Jak zachęcić samorządy do korzystania z formuły partnerstwa publiczno-prywatnego?
Jedną z poważnych barier w funkcjonowaniu jednostek samorządu terytorialnego w Polsce są ograniczenia dotyczące samorządowej gospodarki i finansów. Jednym ze sposobów na niwelowanie trudności finansowych może być włączanie w przedsięwzięcia samorządowe kapitału prywatnego. Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce wciąż jest jednak wykorzystywana w nikłym stopniu.
Jedną z poważnych barier w funkcjonowaniu jednostek samorządu terytorialnego w Polsce są ograniczenia dotyczące samorządowej gospodarki i finansów. Jak czytamy w publikacji „Szanse i bariery rozwoju samorządności” autorstwa prof. Jerzego Regulskiego (przygotowanej w ramach zrealizowanego przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej projektu pt. „Szkolenia ogólne i specjalistyczne dla kadr urzędów gmin wiejskich i miejsko-wiejskich”), przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego często narzekają na zbyt szczupłe środki finansowe, jakimi muszą dysponować.
Jednym ze sposobów na niwelowanie trudności finansowych może być włączanie w przedsięwzięcia samorządowe kapitału prywatnego. Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce wciąż jest jednak wykorzystywana w nikłym stopniu. Jak pisze Jerzy Regulski, „szerząca się podejrzliwość, która osiągnęła groźny poziom psychozy społecznej, sprowadziła traktowanie wszelkich kontaktów z prywatną gospodarką, jako korupcyjnych. Skutkiem jest wyeliminowanie wszelkiej współpracy publiczno-prywatnej, która w krajach o ugruntowanych systemach samorządowych stanowi jedno z podstawowych narzędzi rozwoju. Skrót partnerstwa publiczno-prywatnego PPP jest tłumaczony jako «prawie pewny prokurator».”
Z przeprowadzonej przez międzynarodową kancelarię prawniczą CMS Cameron McKenna analizy „PPP w Europie” wynika, że rozwojowi formuły PPP sprzyja m. in. istnienie centralnego organu doradczego, którego zadaniem jest wspomaganie rozwoju PPP i likwidowanie barier w jego funkcjonowaniu. W Niemczech na przykład po utworzeniu takiej instytucji gwałtownie wzrosła liczba zawieranych umów partnerstwa. Jak się więc okazuje, samo dobre prawodawstwo (a jako takie oceniane zostały polskie regulacje) nie jest wystarczającą zachętą do podejmowania i realizowania projektów publiczno-prywatnych. PPP w Polsce wymaga teraz przede wszystkim wsparcia politycznego, dzięki któremu udałoby się przełamać uprzedzenia wobec takich przedsięwzięć. Spore znaczenie ma też propagowanie przykładów dobrych praktyk, co sprzyja standaryzacji procedur i dokumentów, i w efekcie upraszcza funkcjonowanie partnerstw.
Tekst przygotowano w ramach projektu "Decydujmy razem. Wzmocnienie mechanizmów partycypacyjnych w kreowaniu i wdrażaniu polityk publicznych oraz podejmowaniu decyzji publicznych" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Źródło: Instytut Spraw Publicznych