Jakkolwiek dziwne może się to wydawać, także organizacje pozarządowe podlegają rygorom ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W związku z tym mają szereg obowiązków, szczególnie fundacje.
Jeśli prowadzisz stowarzyszenie
Stowarzyszenia są praktycznie wyłączone spod ustawy. Praktycznie, bo ustawa wprawdzie mówi, że „instytucjami obowiązanymi” są „stowarzyszenia posiadające osobowość prawną oraz przyjmujące płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 15 000 euro, również w drodze więcej niż jednej operacji”, ale przecież rzadko – o ile w ogóle – zdarza się, że stowarzyszenie przyjmuje w gotówce wpłaty stanowiące równowartość ok. 60 000 zł. Większość stowarzyszeń, jeśli już ma szczęście do tak hojnych darczyńców, wsparcie w takiej wysokości przyjmuje w formie wpłat na konto, a nie w gotówce. Jeśli więc prowadzisz stowarzyszenie, ale nie przyjmuje ono wpłat gotówkowych o wartości przekraczającej równowartość 15 000 euro (bierzemy pod uwagę pojedyncze wpłaty lub wpłaty ze sobą powiązane, a nie łączną sumę wszystkich wpłat w ogóle!), ustawa nie nakłada na taką organizację żadnych obowiązków.
Jeśli prowadzisz fundację
W przeciwieństwie do stowarzyszenia, fundacja jest „instytucją obowiązaną” bez względu na to jak długo działa, co robi, jak jest finansowana, i czy w ogóle ma jakiekolwiek środki. Każda fundacja ma szereg obowiązków wynikających z ustawy, co więcej, ustawa przewiduje bardzo surowe kary za niewywiązanie się z wynikającej z niej obowiązków, nawet jeśli wynikało ono z niewiedzy i nie wiązało się z żadnymi nieprawidłowościami finansowymi. Jeśli więc Twoja fundacja jeszcze nie dopełniła wszystkich formalności wynikających z ustawy, krótkie podsumowanie tego, co koniecznie musicie zrobić:
- Wprowadzić w formie pisemnej wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu – procedura taka powinna zostać przyjęta uchwałą właściwego organu fundacji (w większości fundacji będzie to zarząd), przykładowy wzór można znaleźć w serwisie poradnik.ngo.pl (kliknij tutaj).
- Wyznaczyć osobę odpowiedzialną za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie – to też powinniśmy mieć formę uchwały zarządu fundacji.
- Zapewnić tej osobie udział w programie szkoleniowym – najwygodniej polecić pracownikowi skorzystanie z udostępnionego przez Ministerstwo Finansów bezpłatnego kursu e-learningowego na stronie http://www.giif.wortalszkoleniowy.pl/
- Stosować wobec swoich klientów (klient fundacji to w tym przypadku osoba fizyczna lub prawna, z którą fundacja ma podpisane umowy, odnosi się to więc zarówno do darczyńców, jak i podmiotów otrzymujących wsparcie od fundacji) środki bezpieczeństwa finansowego. Zakres stosowania środków bezpieczeństwa finansowego jest określany na podstawie oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, zwanej dalej „oceną ryzyka”, dokonanej w wyniku analizy, z uwzględnieniem w szczególności rodzaju klienta, stosunków gospodarczych, produktów lub transakcji. Analizę taką przeprowadza się raz, jej wynikiem jest odpowiedni poziom ryzyka, jaki fundacja przypisze swojemu klientowi. Jeżeli to jest np. ryzyko podstawowe to ponowna analiza może odbyć się np. za trzy lata lub jeżeli będą miały miejsce sytuacje nadzwyczajne.
Powyższe punkty odnoszą się do każdej fundacji, bez względu na to czy i jakie środki przyjmuje od swoich darczyńców lub przekazuje swoim beneficjentom. Dodatkowo, fundacje przeprowadzające transakcje gotówkowe (lub transakcje przekazania wartości majątkowych) w wysokości równej lub przekraczającej równowartość 15 000 euro mają obowiązek rejestrować je w rejestrze transakcji. Obowiązek rejestracji tych transakcji występuje zawsze, zarówno w przypadku, gdy fundacja jest podmiotem przyjmującym, jak i gdy jest podmiotem przekazującym gotówkę lub wartości majątkowe.
Rejestrowanie transakcji
Kary są poważne
Większość fundacji nie dokonuje transakcji podlegających rejestracji, a zatem nie będzie miała obowiązku rejestru transakcji w GIIF. Nie zwalnia jej to jednak z obowiązków wymienionych wcześniej. Jak bardzo ważne jest ich dopełnienie niech świadczy wysokość przewidzianych w ustawie sankcji. Samo niedopełnienie obowiązku przeszkolenia pracowników może się dla fundacji skończyć karą w maksymalnej kwocie 750 000 zł, a członkowie zarządu fundacji, którzy nie dopełnią obowiązku wprowadzenia wewnętrznej procedury ryzykują karę nawet do 3 lat pozbawienia wolności. Taką samą karę ustawa przewiduje za niewyznaczenie osoby odpowiedzialnej.