KE nie godzi się na przeniesienie 1,2 mld euro z kolei na drogi - relacja z posiedzenia KM PO IiŚ
Najważniejszym punktem XVI posiedzenia KM POIiŚ było omówienie i przyjęcie zmian do programu oraz przedstawienie jego aktualnego stanu wdrażania. Głównym tematem dyskusji była kwestia zatwierdzenia przez Komitet rządowych planów transferu środków unijnych z kolei na infrastrukturę drogową. Ponadto członkowie zaakceptowali sprawozdanie roczne z wdrażania POIiŚ.
Na podstawie przeglądu wdrażania POliŚ powstały założenia zmian do programu operacyjnego. Przegląd był prowadzony dwiema równoległymi ścieżkami: za pomocą analiz wewnętrznych przez poszczególne instytucje systemu zarządzania POIiŚ oraz analizy zewnętrzne przeprowadzone przez niezależnych ekspertów w ramach zleconych badań ewaluacyjnych. Oba rodzaje analiz miały charakter wzajemnie się uzupełniający i stały się podstawą do sformułowania następujących propozycji modyfikacji w programie POIiŚ:
- zmiany we wskaźnikach produktu oraz rezultatu - wprowadzone przede wszystkim z powodu trudności na etapie prac przygotowawczych, niepewności cen na rynku usług budowlanych oraz kursu wymiany PLN/EUR, jak i relatywnie niskim zainteresowaniu ze strony potencjalnych beneficjentów oraz możliwościach otrzymania od nich wkładu własnego;
- zmiany w opisach wybranych osi priorytetowych – dotyczą one szczegółów osi w ramach konkretnych projektów, których realizacja do 2015 r. jest zagrożona oraz niektórych celów priorytetów;
- zmiany w kierunkach oraz wielkości alokacji środków UE – zmiany mają objąć przeniesienie dodatkowych środków z krajowej rezerwy wykonania (odnosi się do priorytetów VIII Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe, XI Kultura i dziedzictwo kulturowe, XII Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia oraz XIII Infrastruktura szkolnictwa wyższego w wysokości odpowiednio około 31,5 mln euro, 23,5 mln euro, 15,7 mln euro oraz 86,5 mln euro) oraz z dostosowania technicznego (dotyczy priorytetów I Gospodarka wodno-ściekowa, VI Drogowa i lotnicza sieć TEN-T, VIII oraz XI w wysokości odpowiednio 170 mln euro, 40,8 mln euro, 16,2 mln euro oraz 40 mln euro). Przewiduje się również realokację dostępnych już pieniędzy w ramach POIiŚ . Zmiany te obejmują przeniesienie 143,5 mln euro z priorytetu XIV (Pomoc techniczna – Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w zakresie pomocy technicznej) na priorytety IV(Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska), VIII oraz XII w wysokości odpowiednio 50 mln euro, 63,5 mln euro oraz 30 mln euro. Dotyczą one również przeniesienia około 189 mln euro z priorytetu II (Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi) na priorytet I oraz 1,2 mld euro z priorytetu VII(Transport przyjazny środowisku) na priorytet VI.
Zarówno protokół z XV posiedzenia, sprawozdanie z realizacji POIiŚ, jak i wyżej opisane zmiany programie, zostały przez Komitet zaakceptowane i zatwierdzone.
Powyższe informacje pochodzą od pana Radosława Gawlika, członka KM POIiŚ, ze stowarzyszenia ekologicznego Eko-Unia.
Źródło: Informacja własna OFOP