Biuletyn Informacji Publicznej to dla administracji olbrzymie wyzwanie organizacyjne i technologiczne, ale równocześnie szansa na rozwój administracji dostępnej dla obywateli z każdego miejsca i o każdej porze. 4 czerwca 2003 w Warszawie odbyła się konferencja 'Biuletyn Informacji Publicznej w Administracji Państwowej i Urzędach Centralnych', zorganizowana przez Centrum Promocji Informatyki.
Program konferencji został podzielony na trzy części. Podczas pierwszej części prof. Tomasz Goban-Klas przedstawił podstawowe założenia rozwoju w Polsce gospodarki opartej na wiedzy (knowledge based economy) i społeczeństwa informacyjnego, a dr Grzegorz Sibiga podstawowe informacje prawne na temat zasad udostępniania przez urzędy informacji publicznych. Część drugą w całości wypełniły prezentacje firm oferujących rozwiązania techniczne i informatyczne służące tworzeniu stron Biuletynu Informacji Publicznej. W ostatniej części konferencji dr Grzegorz Sibiga przedstawił prawne podstawy ograniczenia dostępu do informacji publicznej, a Rafał Gęślicki studium przypadku zrealizowanego projektu BIP w administracji centralnej.
W zasadzie wszyscy byli zgodni co do tego, że ustawa o dostępie do informacji publicznej oraz nałożony tą ustawą obowiązek utworzenia przez wszystkie podmioty administracji publicznej stron Biuletynu Informacji Publicznej jest dla administracji olbrzymim wyzwaniem organizacyjnym i technologicznym, ale równocześnie szansą na rozwój administracji przejrzystej i zdolnej do internetowej obsługi petentów (e-government). W szczególności, jeżeli weźmie się również pod uwagę możliwości, jakie daje wprowadzenie podpisu elektronicznego. Uchwalone prawo i postęp technologiczny dają szansę na stałą dostępność urzędów dla obywateli z każdego miejsca i o każdej porze.
Pan Rafał Gęślicki przedstawiając studium przypadku zrealizowanego projektu BIP w gminie Łomianki www.lomianki.pl podkreślił, że możliwe są dwa podejścia do obowiązku utworzenia Biuletynu Informacji Publicznej. Urzędy mogą starać się jedynie formalnie wypełnić narzucone im przez ustawę obowiązki, albo starać się tworzyć strony Biuletynu w ten sposób, aby nie tylko wypełnić wymogi ustawowe, ale także rzeczywiście ułatwić obywatelom dostęp do informacji oraz usprawnić pracę urzędu.
Rzeczywistość jest jednak taka, że instytucje centralne oraz samorządowe przygotowane do ogłaszania informacji w Biuletynie Informacji Publicznej należą raczej do wyjątków. A przecież ustawowy termin do uruchomienia stron BIP poszczególnych urzędów upływa 1 lipca 2003. Czasu jest więc już niewiele.
Źródło: inf. własna