Zmiany w ustawie o rehabilitacji nie przynoszą oczekiwanych efektów. Sam zapis, że niepełnosprawnemu czy jego pracodawcy przysługuje w określonej sytuacji pomoc znaczy niewiele. Aby zaczął działać najczęściej potrzebny jest akt wykonawczy, bo bez niego urzędnik nie wie co robić. Dodatkowo, aby samorząd wydał pieniądze zgodnie z prawem, wymaga się regulacji lokalnej. No i znaleźć muszą się też same pieniądze. To, że wszystkie wymienione elementy należy zgrać w jednym czasie wydaje się oczywiste, jednak rzadko się udaje. Gazeta Prawa opisuje kolejny taki przypadek: okresowo martwe zapisy dotyczące wsparcia niepełnosprawnych.
Zmiany w ustawie z dn. 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych uchwalono w połowie roku. W październiku przepisy uzupełnione zostały o rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Niepełnosprawni mogą liczyć na trzy nowe formy pomocy. Rozpoczynający działalność gospodarczą uprawnieni są do bezzwrotnej pomocy (dalej: dotacji). Z kolei pracodawcy liczą na pomoc w formie refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej oraz zwrot części kosztów ich zatrudnienia. Pieniądze na te formy wsparcia (podobnie jak na większość form wsparcia niepełnosprawnych) pochodzą z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i przekazywane są do powiatów. O tym jak podzielona zostanie kwota otrzymana z PFRON decyduje uchwała rady powiatu. Samorządy najczęściej podejmują tego typu uchwały w marcu i kwietniu. W 2007 r. decydowały więc o podziale środków, niewiedząc czy nowe przepisy wejdą w życie i w jakim kształcie. Środków na nowe formy pomocy w 2007 r. nikt nie rezerwował. Te samorządy, które nie wydały jeszcze wszystkich pieniędzy na rehabilitację mogą zmienić uchwały. W tym roku środki znajdą się więc w powiatach opieszale wydających fundusze PFRON, lub w tych które zdecydują się uszczuplić budżet innych działań. Przepisy mogą „ożyć” w 2008 r. kiedy w pełni świadomie i celowo uwzględni się je w budżecie Funduszu oraz w uchwałach powiatów.
Brak czy nadmiar?
W przypadku dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej, zarysowany powyżej problem nie powinien aż tak bardzo dać się samorządom we znaki. Dotacja kwotowo stanowi takie samo obciążenie jak przyznawana wcześniej pożyczka (opisaliśmy to w artykule: „Nowelizacja rehabilitacji: zmiana poważna czy kosmetyka?” - w momencie uruchamiania pożyczka była nawet większym obciążeniem niż wprowadzona właśnie dotacja)/wiadomosci/237822.html?doc_pg=2 . Jeśli na początku roku powiaty zarezerwowały środki na pożyczki do grudnia, to teraz w ich budżetach powinien być spory zapas. Od sierpnia pożyczki nie są już przyznawane, natomiast nowej formy wsparcia nie można było stosować aż do teraz (do wejścia w życie rozporządzeń). Przez cały kwartał oszczędzano więc na wspieraniu działalności gospodarczej niepełnosprawnych. Pieniądze te można teraz wydać, oczywiście tylko wtedy jeśli już nie wykorzystano ich na inne cele.
Niektórzy potrafili przewidzieć
W artykule Łukasz Guzy z 5 listopada podano też pozytywny przykład powiatu skarżyskiego. Przewidując kłopoty jakie spowoduje nowelizacja, tak skonstruowano uchwałę, aby możliwe było przekazanie środków na nowe zadania, bez ponownego uchwalania aktu. Decyzję podejmuje starosta z udziałem Powiatowej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych.
więcej:
"Rady powiatów muszą zmienić uchwały", Łukasz Guza, Gazeta Prawna, 5 listopada 2007 r. http://www.gazetaprawna.pl/?action=showNews&dok=2084.89.0.39.16.1.0.1.htm
________________
o nowych rozporządzeniach oraz o nowelizacji ustawy czytaj też:
Rozporządzenia wspomagające zatrudnianie osób niepełnosprawnych podpisane (w serwisie internetowym ministerstwa pracy i polityki społecznej)
http://www.mpips.gov.pl/index.php?gid=9&news_id=899
Nowelizacja ustawy regulującej zatrudnianie osób niepełnosprawnych (informacja z portalu www .niepelnosprawni.pl)
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/18690
GP: Firmy zatrudniające niepełnosprawnych upadną?
/wiadomosci/282906.html
Źródło: Gazeta Prawna 214/2007