sposób swoim kolegom i koleżankom. Było to bardzo rozwijające doświadczenie, które dawało wiele satysfakcji. Dodatkowo mogliśmy się otworzyć na drugiego człowieka i jego kulturę – podsumowała jedna z uczących osób.
Przygotowywane co pół roku raporty pokazują mocne i słabe strony projektu oraz dają konkretne wskazówki, co należy zmienić, aby osiągnąć zakładane rezultaty. Pełny raport można przeczytać na stronie Stowarzyszenia „Dla Ziemi”.
Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Źródło: Stowarzyszenie "Dla Ziemi"