Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Kalendarium prac nad ustawą o działalności pożytku publicznego
zebrała Magda Dobranowska (redakcja ngo.pl)
Najważniejsze daty i wydarzenia, przedstawiające przebieg prac nad ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie od 1995 do 2003 roku.
Poniżej przedstawiamy kalendarium najważniejszych zdarzeń, jakie, naszym zdaniem, doprowadziły do obecnego kształtu ustawy i faktu jej uchwalenia. Siłą rzeczy jest to historia niepełna. Nie ma tu miejsca na wymienienie ani wszystkich jej uczestników, ani wszystkich faktów tego bardzo długiego procesu. Jedni zapewne widzą jako szereg wysiłków zmierzających do stworzenia tej ustawy, inni jako szereg wysiłków skierowanych dokładnie w przeciwnym kierunku.
Staraliśmy się, aby prezentowane tu kalendarium nie było rodzajem historii, którą piszą zwycięzcy. Zresztą trudno mówić o zwycięstwie – to bowiem, czy i dla kogo jest to zwycięstwo, okaże tak naprawdę dopiero w procesie wprowadzania ustawy. Po siedmiu latach wiele osób, które zabiegały o uchwalenie ustawy czuje tyleż satysfakcji, co pewnie zmęczenia. Trzeba mieć jednak nadzieję, że ciągle starczy im siły na zabieganie o to, by w praktyce z ustawy wynikło publiczne dobro. Dobro wspólne – bowiem ustawa nie jest ani „dla organizacji”, ani „dla administracji” i nie tak należy oceniać jej skutki. Ustawa jest po to, żeby jednym i drugim dać więcej szans na pracę na rzecz dobra wspólnego, na rzecz obywateli. [Jan Jakub Wygnański]
Staraliśmy się, aby prezentowane tu kalendarium nie było rodzajem historii, którą piszą zwycięzcy. Zresztą trudno mówić o zwycięstwie – to bowiem, czy i dla kogo jest to zwycięstwo, okaże tak naprawdę dopiero w procesie wprowadzania ustawy. Po siedmiu latach wiele osób, które zabiegały o uchwalenie ustawy czuje tyleż satysfakcji, co pewnie zmęczenia. Trzeba mieć jednak nadzieję, że ciągle starczy im siły na zabieganie o to, by w praktyce z ustawy wynikło publiczne dobro. Dobro wspólne – bowiem ustawa nie jest ani „dla organizacji”, ani „dla administracji” i nie tak należy oceniać jej skutki. Ustawa jest po to, żeby jednym i drugim dać więcej szans na pracę na rzecz dobra wspólnego, na rzecz obywateli. [Jan Jakub Wygnański]
1995 – prehistoria ustawy
- Ministerstwo Finansów przygotowuje projekt nowelizacji Ustawy o Fundacjach. Projekt zakłada między innymi całkowity zakaz prowadzenia działalności gospodarczej przez fundacje i opodatkowanie darowizn na ich rzecz. Organizacje pozarządowe prowadzą skuteczną kampanię przeciwko tym propozycjom. Kampania ta koordynowana jest wspólnie przez Forum Fundacji Polskich oraz Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych. Coraz częściej w środowisku organizacji formułowana jest potrzeba całościowej regulacji związanej z ich działaniem w tym w szczególności uregulowania zasad współpracy z administracją publiczną. Senat RP organizuje konferencję “Budowa Społeczeństwa Obywatelskiego w Polsce – rola organizacji pozarządowych”. Jest to pierwsza takiej rangi konferencja w III RP.
1996 - Jerzy Hausner - szef zespołu doradców w gabinecie wicepremiera i ministra finansów, podejmuje pierwsze inicjatywy na rzecz stworzenia aktu prawnego regulujące stosunki między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi.
- 21 - 22 września – I Ogólnopolskie Forum Inicjatyw Pozarządowych. Spotykają się na nim przedstawiciele ponad 900 organizacji z całej Polski. Odbywa się gorąca debata nad założeniami nowych uregulowań.
- Trwa seria seminariów w Instytucie Pracy i Polityki Społecznej kierowanym przez prof. Stanisławę Golinowską. Ich celem jest wypracowanie kształtu ustawy. Biorą w nich udział przedstawiciele różnych środowisk (naukowcy, politycy, urzędnicy, przedstawiciele organizacji pozarządowych). Uczestnikami seminarium są m.in. prof. Jerzy Hausner oraz jego współpracownik Dagmir Długosz, który od tego czasu bierze aktywny udział w różnych pracach nad projektem. W seminarium uczestniczy także prof. Hubert Izdebski z Uniwersytetu Warszawskiego - od tamtego czasu, aż do skierowania projektu ustawy do Parlamentu główny jej twórca od strony warsztatu legislacyjnego. Wynikiem dyskusji prowadzonych w ramach Seminarium jest przebudowa wielu pierwotnych założeń ustawy – w szczególności pomysłu, zgodnie z którym decyzje o przyznaniu statusu pożytku publicznego miałby podejmować wojewoda.
- Patronat nad pracami nad ustawą obejmuje wicemarszałek Senatu, Zofia Kuratowska. W Parlamencie powstaje kierowany przez Piotra Marciniaka i Marię Nowakowską (wtedy posłów Unii Pracy) międzyparlamentarny zespół do spraw organizacji pozarządowych.
1997 - W całej Polsce (głównie w związku z lokalnymi FIP-ami) odbywa się seria kilkudziesięciu spotkań poświęconych projektowi ustawy. Podczas tych debat pojawia się szereg postulatów dotyczących kształtu ustawy.
- Na początku roku projekt ustawy jest już gotowy. Nie zdecydowano się jednak na skierowanie go do prac parlamentarnych. Zadecydowały o tym zbliżające się wybory oraz kontrowersje, jakie projekt, na tym etapie, wzbudzał w środowisku organizacji pozarządowych.
- 2 kwietnia – uchwalenie nowej Konstytucji RP. W preambule do niej, przygotowanej przez zespół kierowany przez Tadeusza Mazowieckiego, pojawia się jako zasada konstytucyjna - zasada pomocniczości.
- 21 września - wybory parlamentarne. Na czele rządu staje Jerzy Buzek.
1998 - luty - Na stanowisko Pełnomocnika Prezesa Rady Ministrów ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi powołany zostaje prof. Zbigniew Woźniak. Na zaproszenie ministra Woźniaka w Kancelarii Premiera RP odbywa się szereg spotkań dotyczących współpracy z administracją publiczną.
- marzec - pierwsze posiedzenie Międzyresortowego Zespołu ds. Reform Społecznych z udziałem przedstawicieli organizacji pozarządowych. Odbywa się dyskusja nad projektem ustawy. Dalsze prace wsrzymano do czasu uchwalenia ustaw ustrojowych oraz ustawy o finansach publicznych.
- Stowarzyszenie na rzecz FIP powołuje program Organizacje Pozarządowe a Legislacja (OPAL), który stara się koordynować debatę poświęconą ustawie oraz zabiegać o postępy w pracach nad nią.
- wrzesień – Konferencja pt. „Zasada pomocniczości”. Udział w niej bierze ponad 100 organizacji. Ze strony rządu w konferencji biorą udział i wyrażają swe poparcie dla ustawy m.in. Teresa Kamińska - Minister - Koordynator ds. Reform Społecznych, Janusz Gałęziak - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej RP, prof. Zbigniew Woźniak - Podsekretarz Stanu, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. Organizacji Pozarządowych.
- październik - Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Pełnomocnika raport "Współpraca administracji rządowej z organizacjami pozarządowymi". Rząd zadecydował o podjęciu prac nad projektem ustawy o współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz o zmianie niektórych ustaw. Istotną częścią tego projektu stały się zapisy wcześniejszego projektu ustawy o działalności pożytku publicznego.
- grudzień - około 400 organizacji podpisuje przygotowane przez FIP Memorandum dotyczące uregulowania prawnych warunków funkcjonowania sektora non-profit w Polsce. Wprowadzane są tzw. cztery reformy - w Memorandum zawarty jest m.in. apel o uruchomienie tzw. piątej reformy - uspołecznienia państwa.
1999 - styczeń - projekt ustawy o współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz o zmianie niektórych ustaw przeslano do uzgodnień międzyresortowych ora zkonsultacji społecznych.
- marzec - do dymisji podaje się minister Zbigniew Woźniak - pełnomocnik Premiera d.s. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi. Stanowisko ulega likwidacji. Przedstawicielem rządu w kontaktach z sektorem pozarządowym zostaje Agnieszka Bogucka, doradca premiera Jerzego Buzka.
- wrzesień - w trakcie II Ogólnopolskiego FIP, minister Kazimierz Marcinkiewicz (wówczas szef zespołu doradców Premiera) zapewnia przedstawicieli kilkuset organizacji, że w ciągu najbliższych miesięcy zakończą się prace nad projektem.
- Wicepremier Longin Komołowski powołuje specjalny międzyresortowy zespół d.s. prawnych warunków funkcjonowania sektora non-profit. Koordynatorem prac zespołu jest Szef Gabinetu Politycznego w MPiPS - Michał Boni.
2000 - styczeń - Premier Jerzy Buzek powołał Zespół ds. rozwiązań systemowych w zakresie współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz pozycji ustrojowej sektora pozarządowego w Poslce. Przewodniczącym zespołu został wicepremier Longin Komołowski. Jednym z podstawowych zadań zespołu było przygotowanie ostatecznej wersji projektu ustawy o współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi.
- wrzesień – organizacje pozarządowe zwracają się do wicepremiera Longina Komołowskiego o przyśpieszenie prac i skierowanie projektu ustawy do Sejmu.
2001 - styczeń – organizacje pozarządowe zapowiadają podjęcie działań zmierzających do zainteresowania posłów ustawą i co za tym idzie przejęcia inicjatywy ustawodawczej przez Parlament.
- styczeń – sierpień - Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, po konsultacjach z grupą kilkudziesięciu znaczących i zainteresowanych włączeniem się w prace nad ustawą organizacji, przygotowuje na bazie dotychczasowych projektów własną propozycję ustawy. W pracach nad projektem uczestniczą w różnym stopniu i w różnym stopniu udzielają (lub w kilku przypadkach odmawiają) mu wsparcia m.in. następujące organizacje: Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Caritas Polska, Centrum Wolontariatu, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej, Federacja Konsumentów, Fundacja im. Stefana Batorego, Fundacja BORIS, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych FISE, Fundusz Współpracy, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Instytut Spraw Publicznych, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Polski Czerwony Krzyż, Polski Związek Głuchych, Polska Organizacja na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT, Stowarzyszenie KLON/JAWOR, Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych WRZOS, Związek Harcerstwa Polskiego, Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej, Związek Stowarzyszeń Biur Porad Obywatelskich. Do projektu ustawy zgłaszają też uwagi korespondencyjne liczne inne organizacje.
- Ostatecznie powstaje projekt ustawy. Jest już jednak za późno, aby został on zgłoszony jako inicjatywa poselska. Dodatkowo, w związku z brakiem jednoznacznego stanowiska rządu w tej sprawie oraz zbliżającymi się wyborami, szanse na jego powodzenie są znikome. Projekt ustawy staje się zatem częścią kampanii, w ramach której kandydaci do Parlamentu proszeni są o zajęcie stanowiska wobec tego dokumentu, a także wobec współpracy z organizacjami pozarządowymi. Kampania ta miała być przygotowaniem do planowanej szerszej współpracy środowiska organizacji z posłami kolejnej kadencji Parlamentu. Kampania staje się głównym tematem wrześniowego Tygodnia Inicjatyw Pozarządowych. Łącznie odbywa się ponad 20 spotkań z kandydatami do Parlamentu, którzy w znakomitej większości (przed wyborami) deklarują poparcie dla projektu i szerokiej współpracy ze środowiskiem organizacji w przyszłym Parlamencie.
- 23 września – wybory parlamentarne, powstaje nowy rząd. Ministrem Pracy i Polityki Społecznej zostaje Jerzy Hausner, który powraca do zamysłu przygotowania i uchwalenia ustawy o działalności pożytku publicznego. Projekt ustawy przygotowany w Ministerstwie Pracy uwzględnia większość propozycji zawartych w projekcie organizacji pozarządowych.
- Trwają konsultacje międzyresortowe. Pojawiają się poważne kontrowersje na temat tego, w jakim stopniu ustawa dotyczy organizacji kościelnych oraz sposobu regulowania kwestii wolontariatu. Ostatecznie udaje się wypracować w tych sprawach porozumienie. Trwają uzgodnienia ze stroną samorządową, dla której projekt ma olbrzymie konsekwencje praktyczne.
- 5 grudnia – podczas obchodów Światowego Dnia Wolontariatu na spotkaniu w Pałacu Prezydenckim polityczne poparcie dla prac i uchwalenia ustawy deklarują (poza ministrem Jerzym Hausnerem) Prezydent RP – Aleksander Kwaśniewski oraz wicepremier i Minister Finansów – Marek Belka.
2002 - styczeń – luty - ze względu na potrzebę przyspieszenia tempa prac legislacyjnych, ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie formalne zostaje podzielona na dwie części tj. ustawę właściwą oraz ustawę zawierającą przepisy wprowadzające. 15 lutego pierwsza z nich zostaje przez rząd formalnie skierowana pod obrady Sejmu.
- luty – kwiecień - w związku z koniecznością szybkich uzgodnień w ramach pracy nad kształtem ustawy wprowadzającej pojawia się pomysł powołania tzw. Grupy Kontaktowej, która mogłaby poprawić komunikację między Ministerstwem Pracy a środowiskiem organizacji. Grupa nie ma mandatu do reprezentowania całego środowiska organizacji pozarządowych, ma charakter roboczy i tymczasowy. Pomimo ograniczonego mandatu Grupy Kontaktowej istotne jest jednak ustalenie formalnego sposobu wyłaniania jej członków. Ministerstwo Pracy chce powołać do niej osoby wskazane przez same organizacje. Ponieważ nie ma formalnych mechanizmów wyłaniania reprezentacji sektora pozarządowego, ani nawet grup o tak ograniczonym mandacie jak GK, ważnym zagadnieniem staje się wskazanie akceptowalnej w zaistniałych warunkach procedury wyłonienia członków Grupy Kontaktowej. W trakcie konferencji poświęconej problematyce tworzenie mechanizmów reprezentacji sektora pozarządowego powstaje zespół, którego zadaniem ma być przygotowanie takiej procedury. Do zespołu tego zgłosić się może każda z obecnych na konferencji osób. Ostatecznie zespół proponuje zastosowanie prostej procedury swobodnego zgłaszania kandydatów GK, a następnie poddanie ich głosowaniu. Zgłoszonych zostaje 24 kandydatów. W połowie marca drogą elektroniczną odbywają się wybory, w których wyłonionych zostaje 15 członków Grupy Kontaktowej. Ministerstwo Pracy akceptuje ten wybór. 9 kwietnia dochodzi do pierwszego spotkania Grupy Kontaktowej.
- 12 czerwca - do Sejmu wpływa projekt ustawy wprowadzającej ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- Powstaje Grupa Parlamentarna ds. Organizacji Pozarządowych. Jej przewodniczącym zostaje poseł SLD Wojciech Olejniczak.
- 13 czerwca – w Sejmie odbywa się konferencja o projektowanym prawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Organizuje ją Marszałek Sejmu RP, Marek Borowski.
- 21 czerwca - pierwsze czytanie projektu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w Sejmie RP.
- lipiec – seria spotkań Grupy Kontaktowej. Poza członkami GK uczestniczą w nich także przedstawiciele innych organizacji zainteresowanych szczegółowymi rozstrzygnięciami w ustawie oraz przedstawiciele innych Ministerstw. Przedmiotem oddzielnego spotkania są kwestie regulacji podatkowych związanych z tworzeniem tzw. kapitałów żelaznych.
- Równolegle odbywają się spotkania z przedstawicielami poszczególnych klubów parlamentarnych oraz prezydium Sejmu, w tym z Marszałkiem Markiem Borowskim oraz Wicemarszałkiem Donaldem Tuskiem. Spotkania mają na celu rozpoznanie ich stanowiska w sprawie ustawy, a także ustalenie procedur zapewniających możliwie szeroki udział przedstawicieli organizacji w poszczególnych etapach prac w Parlamencie.
- 13 września - posiedzenie sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej ds. problematyki społecznej, którego celem jest praca nad projektem ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- 20 - 22 września - III Ogólnopolskie Forum Inicjatyw Pozarządowych. W jego trakcie odbywa się panel dyskusyjny na temat “Współpraca organizacji pozarządowych z administracją publiczną i udział w procesie legislacyjnym”.
- 30 października – seminarium nt. projektu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, podczas którego przedstawiciele samorządów deklarują poparcie dla projektu ustawy.
- 29 listopada - spotkanie grupy ekspertów przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej poświęcone zagadnieniom powołania Rady Działalności Pożytku Publicznego przewidzianej w ustawie.
2003 - 3 stycznia - Podkomisja ds. Problematyki Społecznej kończy prace nad projektem ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- 23 stycznia - Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z programem rządowym "Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca" rozpoczyna prace nad projektem ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- 12 lutego – poseł Jacek Kasprzyk (SLD) zgłasza poprawkę, nakładającą na organizacje pożytku publicznego obowiązku wydatkowania wszystkich środków w ciągu trzech lat. Komisja Nadzwyczajna przyjmuje tę poprawkę. Organizacje pozarządowe ją krytykują. Podjęta zostaje akcja protestacyjna – organizacje podpisują się pod listem do parlamentarzystów w tej sprawie.
- 14 lutego - Grupa Inicjatywna Forum Darczyńców zwraca się do wnioskodawcy projektu ustawy o działalności pożytku publicznego z prośbą o spotkanie, na którym ma zostać podjęta próba wyjścia z impasu. Przygotowany jest kompromisowy projekt, rozdzielający środki publiczne od prywatnych. Zgodnie z tą propozycją ograniczenia związane z inwestowaniem w rządowe i samorządowe obligacje dotyczyłyby tylko środków pochodzących ze źródeł publicznych. Natomiast wobec środków pochodzących ze źródeł prywatnych obowiązywałaby zasada swobody inwestowania.
- 24 lutego – organizacje pozarządowe składają w kancelarii Sejmu apel w sprawie poprawek w ustawie o organizacjach pożytku publicznego. Pod apelem podpisały się 133 osoby i organizacje. Solidarne wystąpienie organizacji pozarządowych przeciwko tej poprawce przyniosło skutek.
- 27 lutego - podczas drugiego czytaniu ustawy w Sejmie, poseł-sprawozdawca, a zarazem pomysłodawca tego przepisu, Jacek Kasprzyk z SLD, wycofuje swoją poprawkę. Podczas sejmowej dyskusji posłowie zgłaszają kilka poprawek zmierzających m.in. do rozszerzenia możliwości nieopodatkowanego inwestowania przez organizacje. Stanowisko rządu i klubu SLD w kwestii nieopodatkowanego lokowania środków w inne instrumenty finansowe poza bonami i obligacjami skarbu państwa i samorządu terytorialnego jest niezmienne. Poprawka mniejszości rozszerzająca możliwości nieopodatkowanego lokowania o inne papiery wartościowe zyskuje poparcie klubu PO, PiS i PSL. Projekt ustawy odesłano do prac w komisji.
- 11 marca - komisja sejmowa rozpatruje wnioski posłów złożone w drugim czytaniu. Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek posłanki SLD Elżbiety Romero o wykreślenie z katalogu działalności pożytku publicznego działalności polegającej na promocji i organizacji wolontariatu. Protest w tej sprawie do przedstawiceli rządu i parlamentu wystosowuje Dariusz Pietrowski - przewodniczący prezydium sieci Centrów Wolontariatu. Popierają go także inne organizacje pozarządowe. Około 500 organizacji podpisuje się pod listem protestacyjnym skierowanym do posłów z Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z programem rządowym 'Przedsiębiorczość - Rozwój – Praca”. Protest przynosi rezultaty. 26 marca, w trakcie trzeciego czytania, Sejm odrzuca kontrowersyjną poprawkę. Na tym samym posiedzeniu Sejm RP uchwala ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- 31 marca – projekt ustawy zostaje przesłany do Senatu. Projekt rozpatrywany jest przez trzy senackie komisje: Komisję Ustawodawstwa i Praworządności, Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Wszystkie komisje w swych sprawozdaniach zalecają uchwalenie projektu ustawy z proponowanymi poprawkami. Senatorowie planują m.in. wykreślenie "działalności charytatywnej" z katalogu dziedzin, które będą traktowane jako działalność pożytku publicznego. Wzbudza to zaniepokojenie organizacji, które w swych misjach mają zapisaną taką działalność. Do ostatniej chwili nie jest znana treść poprawki, którą chce wprowadzić rząd, a która ma dotyczyć zwolnienia z opodatkowania zysków organizacji pożytku publicznego uzyskiwanych z lokat w papiery wartościowe. Poprawka ma doprecyzować, że ulga dotyczy tylko pieniędzy na działalność społeczną. Przedstawiciele organizacji pozarządowych obawiają się, że nie będzie czasu na merytoryczne przeanalizowanie poprawki, o ile zostanie zgłoszona. Wątpliwości budą również zapisy o tym, że status organizacji pożytku publicznego mogą uzyskać także fundacje i stowarzyszenia tworzone przez samorząd terytorialny pod warunkiem, że nie korzystają one wyłącznie ze środków publicznych. - 15 kwietnia – podczas 38. posiedzenia Senat RP rozpoczyna prace nad ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- 16 kwietnia - drugi dzień prac Senatu RP nad ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Senatorowie zaproponowali wiele poprawek, m.in. aby organizacje, które uzyskają status organizacji pożytku publicznego mogły inwestować w papiery wartościowe i nie płacić od tego podatku tylko wtedy, gdy pieniądze w ten sposób zdobyte wykorzystają na cele statutowe. Według przedstawicieli Form Darczyńców zapis taki może ograniczyć możliwości reinwestowania osiągniętych zysków, w razie chęci wycofania się z niekorzystnej inwestycji. Senatorowie chcą także, aby organizacje korzystające z pomocy wolontariuszy dłużej niż miesiąc, obowiązkowo płaciły za niego ubezpieczenie zdrowotne. Projekt ustawy uchwalonej przez Sejm przewidywał, że organizacja może, ale nie musi płacić tego ubezpieczenia.
Po dyskusji Senatorowie wycofują się z większości proponowanych zmian. Uchwalona przez Senat ustawa przewiduje dobrowolną dla organizacji możliwość ubezpieczenia wolontariusza (ubezpieczenie zdrowotne), gdy wolontariusz nie posiada ubezpieczenia z innego tytułu. Działalność charytatywna została przesunięta do innego punktu (bez merytorycznych zmian). Przyjęto także zapis umożliwiający obracanie funduszami organizacji bez ryzyka podatkowego wynikającego z niejasności przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.
Senat uchwala także bardzo ważną poprawkę, z której wynika, że jednostki samorządu terytorialnego będą miały obowiązek uchwalenia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, a także jego ogłoszenia.
Tego samego dnia Senat kończy prace nad ustawą. - 24 kwietnia – Sejm akceptuje poprawki Senatu i kończy prace nad ustawą. Ustawa zostaje przesłana do podpisu do prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego.
- 20 maja – Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski podpisuje ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.