GORZKOWSKA: Celem funkcjonowania przedsiębiorców nie powinno być generowanie zysku dla samego zysku. Biznes może przecież wnosić o wiele większy wkład w budowanie wspólnego dobrobytu i rozwój społeczeństwa obywatelskiego.
Społeczna odpowiedzialność biznesu w dzisiejszych czasach kojarzy się zazwyczaj ze sponsoringiem i innymi formami finansowania imprez. Takimi działaniami wielu przedsiębiorców usiłuje budować swój pozytywny wizerunek i pokazywać konsumentom, że zainwestowane przez nich pieniądze mają przełożenie na szczytny cel. Niestety, często na sponsoringu czy dofinansowaniu jakiejś akcji działania prospołeczne się kończą. Tego typu postępowanie natomiast sprzyja podważaniu społecznego zaufania i wiarygodności biznesu.
Bez zysku dla zysku
Co prawda żyjemy w dobie kapitalizmu, z tego powodu codziennie jesteśmy zachęcani do zachowania skupionego na egoistycznych potrzebach i konsumpcjonizmie. Zostaliśmy przyzwyczajeni do myślenia, że celem przedsiębiorcy jest generowanie jak największego zysku i ciągła walka o klienta. Niejednokrotnie odbywa się to kosztem poszczególnych jednostek.
Niestety takie egoistyczne myślenie prowadzi głównie do zgubnego w skutkach wspierania zachowań zaburzających relacje społeczne oraz uprzywilejowania wybranych grup.
Tymczasem celem funkcjonowania przedsiębiorców nie powinno być generowanie zysku dla samego zysku. Biznes może przecież wnosić o wiele większy wkład w budowanie wspólnego dobrobytu i rozwój społeczeństwa obywatelskiego.
Nie tylko firmy
Tymczasem CSR nie odnosi się wyłącznie do przedsiębiorców w potocznym rozumieniu (czyli sprzedawców, producentów, korporacji). Dotyczy on również między innymi szkół, uczelni wyższych, a nawet partii czy szpitali. Chodzi bowiem o odpowiedzialność za wspólne dobro, nie zaś wyłącznie wybranej grupy społecznej. Wnoszenie jak największego wkładu w społeczeństwo powinno stać się też powszechnym miernikiem sukcesu gospodarczego.
Czym żyje III sektor w Polsce? Jakie problemy mają polskie NGO? Jakie wyzwania przed nim stoją. Przeczytaj debaty, komentarze i opinie. Wypowiedz się! Odwiedź serwis opinie.ngo.pl.
CSR nie odnosi się tylko do przedsiębiorców. Dotyczy również między innymi szkół, uczelni wyższych, a nawet partii czy szpitali.