Żywność drożeje, a Polacy dalej wyrzucają. Banki Żywności apelują o niemarnowanie jedzenia
Rosnące ceny żywności powodują sytuację, w której kupujemy produkty gorsze jakościowo lub rezygnujemy z zakupu danego artykułu. Rozsądne wykorzystywanie zasobów może być rozwiązaniem tego problemu. Banki Żywności apelują o niemarnowanie żywności.
W Polsce 30% konsumentów przyznaje się do marnowania żywności. Szacuje się, że stanowi to około 4 mln ton jedzenia rocznie. Głównym powodem są zbyt duże zakupy, ale prawie równie ważnymi przyczynami są: złe przechowywanie, przegapienie terminu przydatności do spożycia oraz zła jakość kupionego produktu. Najczęściej wyrzucamy podstawowe produkty, takie jak: chleb, ziemniaki, wędliny oraz owoce i warzywa. Jednocześnie według badań zrealizowanych 2010 r. przez MillwardBrown SMG/KRC dla Federacji Polskich Banków Żywności tylko 8 % społeczeństwa postrzega marnowania jedzenia, jako istotny problem.
Żywność z roku na rok jest coraz droższa. Rosną koszty surowców rolnych i finalnych produktów. Taka sytuacja powoduje zakup gorszej jakościowo żywności lub rezygnację z zakupu danego produktu. Jednocześnie w Polsce przeciętna osoba wydaje na zakup żywności około 240 zł miesięcznie. Dysproporcje w dystrybucji żywności oraz jej niepotrzebna utylizacja sprawiają, że jedni pozwalają sobie na wyrzucanie jedzenia, gdy drudzy nie mają do niej odpowiedniego dostępu. W Polsce ponad 2 mln osób żyje w skrajnym ubóstwie, jednocześnie aż 40% społeczeństwa nie może sobie pozwolić na pełnowartościowy posiłek.
Banki Żywności od 1993 r. skutecznie działają na rzecz ograniczania skali marnowania żywności w Polsce. Federacja Polskich Banków Żywności, skupiająca 27 Banków Żywności, współpracując z producentami i dystrybutorami żywności przekazuje nadwyżki artykułów spożywczych najuboższym. Federacja Polskich Banków Żywności prowadzi również szeroko zakrojone akcje edukacyjne z zakresu niemarnowania jedzenia oraz racjonalnego wykorzystywania żywności.
Problem nie tylko polski
Marnowanie jedzenia to przykład nieefektywnie wykorzystywanych zasobów. Szacuje się, że w Europie marnowane jest corocznie 89 mln ton jedzenia na poziomie produkcji, transportu, przechowywania, sprzedaży, a także przez konsumentów. W typowym domu Europejczyka wyrzuca się do kosza 20-30% kupionego jedzenia, 2/3 nadawałoby się jeszcze do spożycia.
Źródła.
"Posiłki obiadowe Polaków" badanie zrealizowane dla firmy Heinz przez instytut MillwardBrown SMG/KRC w czerwcu 2010 r., badania "Kuchnia jak u mamy" zrealizowanego również przez instytut MillwardBrown SMG/KRC dla Winiar w maju 2010 r., z badań Unilever przeprowadzonych w Polsce, Rosji, Rumunii i na Węgrzech w latach 2007-09, z danych Starlink, Instytutu Żywności i Żywienia oraz publikacji GUS
Źródło: Federacja Polskich Banków Żywności