Jednym z obecnie modnych pojęć jest zarządzanie. Wiele się o nim mówi, jednak opinie na jego temat są różne. Dla wielu jest to groźnie brzmiące słowo i zbyt skomplikowany proces, który odstrasza i wywołuje negatywne emocje. Dla innych to konieczność i szansa na usprawnianie swoich działań. Bez względu na te opinie, nie można zaprzeczyć twierdzeniu, że organizacja sama z siebie nie zaistnieje, wymaga osób, które dobrze nią pokierują.
Kiedy organizacja działa nieprawidłowo i pojawiają się problemy, najczęściej odpowiedzią na nie może być zupełna zmiana systemu zarządzania lub wprowadzenie zmian do istniejącego porządku.
Według definicji zarządzanie organizacją określa się jako całokształt działań, podejmowanych przez osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie organizacji, pozwalających na zapewnienie skutecznej i efektywnej realizacji jej celów statutowych. Ważne jednak, by styl zarządzania był dobrze dobrany, gdyż w organizacji pozarządowych jest wiele aspektów, na które wpływa skuteczne zarządzanie. Są to przede wszystkim finanse organizacji, komunikowanie o organizacji oraz zarządzanie zespołem w organizacji.
W zakresie finansów za istotną powinno się uważać przede wszystkim dbałość o płynność finansową oraz położenie dużego nacisku na dywersyfikację źródeł finansowania działań. Organizacja powinna dążyć do pozyskiwania środków z różnych źródeł, by nie uzależniać się od żadnego. W tym pomóc może położenie nacisku na mniej popularne metody finansowania – jak np. działalność gospodarcza czy zbiórki i loterie.
W aspekcie komunikowania – niezwykle ważna jest kwestia określenia misji organizacji, w którą wierzą zarówno pracownicy, jak i odbiorcy naszych działań. Taka koncepcja komunikowania o działaniach powinna być spójna i obejmować wszystkie najważniejsze obszary działania organizacji. Rozważając zagadnienie komunikowania należy pamiętać, aby nie tylko mówić o swoich działaniach, otoczeniu organizacji, ale również dbać o skuteczny przepływ informacji wewnątrz fundacji czy stowarzyszenia.
Zarządzanie zespołem czyli ludzie w organizacji – każdy z pracowników powinien mieć swój zakres obowiązków oraz wiedzieć za co jest odpowiedzialny. Ważne też, by pracownicy mieli możliwość podnoszenia swoich kompetencji i wiedzy, aby wzmacniać nie tylko siebie, ale także organizację. Obowiązki powinny być tak podzielone, aby zarząd był odciążony, a nie odpowiedzialny za każdy obszar działania – powinien jednak dbać o spójność poszczególnych elementów.
Aby wyżej wymienione obszary działały prawidłowo liderzy organizacji, szczególnie tych prowadzących działalność gospodarczą, mogą skorzystać z narzędzia elektronicznego Modelu BINGO, które umożliwia usprawnienie działań w organizacjach pozarządowych.
Prezentowane powyżej informacje to jedynie zarys fundamentalnych zasad zarządzania, które warto stopniowo wdrażać w każdej organizacji. Aby poznać tajniki sztuki zarządzania organizacją pozarządową potrzebne jest jednak szerokie i szczegółowe spojrzenie na każde z poszczególnych elementów zarządzania. Więcej na temat poniższych obszarów znajduje się pod wskazanymi linkami:
Artykuł powstał w ramach cyklu „Skok przez płotki zarządzania czyli cykl porad dla rozwijających się organizacji”. Cykl jest elementem projektu „Biznes – Innowacje – NGO, czyli BINGO” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Pobierz
-
201311201540170550
934069_201311201540170550 ・38.72 kB
-
201312021306420680
940134_201312021306420680 ・38.72 kB
-
201312111330080633
948217_201312111330080633 ・38.72 kB
-
201312171403250353
949522_201312171403250353 ・38.72 kB
Źródło: Centrum PISOP