Koalicja organizacji pozarządowych i edukacyjnych pomogła poprawić ustawę o systemie oświaty
15 stycznia 2015 r. Sejm RP uchwalił nowelizację ustawy o systemie oświaty, uwzględniając postulaty koalicji „Dziecko bez stopni” (obecnie 59 organizacji i instytucji oraz 651 osób, koalicja wciąż jest otwarta na nowe organizacje i aktywistów edukacyjnych). Oznacza to, że uczniowie, szczególnie ci najmłodsi, będą mogli częściej liczyć w szkole na ocenianie poprzez informacje pomagające się uczyć.
Główne zmiany w zakresie oceniania bieżącego w nauczaniu początkowym w znowelizowanej ustawie dotyczą trzech kwestii. Są to:
- Określenie dodatkowego celu oceniania bieżącego, tzn. wspomagania ucznia w uczeniu się poprzez określanie, co zrobił dobrze oraz jak powinien dalej się uczyć.
- Poszerzenie możliwości stosowania oceniania pomagającego się uczyć – szczególnie w wypadku klas IV–VI szkoły podstawowej.
- Oddelegowanie do przygotowywanego przez MEN rozporządzenia szczegółowego określenia warunków, jakie musi spełniać szkolny system oceniania, oraz podkreślenie, że musi on zapewniać realizację celu, jakim jest pomoc uczniowi w nauce.
– Uchwalenie nowelizacji w takim kształcie oznacza zakończenie pewnego etapu naszych działań – podsumowuje prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej Jacek Strzemieczny, jeden z inicjatorów akcji. – Ustawa zawiera zapisy, o które zabiegaliśmy, ale część kwestii deleguje do rozporządzeń MEN. Widzę jednak, że po stronie ministerstwa jest duże zrozumienie i dobra wola. Liczymy, że nasza współpraca nadal będzie się dobrze układać.
– Tak duże poparcie dla naszych działań bardzo nas ucieszyło – podkreśla Jacek Strzemieczny. – Pokazuje to, że dobre, pomagające uczniowi w rozwoju ocenianie to dla wielu ważny problem. Szczególnie cenne dla mnie jest także to, że koalicję tworzy wielu dyrektorów szkół podstawowych i nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej, dla których nowe przepisy będą miały największe znaczenie.