Jak zareklamowałbym mój region, gdybym dostał pracę w instytucjach europejskich?
29 października 2002 roku w Zespole Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu Śląskim odbyły się finały konkursu wiedzy o Unii Europejskiej w języku angielskim 'Jak zareklamowałbym mój region, gdybym dostał pracę w instytucjach europejskich'. Honorowy patronat nad konkursem sprawowali Michael Pakenham, ambasador Wielkiej Brytanii i wojewoda śląski, Lechosław Jarzębski.
Celem projektu realizowanego w Zespole Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu Śląskim było zorganizowanie konkursu wiedzy w zakresie znajomości języka angielskiego i instytucji UE.
Znajomość tego języka, jednego z dwóch roboczych języków obowiązujących w instytucjach Unii Europejskiej i Radzie Europy, jest niezbędnym warunkiem startu młodzieży w dorosłe życie.
Konkurs, który miał jednocześnie przyczynić się do lepszego przygotowania się młodzieży na studia, był skierowany dla młodzieży wszystkich typów szkół średnich województwa śląskiego i zaprzyjaźnionych szkół średnich w Republice Czeskiej.
Oprócz tego celem projektu była promocja języka angielskiego i jednocześnie promocja Unii Europejskiej. Akcja ta miała zachęcić uczniów do zainteresowania się podjęciem w przyszłości pracy w różnych instytucjach Unii Europejskiej.
Zainteresowani uczniowie do 15 czerwca 2002 roku przesłali prace napisane na ten temat na adres organizatora. Do etapu pierwszego zgłoszono ponad 50 prac z Polski i Czech. Komisja konkursowa wyłoniła 20 najlepszych prac, których autorzy zostali zaproszeni do finałów zorganizowanych 29 października 2002 roku.
Udział w zmaganiach finałowych wzięło ostatecznie 17 osób. Były to:
1. Kołpińska Mirosława z Zespół Szkół Mechanicznych w Raciborzu
2. Anna Zagórna z V LO w Dąbrowie Górniczej
3. Ruchawa Szczepan z Technicznych Zakładów Naukowych w Dąbrowie Górniczej
4. Wojciechowski Michał z Technicznych Zakładów Naukowych w Dąbrowie Górniczej
5. Czarnik Piotr z Technicznych Zakładów Naukowych w Dąbrowie Górniczej
6. Sobieraj Paweł z Technicznych Zakładów Naukowych w Dąbrowie Górniczej
7. Goleniowski Paweł z I LO w Dąbrowie Górniczej
8. Kotarba Anna Maria z I LO w Dąbrowie Górniczej
9. Ada Lasoń z I LO w Dąbrowie Górniczej
10. Kozłowska Magdalena z I LO w Zawierciu
11. Kałach Karolina z I LO w Zawierciu
12. Reich Jarosław z I LO w Rybniku
13. Kazáková Adéla z Obchodni Akademie w Ostravie
14. Łataś Rafał z Zspółu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Siemianowicach
15. Pieczara Kamila z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Jaworznie
16. Glimos Anna z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Jaworznie
17. Anna Kidawka z Zespółu Szkół im. X. Dunikowskiego w Zawierciu
Zadaniem zawodników było rozwiązanie testu napisanego w języku angielskim złożonego z 33 pytań w ciągu 45 minut. Maksymalna liczba punktów za rozwiązanie testu wynosiła 32.
Do etapu trzeciego zakwalifikowało się trzech zawodników, którzy wylosowali następujące zestawy pytań (na jedno z trzech pytań trzeba było odpowiedzieć w języku angielskim):
Pan Paweł Goleniowski – zestaw nr 1
1. Dlaczego fundusze strukturalne Unii Europejskiej odgrywają ogromną rolę w funkcjonowaniu Unii Europejskiej?
2. Jaka jest geneza oficjalnych symboli Unii Europejskiej?
3. Co oznacza Erasmus?
Pan Jarosław Reich – zestaw nr 2
1. Jaką rolę w Unii Europejskiej spełniają instytucja pomocnicze?
2. Jaką rolę w historii integracji europejskiej odegrał Traktat Elizejski ?
3. Co to jest PETRA ?
Pani Kamila Pieczara – zestaw nr 3
1. Jakie są tak naprawdę różnice między Radą Europejską, Radą Europy i Radą Unii Europejskiej?
2. Czym się różnią między sobą Traktaty: Paryski, trzy Rzymskie, z Maastricht i Amsterdamu?
3. Co to jest FEDER?
W etapie trzecim – finały ustne wyniki przestawiały się następująco:
1. miejsce – pan Paweł Goleniowski
2. miejsce – pani Kamila Pieczara
3. miejsce – pan Jarosław Reich
Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz publikacje w języku angielskim. Finaliści finału ustnego zostali narodzeni dodatkowo sprzętem radiowym oraz słownikami angielskimi. Przewodnicząca Komisji Konkursowej pani Iwona Cesarz pogratulowała uczestnikom finałów wspanialej wiedzy i znajomości języka angielskiego oraz podziękowała wszystkim sponsorom za wsparcie imprezy, a także członkom komisji za zdobycie środków na organizację finałów (liczne publikacje w języku angielskim i inne nagrody rzeczowe).
Źródło: Zespół Szkół Ekonomicznych