Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych w gminie Jarocin imponuje pod wieloma względami. Warto mu się przyjrzeć.
Miejsko-wiejska gmina Jarocin jest położona w środkowo-południowej Wielkopolsce. Zamieszkuje ją ponad 45 tys. mieszkańców, z tego 27 tys. to mieszkańcy miasta Jarocin. W 2003 r. z inicjatywy władz gminy przygotowano i uchwalono pierwszy program współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Program stanowił jakościową zmianę w podejściu gminy do współpracy z NGO. Ideą tego programu było sukcesywne wycofywanie się gminy z realizacji niektórych zadań własnych i przekazywanie ich do realizacji organizacjom, które mogły wykonać te zadania efektywniej.
Realizacja przyjętego programu wymagała zbudowania nowych, partnerskich relacji między samorządem gminy i organizacjami pozarządowymi. Stosowane formy współpracy były z roku na rok poszerzane i doskonalone. Obecnie jest to zróżnicowany zestaw działań i środków odnoszących się do trzech modelowych płaszczyzn: tworzenia programów i polityk gminnych, realizacji zadań i usług publicznych oraz tworzenia warunków do społecznej aktywności.
Współpraca gminy i NGO w zakresie tworzenia programów i polityk gminnych obejmuje m.in.:
- sporządzanie rocznego programu współpracy z udziałem NGO. Podczas jego opracowywania odbywają się dwa spotkania-konsultacje, na które listownie zapraszani są przedstawiciele wszystkich organizacji współpracujących z gminą. Podczas tych spotkań przedstawiają one swoje uwagi do projektu programu współpracy, który wcześniej dostępny jest na stronie internetowej gminy, a w wersji papierowej możliwy do pobrania w urzędzie. Wszystkie zgłoszone uwagi są analizowane i w miarę możliwości uwzględniane w ostatecznym kształcie programu. Wspólnie ustalane są zadania priorytetowe do realizacji w danym roku budżetowym;
- udział mieszkańców gminy w stworzeniu Strategii Promocji Gminy przez możliwość udziału w cyklu warsztatów poświęconych opracowaniu tego dokumentu;
- zaangażowanie mieszkańców gminy w tworzenie Strategii Rozwoju Miasta przez możliwość wypowiedzenia się za pomocą specjalnych ankiet.
Współpraca gminy i NGO w zakresie realizacji zadań i usług publicznych obejmuje m.in.:
- powołanie zespołów ds. konsultacji samorządu z organizacjami pozarządowymi. Istnieją cztery zespoły tematyczne: kultury i sztuki, sportu i kultury fizycznej, zdrowia i profilaktyki, oświaty i ekologii. Komisje są powoływane i pracują zgodnie z regulaminem będącym załącznikiem do programu współpracy. W każdym zespole zasiada: troje przedstawicieli NGO, dwoje radnych, jeden pracownik urzędu miejskiego;
- udzielanie organizacjom wsparcia finansowego na realizację projektów;
- ogłaszanie harmonogramu realizacji konkursów ofert, co nie wyklucza organizacji konkursów śródrocznych, które wynikają z bieżących potrzeb zgłaszanych przez NGO;
- pomoc dla organizacji w wypełnianiu formularzy wniosków, uruchamiana przed składaniem ofert w konkursach ogłaszanych przez gminę (cotygodniowe dyżury specjalistów w ramach Jarocińskiego Centrum Organizacji Pozarządowych – JCOP);
- udzielanie organizacjom wsparcia pozafinansowego na realizację projektów (organizacyjnego, merytorycznego, użyczanie stowarzyszeniom gminnych nieruchomości i lokali na prowadzenie działalności statutowej);
- bezpośrednia współpraca z NGO przy organizacji inicjatyw, akcji czy imprez tematycznych lub świąt lokalnych, np. współorganizacja festiwalu stowarzyszeń „Mamy talent”, całodniowej imprezy plenerowej, podczas której na scenie organizacje prowadzące prezentują efekty swojej pracy i działania.
Współpraca gminy i NGO w zakresie tworzenia warunków do społecznej aktywności obejmuje m.in.:
- powołanie przez gminę pełnomocnika ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi, stały kontakt z nim i wymiana informacji z organizacjami;
- gromadzenie informacji na temat potrzeb i planów lokalnych NGO oraz pomoc w znajdowaniu źródeł ich finansowania i przygotowaniu aplikacji;
- stworzenie mapy aktywności NGO gminy Jarocin (przygotowanie internetowej bazy danych o organizacjach z podaniem ich najważniejszych obszarów działalności);
- udostępnienie „mini-biur” dla organizacji w ramach JCOP (pomieszczenia, w których organizacje mogą korzystać z komputerów z dostępem do Internetu i podstawowych materiałów biurowych);
- organizowanie spotkań i szkoleń dla przedstawicieli NGO; tematy szkoleń są określane na podstawie badań potrzeb szkoleniowych w organizacjach; szkolenia są też okazją do wymiany doświadczeń, poglądów, przeprowadzania wywiadów i badań fokusowych;
- prowadzenie konsultacji i doradztwa dla organizacji w zakresie prawnym, organizacyjnym, rachunkowo-księgowym, pozyskiwania środków (systematyczne dyżury specjalistów w dogodnych dla członków NGO godzinach popołudniowych);
- umieszczanie na stronie internetowej gminy informacji na temat akcji, przedsięwzięć i imprez organizowanych przez organizacje;
- prowadzenie stałej rubryki dla organizacji pozarządowych i o nich w prasie lokalnej – bezpłatnym dwutygodniku, który dociera do każdego gospodarstwa na terenie gminy;
-
bezpłatne udostępnianie słupów ogłoszeniowych na terenie całej gminy
na prowadzenie akcji plakatowych promujących imprezy i przedsięwzięcia realizowane przez NGO; - cotygodniowy newsletter wysłany do organizacji;
- prowadzanie wśród mieszkańców badań dotyczących funkcjonowania urzędu;
-
podejmowanie kluczowych decyzji w drodze konsultacji społecznych, jak
np. kwestia reorganizacji ruchu w centrum miasta, przekształcania szkół publicznych w niepubliczne prowadzone przez stowarzyszenia; - utworzenie specjalnego niskooprocentowanego funduszu pożyczkowego dla organizacji działających na terenie gminy Jarocin; fundusz udziela pożyczek dla NGO w kwocie do 100 tys. zł na maksymalnie trzy lata; oprocentowanie pożyczki jest utrzymane na poziomie oprocentowania lokat oszczędnościowych;
- gmina planuje uruchomienie – w ramach budżetu gminy, w oparciu o nowe regulacje prawne – bezzwrotnego funduszu wkładów własnych dla organizacji ubiegających się o środki od zewnętrznych grantodawców.
Ponieważ zakres wsparcia dla organizacji pozarządowych znacznie się poszerzył w ostatnim czasie, gmina zdecydowała o częściowym przekazaniu go do realizacji organizacji pozarządowej. Od września 2010 r. znaczna część wymienionych powyżej zadań została zlecona do realizacji organizacji pozarządowej, która uzyskała dotację z PO FIO i prowadzi Jarocińskie Centrum Organizacji Pozarządowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu zakres usług na rzecz organizacji i poradnictwa dla lokalnej społeczności znacznie się poszerzy, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów ponoszonych przez gminę. W budżecie zaplanowanym na prowadzenie Centrum przez najbliższe półtora roku wsparcie ze strony gminy to tylko 20% ogólnych kosztów zadania.
Oświata górą, ale nie tylko
Dziedziną, w której po 2003 r. zaczęto realizować nową strategię współpracy, była oświata i wychowanie. Wcześniej placówki oświatowe były bezpośrednio zależne od decyzji urzędników gminy. Zaangażowanie organizacji w proces zarządzania oświatą spowodował znaczącą racjonalizację wydatków oświatowych przy równoczesnym zachowaniu dotychczasowego poziomu usług edukacyjnych w gminie. Więcej na ten temat także na ngo.pl.
Polityka władz samorządowych gminy Jarocin polegająca na przekazywaniu zadań organizacjom nie ogranicza się jednak tylko do oświaty i wychowania. Trzeci sektor częściowo bądź całkowicie przejął i z powodzeniem realizuje sporą część zadań własnych gminy także w zakresie kultury, sportu, krajoznawstwa, profilaktyki uzależnień, ochrony przeciwpożarowej, usług opiekuńczych i ochrony zwierząt.
Na terenie gminy Jarocin działa 107 czynnych stowarzyszeń i klubów sportowych, z tego około 50 powstało po 2003 r. Większość tych organizacji bardzo aktywnie uczestniczy w programie współpracy z samorządem gminy. W 2010 r. gmina współpracowała z 75 organizacjami, które realizowały 195 zadań (w tym 36 zadań finansowanych poza otwartymi konkursami ofert – dotacje dla ochotniczych straży pożarnych oraz niepublicznych placówek oświatowych). W ramach otwartych konkursów ofert podpisano 159 umów (poza tym dwie umowy wieloletnie z 2007 r.). Dotacje dla NGO w budżecie gminy wyniosły w 2010 r. 8 945 785 zł (w 2003 r. – 1 071 tys. zł).
Systemowy projekt „Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnienie standardów współpracy” jest współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 5.4.1 PO KL – „Wsparcie systemowe dla trzeciego sektora”.