12 grudnia 2003 w ratuszu w Rawiczu odbyła się debata pt. 'Czy gimnazjum jest przygotowane
do pełnienia funkcji prozatrudnieniowej?', przeprowadzona w ramach ogólnopolskiego projektu debat publicznych 'Jakie państwo? - jaka edukacja?'.
Na debatę przybyli naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Ponadto aktywny udział w debacie wzięli przedstawiciele władz samorządowych, Starostwa Powiatowego w Rawiczu oraz środowiska oświatowego.
Zgodnie z formułą debaty oxfordzkiej mówców podzielono na dwie strony: 'za' i 'przeciw'.
Widownia zajęła miejsca zgodnie z przekonaniem 'za', 'przeciw' oraz 'niezdecydowani'. Wynik był następujący:
a) 27 osób było zdania, że gimnazjum w sposób właściwy spełnia swoją funkcję prozatrudnieniową,
b) 'przeciw' 23 uczestników,
c) 22 osoby były niezdecydowane.
Marszałek debaty powitała zebranych gości oraz przedstawiła zasady przebiegu debaty.
Dr Piotr Mosiek zinterpretował tezę debaty, wyznaczył 'pole gry', wedug której toczyła się debata. Głos naprzemiennie zabierały strony przeciwne, zgodnie z zasadami debaty oxfordzkiej czas wypowiedzi był kontrolowany.
Po przerwie, Marszałek ogłosiła wznowienie debaty, wówczas też widzowie mieli okazję do zmiany miejsca zgodnie z przekonaniem: 'za' lub 'przeciw'. Dyskutanci nadal prześcigali się w argumentowaniu swojego stanowiska, do dyskusji włączyli się również widzowie.
Po końcowym wystąpieniu mówców propozycji i opozycji, publiczność miała ostatnią możliwość zmiany miejsca.
Wynik debaty był następujący:
a) za postawioną tezą opowiedziały się 42 osoby,
b) przeciwnego zdania było 30 osób,
c) nie było osób niezdecydowanych.
Organizatorzy debaty:
- Wydział Oświaty, Kultury i kultury Fizycznej UMG Rawicz,
- Miejsko-Gminny Ośrodek Wsparcia w Rawiczu,
- Gimnazjum im. Olbrachta Przyjmy-Przyjemskiego w Sierakowie.
W styczniu 2004 roku odbędzie się w Rawiczu druga debata pt. 'Czy wystarczający jest system wsparcia społecznego poprzez edukację dzieci z rodzin problemowych?'.
*
Ogólnopolski projekt debat publicznych „Jakie państwo? – jaka edukacja?” realizowany jest przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów we współpracy z Fundacją Stefana Batorego i Fundacją Konrada Adenauera oraz przy wsparciu Portalu Organizacji Pozarządowych www.ngo.pl.
Celem projektu 'Jakie państwo? - jaka edukacja?' jest stworzenie środowisk ludzi myślących strategicznie o rozwoju lokalnym. Ważną rolą programu jest również promocja takiego modelu debaty publicznej, w której jest miejsce na rzeczową dyskusję, na przedstawienie argumentów za i przeciw danemu rozwiązaniu.