Co ma wpływ na możliwości pozyskiwania środków od osób prywatnych i firm? Jak wpływać na wyższe przychody z tego źródła finansowania? Możliwe, że znaleźliśmy już część odpowiedzi na te pytania.
Jedną z większych bolączek osób działających w organizacjach społecznych jest zapewnienie płynności finansowania prowadzonych działań. I oczywiście, tak jak wiele organizacji pozarządowych, tak samo dużo jest modeli podejścia do tego zadania. Część organizacji skupia się na dotacjach z administracji samorządowej i/lub rządowej. Inne koncentrują uwagę na działalności odpłatnej i gospodarczej. Zaś kolejne pozyskują środki od osób indywidualnych i/lub biznesu.
Właśnie analizą czynników wpływających na sukces ostatniej wymienionej formy finansowania działań postanowiliśmy się zająć w partnerstwie Centrum PISOP, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i Uniwersytetu we Fryburgu, przy wsparciu finansowym Fundacji Ernst Bernd Blümle.
Zapytaliśmy ekspertki i ekspertów sektora NGO oraz analizowaliśmy dostępne dane na temat fundraisingu. Na tej podstawie zebraliśmy pewne hipotezy, wskazujące na możliwe aspekty, które mają wpływ na skuteczność części organizacji w pozyskiwaniu środków. Co więc może wpływać na sukces organizacji społecznej w prowadzeniu fundraisingu?
Organizacje, które dobrze radzą sobie z pozyskiwaniem środków od osób prywatnych i firm w większości charakteryzuje:
(a) funkcjonowanie w obszarze pomocy społecznej, działań charytatywnych;
(b) ogólnopolski zasięg działania;
(c) płatny personel;
(d) szeroka działalność komunikacyjna na temat prowadzonych działań;
(e) wydzielone w strukturze stanowiska (osoby) odpowiedzialne za kontakt z interesariuszami, działania komunikacyjne itp.;
(f) jawna komunikacja na temat przychodów z działań fundarisingowych;
(g) staż działania min. 5 lat;
(h) siedziba organizacji w większym mieście.
Zebraliśmy także spostrzeżenia o charakterze indywidualnym, które mogą mieć wpływ na skuteczność pozyskiwania środków prywatnych przez organizacje pozarządowe:
(a) silna marka organizacji w środowisku pozarządowym;
(b) nastawienie na rozwój organizacji i osób w niej działających;
(c) proaktywność w działaniach, wdrażanie nowych rozwiązań, otwartość na zmiany potrzeb i zmiany otoczenia;
(d) otwarta postawa lidera_ki do fundraisingu;
(e) dobra opinia na temat jakości zarządzania, budowania wizerunku i relacji z interesariuszami;
(f) doświadczenie pracy w biznesie pracowników odpowiedzianych za fundraising;
(g) kultura organizacyjna oparta na otwartości;
(h) otwartość na bezpośrednie kontakty z firmami i osobami fizycznymi;
(i) włączanie osób znanych do działań komunikacyjnych;
(j) prowadzenie analizy potrzeb darczyńców;
(k) budowanie oferty opartej o język korzyści;
(l) budowanie długotrwałych relacji z darczyńcami, opartych na zaufaniu i jakości;
(m) otwartość do udostępnienia swoich doświadczeń i wiedzy innym;
(a) są obszary aktywności obywatelskiej z dużym i małym potencjałem fundraisingowym, np. działania charytatywne mają większy potencjał fundraisingowy niż działania edukacyjne.
Będziemy teraz badać, na ile wspomniane czynniki mają wpływ na skuteczność pozyskiwania środków przez NGO, a dalej poszukamy konkretnych rozwiązań do wdrożenia w naszych organizacjach. Jeśli zatem twoja NGO korzysta, lub planuje sięgnąć po środki ze źródeł prywatnych pozostań z nami w kontakcie.
dr inż. Ewa Gałka – prezeska zarządu Stowarzyszenia Centrum PISOP, polityczka społeczna, członkini Rady NIW-CRSO, Komitetu Monitorującego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski oraz Programu Pomoc Techniczna, przewodnicząca Poznańskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, w latach 2016-2016 ekspertka Komisji Europejskiej.
Więcej o projekcie na: www.pisop.org.pl