Koniec roku to czas wzmożonej aktywności organizacji pożytku publicznego. Niektóre nowe OPP, które dopiero od kilku miesięcy mają ten status, z niepokojem stwierdzają, że nie ma ich na oficjalnym wykazie OPP publikowanym w grudniu. Co można zrobić w tej sytuacji oraz jak powstaje lista uprawnionych do 1% - wyjaśnia doradczyni serwisu poradnik.ngo.pl.
PYTANIE OD CZYTELNIKA:
Każda organizacja pożytku publicznego (OPP), która chce otrzymywać wpłaty 1% od podatników, musi znaleźć się na elektronicznym wykazie organizacji mających status organizacji pożytku publicznego. Wykaz przygotowuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, czyli minister pracy i polityki społecznej i publikuje go w Biuletynie Informacji Publicznej:
Od 16 grudnia 2013 r., w BIP-ie znajduje się nowy wykaz organizacji pożytku publicznego, które są uprawnione do otrzymywania 1% podatku od podatników za rok 2013. Są w nim organizacje, które uzyskały status OPP przed 1 grudnia 2013 r. Wykaz będzie podlegać zmianom i modyfikacjom, aż do dnia 15 marca 2014 r., kiedy pojawi się ostateczna jego wersja.
Każda OPP powinna śledzić kolejne wersje wykazu, aby upewnić się, czy wszystkie dane o jej organizacji są poprawne.
- 15 grudnia – wykaz powinien zawierać informację o nazwie, siedzibie i numerze KRS organizacji;
- do 31 grudnia – OPP może złożyć do MPiPS pisemne zastrzeżenie co poprawności w/w danych;
- do 15 stycznia – do wykazu zostaną dodane numery rachunków bankowych, zgłoszone przez OPP w latach ubiegłych jako właściwe do przekazywania do 1% podatku;
- do 31 stycznia – jeżeli w wykazie nie ma numeru rachunku bankowego organizacji albo jest on błędny, trzeba złożyć pisemne oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla organizacji z informacją o tym, jaki jest numer rachunku do wpłat 1%;
- do 15 lutego – wykaz zostanie uzupełniony o dodane lub poprawione numery rachunków (przesłane w trybie wyżej opisanym);
- do 28 lutego – można zgłaszać pisemne zastrzeżenia co do poprawności numerów rachunków umieszczonych w wykazie, kierowane do naczelnika urzędu skarbowego (ale nie można już zgłosić numeru rachunku, jeżeli nie było go na wykazie).
Na wykazie nie uwzględnia się organizacji, które:
- nie dopełniły, w przewidzianych terminach, obowiązków sprawozdawczych związanych z posiadaniem statusu OPP (opublikowanie na stronie internetowej urzędu ministerstwa w specjalnej bazie sprawozdań OPP sprawozdania merytorycznego i finansowego);
- w odniesieniu do których jest ogłoszona upadłość albo przeprowadzana likwidacja.
Jeżeli organizacja zorientowała się, że nie ma jej na wykazie OPP (lub zauważyła błędy w swoich danych) powinna jak najszybciej, w terminie do 31 grudnia (nie później!) złożyć do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pisemne zastrzeżenie co do bądź braku tych danych (bądź ich poprawności). A potem monitorować bieg sprawy.
Podstawa prawna
- Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.)
1. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego prowadzi w formie elektronicznej i nie później niż dnia 15 grudnia roku podatkowego zamieszcza na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej wykaz organizacji mających status organizacji pożytku publicznego na dzień 30 listopada roku podatkowego, na które podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z odrębnymi przepisami, może przekazać 1 % podatku z zeznań podatkowych składanych za rok podatkowy.
- W wykazie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się organizacje pożytku publicznego:
1) które w terminie zamieściły na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego sprawozdanie merytoryczne ze swojej działalności oraz sprawozdanie finansowe, o których mowa w art. 23 ust. 1 i 2, w roku, za który składane jest zeznanie podatkowe;
2) w stosunku do których nie wpisano do Krajowego Rejestru Sądowego informacji o otwarciu likwidacji lub ogłoszeniu upadłości.
- Wykaz, o którym mowa w ust. 1, w odniesieniu do każdej organizacji pożytku publicznego, na dzień:
1) 15 grudnia roku podatkowego zawiera nazwę i siedzibę oraz numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego,
2) 15 marca roku następującego po roku podatkowym, za który składane jest zeznanie podatkowe – oprócz danych wymienionych w pkt 1, zawiera numer rachunku bankowego właściwy do przekazania 1 % podatku z tego zeznania. 4. Minister Sprawiedliwości dostarcza dane, o których mowa w ust. 3 pkt 1.
- W terminie do dnia 31 grudnia roku podatkowego organizacja pożytku publicznego może ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego złożyć pisemne zastrzeżenia, co do poprawności danych wymienionych w ust. 3 pkt 1.
- Minister właściwy do spraw finansów publicznych dostarcza dane dotyczące numerów rachunków bankowych, o których mowa w ust. 3 pkt 2, na podstawie informacji zebranych przez naczelników urzędów skarbowych właściwych według siedziby organizacji.
- W terminie do dnia 15 stycznia roku następującego po roku podatkowym minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego zamieszcza w wykazie, o którym mowa w ust. 1, dostarczone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych numery rachunków bankowych zgłoszone przez organizacje pożytku publicznego w latach ubiegłych jako właściwe do przekazania 1% podatku.
- W przypadku, gdy na dzień 15 stycznia roku następującego po roku podatkowym, wykaz, o którym mowa w ust. 1, nie zawiera numeru rachunku bankowego lub numer ten jest błędny, w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym, organizacja pożytku publicznego jest obowiązana w formie pisemnego oświadczenia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego właściwego według siedziby organizacji o numerze rachunku bankowego właściwym do przekazania 1 % podatku.
- Na dzień 15 lutego roku następującego po roku podatkowym, wykaz, o którym mowa w ust. 1, zawiera numery rachunków bankowych uzupełnione o numery rachunków, o których mowa w ust. 8. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, organizacje pożytku publicznego mogą naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według siedziby organizacji zgłosić pisemne zastrzeżenie co do poprawności numerów rachunków bankowych zamieszczonych w wykazie na dzień 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
- Numery rachunków bankowych, o których mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie od dnia 15 marca do dnia 31 lipca roku następującego po roku podatkowym, nie podlegają zmianie, chyba że zmiana numeru rachunku nastąpiła z przyczyn niezależnych od organizacji pożytku publicznego.
- Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz Ministrem Sprawiedliwości, określi, w drodze rozporządzenia, tryby, terminy oraz formaty wymiany danych między ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, Ministrem Sprawiedliwości, ministrem właściwym do spraw finansów publicznych i organami podatkowymi, mając na względzie potrzebę zapewnienia sprawnej realizacji zadań związanych z tworzeniem wykazu, o którym mowa w ust. 1, oraz z przekazywaniem organizacjom pożytku publicznego środków pochodzących z 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych.