Jednolity plik kontrolny – czy organizacje mają się czego bać? I kiedy?
Jednolity plik kontrolny to tajemniczy obowiązek dotyczący podmiotów prowadzących swoją księgowość w programach komputerowych. Obowiązek wchodzi w życie 1 lipca 2016 r. Za jego niedopełnienie grozi kara. Przewidziano jednak przepisy przejściowe. Nie wszyscy muszą być gotowi już teraz – część podmiotów zacznie się przejmować dopiero w 2018 r. Czy do tych szczęśliwców należą również organizacje pozarządowe?
Podobne pytania trafiały do portalu ngo.pl od jakiegoś czasu. Prasa pisała o jednolitym pliku kontrolnym od początku roku. Było dużo niewiadomych m.in. nie było jasne czy do przepisów będą musiały się stosować podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej czyli większość organizacji pozarządowych.
20 czerwca 2016 r. Ministerstwo Finansów skierowało do organów skarbowych interpretację ogólną w tej sprawie. Wynika z niej, że organizacji pozarządowych będzie dotyczyć ten sam okres przejściowy co mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. To oznacza, że nowy obowiązek obejmie je dopiero za dwa lata.
"(…) do podmiotów niemających statusu przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, należy odpowiednio zastosować okres przejściowy, jaki został przewidziany w art. 29 ustawy nowelizującej z dnia 10 września 2015 r. dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców" – przeczytamy w podsumowaniu interpretacji.
Co to właściwie jest jednolity plik kontrolny?
Jednolity plik kontrolny to popularna nazwa dla obowiązku opisanego w art. 193a ordynacji podatkowej, który wchodzi w życie 1 lipca 2016 r.
Art. 193a.
§ 1. W przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ podatkowy może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w § 2, wskazując rodzaj ksiąg podatkowych oraz okres, którego dotyczą.
§ 2. Struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, z uwzględnieniem możliwości wytworzenia jej z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych, jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
§ 3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych, części tych ksiąg oraz dowodów księgowych w postaci elektronicznej oraz wymagania techniczne dla informatycznych nośników danych, na których księgi, części tych ksiąg oraz dowody księgowe mogą być zapisane i przekazywane, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w księgach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.
JPK czyli coś zamiast sterty wydruków
Jednolity plik kontrolny to sposób na komunikowanie się z urzędem skarbowym. Do tej pory służył do tego głównie papier. Ale skoro od lat firmy stosują do księgowania coraz bardziej rozbudowane i zbierające coraz większą ilość informacji programy komputerowe, to dlaczego nie wykorzystać ich lepiej w komunikacji.
Na dobrą sprawę JPK jest głównie zmartwieniem firmy, która dostarcza nam program księgowy (jeśli mówimy o księgowości prowadzonej w komputerze, to raczej mamy na myśli właśnie taki program, bo zapiski robione w arkuszu kalkulacyjnym raczej księgowością komputerową nie są). Strukturę i mechanizm JPK musi więc w pierwszej kolejności zgłębić autor programu.
Co jest obowiązkiem prowadzącego księgowość (poza udostępnianiem lub wysyłaniem organom skarbowym JPK)? Przede wszystkim sprawdzenie czy korzystamy z programu, który pozwala na sporządzenie JPK. Jeśli taki program jest regularnie aktualizowany, powinien spełniać wymagania. Jeśli mielibyśmy stary program, który nie ma wykupionego serwisu i aktualizacji, może powstać problem. Jeśli księgowość w organizacji prowadzi zewnętrzna firma, to ją pytamy o JPK.
Harmonogram wprowadzanych zmian – duzi na początek
Obowiązek dotyczący JPK obejmuje w pierwszej kolejności tylko dużych przedsiębiorców. Mali i średni zostali wyłączeni na mocy przepisów przejściowych z artykułu 29. ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw z dnia 10 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649). To wyłączenie objęło również jednostki mikro, choć z początku nie było to takie pewne. Wymienieni mogą plik kontrolny wprowadzić fakultatywnie (pewnie to zrobią, bo będą to oferować firmy sprzedające programy do księgowości). Okres przejściowy, kiedy mogą, ale nie muszą korzystać z JPK trwa do 30 czerwca 2018 r.
Jest interpretacja ogólna dotycząca organizacji pozarządowych
JPK razy dwa
Warto zwrócić uwagę, że interpretacja odnosi się do dwóch obowiązków związanych z prowadzeniem ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych. Pierwszy to obowiązek przesyłania na żądanie organów podatkowych całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych (obowiązek opisany w zacytowanym powyżej art. 193a ordynacji podatkowej).
Drugi to obowiązek przekazywania – bez wezwania organu – informacji o prowadzonej ewidencji VAT (ewidencji, o której mówi art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług). Ten drugi obowiązek opisany jest w artykule 82 paragraf 1b ordynacji podatkowej.
Interpretacja wskazuje, że korzystne dla organizacji okresy przejściowe mają zastosowanie dla obu obowiązków – w obu przypadkach dają organizacjom nieprowadzącym działalności gospodarczej czas do 2018 r.
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Pobierz
-
Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 20 czerwca 2016 r.
pdf ・298.85 kB
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)