Jesteś edukatorem/ nauczycielem/ instruktorem pracującym z osobami starszymi? Fundacja Pro Scientia Publica zaprasza do zapoznania się z wynikami zrealizowanego Projektu Partnerstw Strategicznych Erasmus+, który miał na celu podniesienie kompetencji kluczowych u osób starszych. Dostępne na stronie projektowej (https://sites.google.com/site/projectkeyka2/home/main-documents) materiały i opracowania są bezpłatne - zachęcamy do korzystania z nich!
Projekt Partnerstw Strategicznych Edukacji Dorosłych pt. Key competencies for Lifelong Learning in education of seniors NR: 2014-1-PL01-KA204-002858, realizowany w ramach program Erasmus+, rozpoczął się w wrześniu 2014 roku, a zakończy się w sierpniu 2016 roku.
W ramach projektu KEY przygotowano trzy autorskie cykle warsztatów rozwijające kompetencje kluczowe do całożyciowego uczenia się osób starszych: interpersonalne, z zakresu języka angielskiego oraz nowych technologii – tworzenie bloga w internecie.
Elementem spajającym warsztaty były biografie uczestników projektu. W ramach zajęć interpersonalnych seniorzy opracowywali swoją biografię, która następnie była tłumaczona podczas warsztatów z języka angielskiego. Natomiast kolejnym zadaniem było umieszczenie tejże biografii, jako post na stworzonym blogu (zajęcia z zakresu nowych technologii).
W projekcie brali udział seniorzy z Polski, Włoch i Wielkiej Brytanii– w sumie 43 seniorów.
Praktyczne wnioski dla edukacji osób starszych wynikające z projektu KEY
Na podstawie doświadczeń zebranych w czasie projektu możliwe było wyprowadzenie praktycznych wniosków dla edukatorów osób starszych:
Należy zauważyć, że przygotowany w ramach projektu program zajęć zakładał, że uczestnicy będą już posiadać przynajmniej podstawową znajomość języka angielskiego i obsługi komputera. Z tego powodu proces rekrutacyjny powinien być tak przeprowadzony, aby w miarę możliwości wybrać homogeniczną grupę seniorów.
W czasie ewaluacji projektu seniorzy zauważyli, że ich zdaniem zajęć było za mało (każdy cykl zajęć składał się z 10 lekcji, które trwały po 1.5 godziny). Takie ograniczenie czasowe pozostawiło pewien niedosyt, gdyż niektóre zajęcia były dla nich tak interesujące, że chcieliby je rozszerzyć. Z tego powodu tak ważne jest, aby były one w miarę możliwości elastyczne.
Bardzo ważne jest, aby w procesie edukacyjnym osoba starsza była traktowana jako podmiot. Polegać to powinno na tym, że senior zna tematykę zajęć i ma pewną możliwość wpływania na przebieg warsztatów. Osoba starsza powinna czuć, że nie jest tylko biernym odbiorcą procesu edukacyjnego, ale także swego rodzaju jego kreatorem.
W informacji zwrotnej otrzymanej od uczestników bardzo wyraźnie wybrzmiał aspekt atrakcyjności i pragmatyczności zajęć. Seniorzy, jako osoby, które „nic już nie muszą” i uczestniczą w projekcie z własnej woli, oczekują interesującej treści i formy zajęć. Ważne jest też to, aby zajęcia te były użyteczne w życiu, gdyż nie chcą marnować własnego czasu na treści nieużyteczne i nudne. Warto zadbać również o to, aby w czasie zajęć odwoływać się do doświadczeń uczestników, gdyż w ten sposób treści są lepiej przyswajane.
Jest to bardzo ważny czynnik przesądzający o powodzeniu warsztatów. Na atmosferę, jaka panuje podczas zajęć mają wpływ zarówno sami seniorzy, jak i trener. Bardzo ważne jest, aby podczas zajęć nie oceniać i nie krytykować osób starszych. Uczestnicy projektu powinni czuć, że są akceptowani i mogą swobodnie dzielić się swoimi przemyśleniami na forum grupy, nie obawiając się ośmieszenia. Jest to szczególnie istotne w przypadku pracy nad własną biografią, ponieważ dzielenie się własnymi doświadczeniami życiowymi, często też trudnymi, jest dużym wyzwaniem dla uczestników.
Materiały, które wykorzystuje się podczas zajęć, powinny być dostosowane do specyfiki osób starszych. Tekst powinien być pisany dużą czcionką, polecenia zadań powinny być jednoznaczne, a notatki powinny uwzględniać kluczowe obszary zajęć, bez zbędnych treści.
Reasumując, ewaluacja projektu KEY ukazała, że zrealizowane warsztaty były interesujące dla uczestników oraz pozytywnie wpłynęły na wzrost kluczowych kompetencji do całożyciowego uczenia się.
Oraz:
Źródło: Fundacja Pro Scientia Publica