Jak co roku, 5 czerwca świętujemy Światowy Dzień Środowiska – dzień działań na rzecz środowiska naturalnego naszej Planety. W tym roku jego tematem przewodnim jest różnorodność biologiczna (bioróżnorodność).
Temat Światowego Dnia Środowiska buduje co roku kontekst dla działań w całorocznej kampanii społecznej Zielona Wstążka #DlaPlanety
Temat kampanii
Bioróżnorodność to ogół wszystkich organizmów na Ziemi, gatunków w całej ich zmienności oraz tworzonych przez nie ekosystemów. Różnorodność biologiczna jest fundamentem, na którym wspiera się system życia na Ziemi. Jej zubożenie wpływa na każdy aspekt naszego dobrostanu, poczynając od czystego powietrza i wody, a na odporności na choroby i zmianach klimatu kończąc. Ingerencja w środowisko naturalne jaka nasiliła się w ostatnich latach, zakłóciła tę delikatną równowagę przyrody tworząc dogodne warunki do rozprzestrzeniania się i powstawania patogenów (w tym koronawirusów).
Według przywoływanych przez ONZ danych 60% trapiących człowieka chorób zakaźnych ma charakter odzwierzęcy, a w wypadku nowych chorób wskaźnik ten rośnie do ok. 75%. Ich powstawaniu mogą sprzyjać m.in. problemy z przestrzeganiem higieny, ale też przemysłowy chów zwierząt, zwłaszcza przy niedostatecznej bioasekuracji (działań na rzecz ochrony biologicznej i zdrowotnej gospodarstwa). Wraz ze zmniejszeniem zróżnicowania mikroflory w środowisku, osłabia się nasza naturalna zdolność do regulacji układu odpornościowego.
Dalszemu rozprzestrzenianiu się sprzyjać z kolei może nasza mobilność, będąca pochodną np. aktualnych wzorców turystyki czy upowszechnienia się wyjazdów służbowych. Rozpowszechnianiu się chorób mogą również sprzyjać takie czynniki jak np. zmniejszenie liczebności gatunków drapieżnych czy pasożytniczych skutecznie kontrolujących populacje przenoszących choroby zwierząt (np. kleszczy czy komarów widliszków), a także kryzys klimatyczny mogący zwiększać w najbliższych latach zasięg chorób tropikalnych.
Celem kampanii Zielona Wstążka #DlaPlanety 2020, będzie skupienie jak największej uwagi społecznej na zagadnieniu zachowania różnorodności biologicznej w kontekście bezpieczeństwa ludzi. W kampanii będziemy przekonywać, że potrzebujemy Natury z całą jej różnorodnością, i że tylko w sojuszu z Naturą możemy zażegnać kryzys klimatyczny i pokonać pandemię: „Ratujmy Naturę. Ratujmy siebie”.
„To co do tej pory braliśmy za pewnik: nasze zdrowie, spacery, świeże powietrze – odczuwamy jak postawione w stan zagrożenia. COVID-19, to jak dotąd najpotężniejszy przekaz otrzymany od naszej planety – prośba, byśmy zmienili nasze postępowanie. Działalność człowieka zmodyfikowała dosłownie każdy skrawek lądu. Wypierając świat natury, niszczymy niezbędne do życia ekosystemy i bioróżnorodność, która się w nich rozwija. Powodujemy zmiany klimatyczne, pozbawiamy się możliwości wyżywienia. Otwieramy drzwi nowym chorobom – takim jak COVID-19. Najwyższy czas posłuchać ostrzeżeń naszej planety.” (Inger Andersen, Dyrektor Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska, przemówienie z okazji Światowego Dnia Środowiska 2020)
„Bioróżnorodność na świecie zanika w zastraszającym tempie. Kasujemy zawartość twardego dysku natury, nie wiedząc, jakie dane przechowuje.” (Stavros Dimas, Komisarz UE ds. Środowiska)
„Jesteśmy częścią przyrody i podlegamy jej prawom. W dobie rozwoju cywilizacji i zaawansowanych technologii nie możemy zapomnieć o prostej prawdzie: istnienie i dobrobyt praktycznie każdej ludzkiej społeczności na świecie jest w dużym stopniu zależny od ekosystemów. Dzięki nim mamy tlen którym oddychamy czy żywność którą spożywamy. Uzmysłowienie sobie tej zależności pozwala nam zrozumieć, dlaczego zachowanie różnorodności biologicznej w jak najlepszym stanie jest niezbędne.” (Maria Andrzejewska, Dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa)
Cel kampanii
Celem kampanii, jest skupienie jak największej uwagi społecznej na konieczności zachowania różnorodności biologicznej w kontekście bezpieczeństwa ludzi. W filmach i plakatach, oglądamy jak litera po literze znikają słowa, oznaczające poszczególne gatunki, grupy gatunków, całą Naturę. To zanikanie słów sygnalizuje również znikanie z toczącego się dyskursu społecznego, gospodarczego, politycznego, tematów i wartości kojarzonych z dobrodziejstwem natury. Wskazuje też, na pilną potrzebę ponownego wprowadzenia ich do konwersacji.
Aby wzmocnić to przesłanie, 3 i 4 czerwca z winiety Rzeczpospolitej zniknął symbol gazety – Orzeł. Akcja „Dlaczego zniknął orzeł?” została zaplanowana jako element kampanii #DlaPlanety 2020. Rozwiązanie zagadki zostanie wydrukowane w winiecie Rzeczpospolitej w dniu 5 czerwca. Przez te trzy dni, teaserowi towarzyszy publikacja materiałów na temat zagrożeń związanych z tematem kampanii 2020.
Punktem kulminacyjnym obchodów święta, będzie publikacja w mediach debaty online z cyklu debat Rzeczpospolitej: „Bogactwo Natury – konieczność, a nie luksus”.
Od Światowego Dnia Środowiska, kampania podpowiada dostępne dla każdego, proste sposoby modyfikacji codziennych przyzwyczajeń – m.in. po to, by zmniejszyć nasze negatywne oddziaływanie. EKOpostanowienia – deklaracje prostych działań składane online – pełnią w kampanii funkcję edukacyjną, uświadamiając jak niewielkim wysiłiem każdy z nas może wpłynąć na poprawę bioróżnorodności. Są też czynnikiem wzbudzania odpowiedzialności za bezpieczeństwo Natury, a przez to—również nas samych.
· 20.05—04.06 Budowanie świadomości problemu i ryzyka związanych z nim strat.
· 3,4,5.06 – Teaser
· 05-06 – Debata online
· 05.06—20.06 Zaproszenie do EKOpostanowień online – działania w celu zapobiegnięcia stratom.
Patronat honorowy nad kampanią objęli: Minister Środowiska – Michał Woś, Minister Klimatu – Michał Kurtyka, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jan Krzysztof Ardanowski, Ministerstwo Rozwoju, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polski Komitet Olimpijski. Kampania została objęta patronatem Ambasady Australii, Ambasady Francji, Ambasady Królestwa Niderlandów, Ambasady Norwegii. Patronat medialny nad wydarzeniem objął dziennik RZECZPOSPOLITA.
W kampanię włączyły się liczne firmy, organizacje i samorządy – jako partner strategiczny kampanii #DlaPlanety: Santander Bank Polska S.A.; partner główny: BASF Polska, BNP Paribas Bank Polska S.A., Grupa Żywiec, McDonald's Polska, Zakłady Farmaceutyczne Polpharma S.A.; partner: sieć sklepów Biedronka, CEC Government Relations, CEETRUS Polska Sp. z o.o., ERGO Hestia, Fundacja Veolia Polska, Galeria Mokotów, Galeria Wileńska, GAZ-SYSTEM, Havas PR Warsaw, L’Oréal Warsaw Plant, Nowy Orlean, ORANGE Polska, SUEZ, Syrena Communications, Westfield Arkadia, Wroclavia; partner społeczny: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, PLANET HEROES, Fundacja CultureLab, Fundacja Wioski im. Lorisa Malaguzzi; partner samorządowy: Miasto Poznań, Miasto st. Warszawa; partner medialny: CR Navigator Resilience, Grupa OLX Sp. z o. o., OdpowiedzialnyBiznes.pl, PLANETE+, STRÖER Media, Teraz Środowisko.Zeszłoroczna kampania Zielona Wstążka #DlaPlanety realizowana pod globanym hasłem „Beat Air Pollution” na długo zostanie w pamięci dzięki akcji “Śmierć Palmy”, podczas której w przededniu Światowego Dnia Środowiska ‘uschły’ liście słynnej instalacji „Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” stojącej na rondzie DeGaulle’a w Warszawie. ‘Palmowe’ liście z tworzywa sztucznego zostały—podczas przerwy przeznaczonej na konserwację rzeźby—zastąpione okresowo ususzonymi liśćmi prawdziwego drzewa palmowego,
Światowy Dzień Środowiska obchodzony jest od 1974 roku, angażując rządy, przedsiębiorstwa, celebrytów i obywateli. Ukierunkowuje wysiłki skupiając uwagę na najbardziej aktualnej kwestii środowiskowej. Święto zostało ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ podczas Konferencji Sztokholmskiej i obchodzone jest corocznie 5 czerwca w ponad 100 państwach.
Informacje na temat kampanii będą aktualnie udostępniane na stronie https://www.gridw.pl/ oraz na Facebooku organizacji (https://www.facebook.com/CentrumUNEPGRIDWarszawa/).
Strona kampanii: www.dlaplanety.pl.
Centrum UNEP/GRID-Warszawa
Centrum UNEP/GRID-Warszawa zostało ustanowione 17 września 1991 roku na mocy porozumienia zawartego pomiędzy Programem ONZ ds. Środowiska (UN Environment Programme, UNEP) a Rządem Polskim reprezentowanym przez Ministerstwo Środowiska. Centrum działa jako jeden z kilku ośrodków globalnej sieci GRID (Global Resource Information Database – światowa baza danych o zasobach Ziemi) utworzonej przez UNEP w celu wzmocnienia efektywnego zarządzania zasobami środowiska. Swoje działania realizuje we współpracy z organizacjami i instytucjami krajowymi oraz zagranicznymi. Jest partnerem jednostek samorządowych, oświatowych oraz firm wdrażających politykę społecznej odpowiedzialności biznesu.
Źródło: Centrum UNEP/GRID-Warszawa