Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
CSRinfo podsumowuje najważniejsze wydarzenia w CSR w zeszłym roku. Zmiana klimatu, finanse, etyka, łańcuch dostaw i komunikacja CSR, to tematy 2007 roku. Co czeka nas w 2008?
Zmiana klimatu
2007 rok zdominowała kwestia zmiany klimatu.
Publikacja w lutym 2007 raportu IPCC tuż po ogłoszonym w 2006 roku
raporcie Sterna i przyznanie Pokojowej Nagrody
Nobla dla Ala
Gore i IPCC, dały impuls do szerokiej debaty na temat zmiany
klimatu zakończonej konferencją ONZ na Bali w grudniu.
W ciągu roku pojawiły się kluczowe raporty ONZ, GEO-4 oraz Human Development Report, poświęcone skutkom zmiany klimatu. W czerwcu liderzy G8 zadeklarowali obniżenie o połowę emisji CO2. Posypały się również deklaracje i zobowiązania ze strony firm np. plan A firmy Marks&Spencer czy środowiskowy plan Hitachi.
W 2007 dynamicznie rozwijał się rynek odnawialnych energii, odnotowano dwucyfrowy wzrost. Wzrosło też zainteresowanie inwestorów. Dla nich powstały nowe indeksy węglowe jak Meryll Lynch Carbon Leaders Europe Index, Barclays Index oraz Voluntary Carbon Standard, który ma uwiarygodnić rynek offsetowy. Badanie „New Carbon Beta” pokazało pozytywny związek pomiędzy wynikami finansowymi a działaniami środowiskowymi.
W ciągu roku pojawiły się kluczowe raporty ONZ, GEO-4 oraz Human Development Report, poświęcone skutkom zmiany klimatu. W czerwcu liderzy G8 zadeklarowali obniżenie o połowę emisji CO2. Posypały się również deklaracje i zobowiązania ze strony firm np. plan A firmy Marks&Spencer czy środowiskowy plan Hitachi.
W 2007 dynamicznie rozwijał się rynek odnawialnych energii, odnotowano dwucyfrowy wzrost. Wzrosło też zainteresowanie inwestorów. Dla nich powstały nowe indeksy węglowe jak Meryll Lynch Carbon Leaders Europe Index, Barclays Index oraz Voluntary Carbon Standard, który ma uwiarygodnić rynek offsetowy. Badanie „New Carbon Beta” pokazało pozytywny związek pomiędzy wynikami finansowymi a działaniami środowiskowymi.
Producenci podążyli za trendem i pojawiło się
więcej produktów przyjaznych środowisku oraz pierwsze etykiety „climate
change”. W Unii Europejskiej kontrowersje wzbudzały biopaliwa,
a w szczególności ich wpływ na kraje rozwijające się. Okazało się
również, że dobrowolne działania branżowe nie zawsze są skuteczne i
Komisja Europejska zdecydowała się na uregulowanie emisji CO2
z nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii.
Inwestorzy na topie
Zwrócono większą uwagę na rolę inwestorów w
formułowaniu zasad doboru i prowadzenia inwestycji. Na znaczeniu
zyskała UNEP
FI, partnerstwa pomiędzy agendą ONZ ds. środowiska a prywatnymi
inwestorami; rozpoczęła się również promocja wśród inwestorów Zasad Odpowiedzialnego
Inwestowania (UNPRI). Wzrosło znaczenie Equator
Principles, które stały się wytycznymi dla wielu banków.
Sposób inwestowania niespójny z potrzebami społecznymi i środowiskowymi coraz częściej spotykał się z krytyką; również oczekiwania społeczne wobec instytucji inwestujących w tym zakresie rosły. W opublikowanym przez BankTrack raporcie, pokazano negatywne przykłady działań sygnatariuszy Equator Principles.
Inwestorzy indywidualni dostrzegli CSR i wzrosło zainteresowanie inwestycjami etycznymi (SRI). Od chwili przyznania Pokojowej Nagrody Nobla dla Muhammada Yunusa w 2006 roku, prawdziwy boom przeżywają mikrofinanse. Powstawały coraz to nowe inicjatywy ułatwiające inwestorom dostęp do mikrofunduszy (np. Microplace). Wraz z rozwojem produktów finansowych dla najbiedniejszych pojawiła się również idea mikroubezpieczeń.
Sposób inwestowania niespójny z potrzebami społecznymi i środowiskowymi coraz częściej spotykał się z krytyką; również oczekiwania społeczne wobec instytucji inwestujących w tym zakresie rosły. W opublikowanym przez BankTrack raporcie, pokazano negatywne przykłady działań sygnatariuszy Equator Principles.
Inwestorzy indywidualni dostrzegli CSR i wzrosło zainteresowanie inwestycjami etycznymi (SRI). Od chwili przyznania Pokojowej Nagrody Nobla dla Muhammada Yunusa w 2006 roku, prawdziwy boom przeżywają mikrofinanse. Powstawały coraz to nowe inicjatywy ułatwiające inwestorom dostęp do mikrofunduszy (np. Microplace). Wraz z rozwojem produktów finansowych dla najbiedniejszych pojawiła się również idea mikroubezpieczeń.
Etyka, wartości i praktyki korupcyjne
Dotychczasowe skandale typu Enron czy Worldcom
przyczyniły się do przywiązywania przez firmy i rządy większej wagi
do zasad ładu korporacyjnego i przestrzegania zasad etyki w
firmach. Mimo to rok 2007 dostarczył kolejnych złych przykładów.
Styczeń rozpoczął się aferą korupcyjną w firmie Siemens, następnie była rezygnacja ze
stanowiska Paula Wolfowiza, Prezesa Banku Światowego
spowodowana promocją w strukturach instytucji swojej przyjaciółki
oraz Lorda Browna, szefa BP, który podał się do dymisji po
przyznaniu się do kłamstwa w sądzie na temat osobistej relacji. Z
kolei afera wokół firmy Chiquita, zakończyła się poniesieniem przez
firmę kary w wysokości 25 milionów USD za opłacanie paramilitarnych
grup w Kolumbii.
Jak udowodnił raport PricewaterhouseCoopers “Economic Crime: People, Culture and Controls” dotyczący korupcji, same systemy kontroli i rygorystyczna regulacja prawna (np. Sarban-Oxley Act) nie tworzą wystarczającej bariery dla nieetycznych zachowań i korupcji. Kluczowym jest stworzenie odpowiedniej kultury w firmie, atmosfery lojalności i odpowiedzialności, innymi słowy wprowadzenia CSR do zarządzania i strategii firmy
Jak udowodnił raport PricewaterhouseCoopers “Economic Crime: People, Culture and Controls” dotyczący korupcji, same systemy kontroli i rygorystyczna regulacja prawna (np. Sarban-Oxley Act) nie tworzą wystarczającej bariery dla nieetycznych zachowań i korupcji. Kluczowym jest stworzenie odpowiedniej kultury w firmie, atmosfery lojalności i odpowiedzialności, innymi słowy wprowadzenia CSR do zarządzania i strategii firmy
Dostawcy
Oczy całego biznesu zwrócone były na Indie i
Chiny, i kwestie zrównoważonego rozwoju w tych państwach zyskały na
znaczeniu. Oprócz środowiska uwagę przykuwały standardy praw
człowieka, szczególnie w miejscu pracy. W fabrykach, produkujących
dla największych zachodnich marek, warunki pracy i płacy odbiegały
od przyjętych przez ONZ i MOP standardów.
Media rozpisywały się o problemach w indyjskich fabrykach szyjących produkty dla GAP, gdzie problemem było złe traktowanie pracowników oraz wykorzystywanie pracy dzieci. Po doniesieniach The Observer o pracy dzieci, firma zadeklarowała wprowadzenie etykiety „child labour free”.
Media rozpisywały się o problemach w indyjskich fabrykach szyjących produkty dla GAP, gdzie problemem było złe traktowanie pracowników oraz wykorzystywanie pracy dzieci. Po doniesieniach The Observer o pracy dzieci, firma zadeklarowała wprowadzenie etykiety „child labour free”.
Z kolei firma Matel, której wizerunek ucierpiał w tym roku z powodu
trzykrotnej akcji wycofywania zabawek musiała przeprosić swoich
chińskich producentów. Okazało się bowiem, że za problem z
zabawkami nie byli odpowiedzialni chińscy poddostawcy, ale błędny
projekt zabawek firmy.
Standardy i kodeksy
G8 zachęciło do raportowania według zasad raportowania Global Reporting Initiative G3 Sustainability Guidelines; w rozwoju tego standardu znaczenie miało również powiązanie z inicjatywą Global Compact. ISO 26000 poczyniło kolejny krok w budowaniu standardu, podczas kolejnego spotkania międzynarodowej grupy roboczej we Wiedniu. Popularnością wśród firm cieszyły się kodeksy, które powoli stają się pewnym standardem dla odpowiedzialnych firm.
G8 zachęciło do raportowania według zasad raportowania Global Reporting Initiative G3 Sustainability Guidelines; w rozwoju tego standardu znaczenie miało również powiązanie z inicjatywą Global Compact. ISO 26000 poczyniło kolejny krok w budowaniu standardu, podczas kolejnego spotkania międzynarodowej grupy roboczej we Wiedniu. Popularnością wśród firm cieszyły się kodeksy, które powoli stają się pewnym standardem dla odpowiedzialnych firm.
Prawdziwe praktyki CSR kontra puste
deklaracje
Odpowiedzialny biznes na stale zagościł w mediach. Jest znacznie więcej informacji o różnych dziedzinach CSR, w tym komunikacji skierowanej do konsumentów. Większa świadomość to również bardziej krytyczne spojrzenie na działania firm. Okazuje się, że deklaracje bez pokrycia są szybko odnotowywane. Sytuacje odzwierciedla plan uruchomienia Greenwashing Index, który ma pokazywać nieuczciwe i nieetyczne praktyki marketingowe i PR-owe firm.
Odpowiedzialny biznes na stale zagościł w mediach. Jest znacznie więcej informacji o różnych dziedzinach CSR, w tym komunikacji skierowanej do konsumentów. Większa świadomość to również bardziej krytyczne spojrzenie na działania firm. Okazuje się, że deklaracje bez pokrycia są szybko odnotowywane. Sytuacje odzwierciedla plan uruchomienia Greenwashing Index, który ma pokazywać nieuczciwe i nieetyczne praktyki marketingowe i PR-owe firm.
Co nas czeka w 2008 ?
Z punktu widzenia odpowiedzialnego biznesu, rok 2007 był dobrym
rokiem, poszerzyła się perspektywa odpowiedzialności firm, zaczęły
one również traktować CSR jako część strategii. Co przyniesie nam
kolejny rok? W 2008 roku można spodziewać się, że regulacja zastąpi
dobrowolność w niektórych obszarach CSR, jak np. środowisko,
dalszego rozwoju standardów i większej popularności SRI. Zmiana
klimatu nadal będzie numerem jeden, a tempo będzie wyznaczała Bali
Roadmap. 2008 rok może również zapoczątkować konsolidację
różnych inicjatyw dotyczących tej samej kwestii lub branży (np.
produkcja kakao, kawy itp.).
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.