W lipcu i sierpniu 2004 w nadbałtyckich gminach z terenu województwa pomorskiego oraz zachodniopomorskiego - od Trójmiasta do Świnoujścia - prowadzona była kampania "Czyste plaże". Do punktów skupu trafiło 300 ton aluminiowych puszek.
Podczas Kampanii rozprowadzono 2,5 tysiąca plakatów, 12 tysięcy kartek
pocztowych oraz 20 tysięcy specjalnych worków na puszki. Ponadto rozdano 25 tysięcy gadżetów,
stanowiących nagrody dla uczestników. Były to magnesy do testowania puszek, smycze na klucze,
koszulki, puszki-skarbonki oraz torby płócienne. Nagrody otrzymywali uczestnicy warsztatów,
zbieracze alu-puszek oraz uczestnicy konkursów ogłaszanych za pośrednictwem mediów. Natomiast w
punktach skupu zbieracze otrzymywali bezpłatnie puste worki na puszki oraz magnesy pomagające w
oddzielaniu puszek stalowych od aluminiowych.
Warsztaty w zakresie selektywnej zbiórki odpadów były realizowane
przez oba wakacyjne miesiące. Prowadzone były dla grup dzieci i młodzieży przebywających nad morzem
na wakacyjnych koloniach bądź obozach. Zajęcia te były tak przygotowane, aby nie kojarzyły się z
lekcjami w szkole. Cel warsztatów był prosty - zachęcenie do selektywnej zbiórki odpadów.
Uczestnicy poznawali istotę odzysku surowców wtórnych - jakie surowce wtórne można odzyskiwać,
dlaczego, jakie są z tego korzyści. Dodatkowo uczyli się jak prawidłowo segregować odpady.
Łącznie w ramach Kampanii odbyło się sto warsztatów, w których wzięło
udział ponad 6 tys. dzieci i młodzieży przebywających nad morzem na koloniach i obozach letnich. To
o 25 procent więcej niż rok wcześniej.
Tylko grupy kolonijne biorące udział z zbiórce alu-puszek zebrały
ponad dwie tony złomu puszkowego, czyli około 120 tysięcy sztuk tych pustych opakowań! Koloniści
zbierali puszki wokół ich ośrodków, w parkach, na ścieżkach prowadzących na plaże, no i oczywiście
na plażach. Dzieci miały także sposoby na dodatkowe źródła złomu puszkowego, np. poprzez
zaangażowanie do zbiórki okolicznych domów wypoczynkowych, czy też barów, bądź też poprzez
ogłoszenie przez radiowęzeł na plaży, iż w konkretnym miejscu można zostawiać puste puszki.
Przy realizacji Kampanii Fundacja RECAL współpracowała z 43 punktami skupu z terenu nadmorskich
gmin. W okresie dwóch wakacyjnych miesięcy do punktów skupu trafiło łącznie około 300 ton
aluminiowych puszek po napojach.
W 2004 roku partnerami Fundacji RECAL współorganizującymi Kampanię i
tworzącymi Koalicję Czystych Plaż były:
- Urząd Miasta Gdyni,
- Urząd Miejski w Jastarni,
- Urząd Miejski we Władysławowie,
- Urząd Gminy Krokowa,
- Urząd Miejski w Łebie,
- Urząd Miasta Kołobrzeg,
- Urząd Gminy Rewal,
- Urząd Miejski w Dziwnowie,
- Urząd Miejski w Międzyzdrojach,
- Urząd Miejski w Świnoujściu,
- Słowiński Park Narodowy,
- Woliński Park Narodowy,
- Nadmorski Park Krajobrazowy.
Honorowy Patronat objęli:
- Marszałek Województwa Pomorskiego - Jan Kozłowski,
- Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego - Krzysztof Modliński,
- Wicewojewoda Pomorski - Krystyna Gozdawa-Nocoń,
- Wojewoda Zachodniopomorski - Stanisław Wziątek,
- Pomorski Kurator Oświaty - Jerzy Kortas,
- Zachodniopomorski Kurator Oświaty - Jerzy Waldemar Kotlęga.
Patronat prasowy:
- "Dziennik Bałtycki",
- "Gazeta Wyborcza".
Źródło: Fundacja RECAL