Kącik księgowego – Rachunkowość organizacji pozarządowych w praktyce, cz.2
Prezentujemy cykl porad dla księgowych organizacji pozarządowych przygotowanych przez p. Waldemara Błażejewicza, prezesa Stowarzyszenia Przedsiębiorców i Kupców Bornego Sulinowa. Zapraszamy na część II - SPRAWOZDANIE FINANSOWE.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE
Dla większości organizacji, dla których rokiem
obrachunkowym jest rok kalendarzowy, zbliża się koniec okresu
sprawozdawczego. Jakość sprawozdania finansowego Twojej organizacji
ma istotne znaczenie nie tylko ze względu na obowiązki
publiczno-prawne, lecz także ma istotny wpływ na postrzeganie
Twojej organizacji przez sponsorów. Zadbaj więc o to, by
sprawozdanie Twojej organizacji odpowiadało wysokim standardom.
Zwróć uwagę na błędy, jakie najczęściej występują w
sprawozdaniach finansowych, abyś uniknął ich w swojej
pracy.
Sporządzanie sprawozdania najlepiej zacząć od
zamknięcia ksiąg handlowych i uzgodnienia sald na kontach
księgowych. Gdy wszystko zostało zaksięgowane, możesz przystąpić do
sporządzenia rachunku wyników. W rachunku wyników są
wyodrębnione:
Koszty:
- statutowe
- administracyjne
- finansowe
- operacyjne.
Przychody:
- statutowe
- finansowe
- operacyjne.
Od tego, jak prowadziłeś przez cały rok księgi
handlowe organizacji zależeć będzie rachunek wyników
organizacji.
Jednym z dużych błędów jest nieuwzględnienie
w planie kont podziału na koszty statutowe i administracyjne.
Najczęstszym tłumaczeniem takiego postępowania jest stwierdzenie:
"nasza organizacja ma tylko koszty statutowe, administracyjnych nie
mamy". Nie jest to prawda, gdyż każda organizacja ponosi koszty
administracyjne i koszty statutowe. Ich podział powinien znaleźć
się w zakładowej polityce finansowej. Tutaj warto wskazać, jakie
koszty będą uznawane za koszty administracyjne (np. czynsz,
energia, wynagrodzenia dyrektora, wynagrodzenie sprzątaczki, art.
czystościowe, konserwacja sprzętu). Przyjęty w planie kont podział
kosztów administracyjnych powinien znaleźć odzwierciedlenie w
rachunku wyników, co ułatwi Ci sporządzanie tego sprawozdania.
Oznacza to, że należy je podzielić na:
- materiały i energię
- usługi obce
- podatki i opłaty
- wynagrodzenia
- świadczenia na rzecz pracowników
- amortyzację
- pozostałe koszty.
Nie jest prawidłowe wydzielanie z kosztów
statutowych procentowo kosztów administracyjnych, z czym często
można się spotkać w organizacjach. Wszelkie sprawozdania, a co za
tym idzie rachunek wyników, powinien być sporządzany na podstawie
zapisów księgowych (salda kont księgowych), a nie na podstawie
danych statystycznych lub innych wyliczeń.
Ten sam problem dotyczy przychodów. Tutaj w
planie kont powinien być podział na przychody statutowe, finansowe
i operacyjne. To statut stanowi o tym, co jest dla Twojej
organizacji przychodem statutowym. Zdarza się, że ktoś nie zna
zapisów w statucie i księguje wszystkie otrzymane przez organizacje
przychody jako przychody statutowe, a tak nie jest. Są organizacje,
które w swoich statutach nie wpisały jako przychodów statutowych
darowizn. W takim przypadku są to przychody finansowe i w taką
rubrykę w rachunku wyników powinny być wpisane. Tak samo dzieje się
w przypadku dotacji, które - jeżeli nie są przychodami statutowymi
- wówczas stanowią w rachunku wyników "pozostałe przychody
operacyjne" i w taką rubrykę trzeba je wpisać.
Jak widzisz, bardzo ważna jest nie tylko
znajomość ustawy o rachunkowości, lecz także statutu. Dzięki tej
znajomości można prawidłowo sporządzić rachunek wyników.