Większość polskich firm jest wciąż w „okresie dojrzewania”, podczas gdy wolontariat wymaga dojrzałego inicjatora zmian społecznych również wewnątrz firmy - wynika z I Ogólnopolskiego Badania Wolontariatu Pracowniczego wśród 500 największych firm w Polsce wg. dziennika Rzeczpospolita zleconych przez Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu.
Badanie z jednej strony analizuje wiedzę pracowników na temat wolontariatu pracowniczego oraz ich stosunek do tej formy aktywności społecznej. Zaprezentowane zostały opinie zarówno pracowników zaangażowanych w programy wolontariatu społecznego, jak i osób, które w takich programach nie brały jeszcze udziału. Do badania zaproszono pracowników 14 firm z listy największych przedsiębiorstw w Polsce, które uczestniczą w programach wolontariatu pracowniczego. Respondenci wypełniali anonimową ankietę internetową. W sumie zebrano opinie 145 osób, z czego 64 to osoby aktywnie zaangażowane w wolontariat pracowniczy (wolontariusze), a 81 to osoby nie zaangażowane.
Zdaniem wolontariuszy kluczową korzyścią, jaką daje im wolontariat jest satysfakcja, że pomaga się potrzebującym. Poza tym, wolontariusze wskazują na możliwość samorealizacji, rozwijanie nowych umiejętności i kompetencji czy też możliwość poznania siebie i swoich kolegów z pracy w innych sytuacjach. Wolontariusze wykazują chęć aktywnego działania w tworzeniu i opracowywaniu programów realizowanych w ramach wolontariatu pracowniczego. 60% wolontariuszy preferuje projekty, które mogą zmieniać, i na które mogą mieć wpływ.
Z badań wynika, że fakt istnienia w firmie programu wolontariatu pracowniczego jest istotnym czynnikiem wpływającym na postrzeganie przedsiębiorstwa jako pracodawcy. Dla co trzeciego wolontariusza ma to duże znaczenie, a tylko dla 8% fakt ten nie wpływa na wizerunek.
Wśród pracowników niezaangażowanych w wolontariat zdecydowana większość zetknęła się z pojęciem wolontariatu pracowniczego, natomiast 63% brak zaangażowania argumentuje brakiem czasu.
Druga część badania została przeprowadzona wśród decydentów w największych firmach w Polsce. Z analizy wynika, że zaledwie 2% firm prowadzi programy wolontariatu pracowniczego, nie oznacza to jednak, że pozostałe nie angażują się w działania na rzecz społeczeństwa. Najczęściej realizowanymi formami wsparcia są pomoc finansowa (85% respondentów) i pomoc rzeczowa (69%).
Dwie najczęściej wskazywane przyczyny, dla których wolontariat nigdy nie był w firmie organizowany, to istnienie innych form wsparcia potrzebujących (41%) oraz nieświadomość istnienia takiej formy pomocy (35%).
W firmach realizujących programy wolontariatu pracowniczego
angażuje się w nie przeciętnie 12% pracowników, którzy poświęcają
średnio 29 godzin w skali roku na pracę wolontarystyczną. Aż 78%
firm ma wydzielony budżet na program wolontariatu pracowniczego.
Przeciętna wysokość nakładów finansowych w skali roku to ok. 160
tysięcy zł.
W połowie firm, gdzie funkcjonuje ten
program, istnieją odrębne przepisy regulujące jego działanie, a w
80% z nich istnieją ustalone standardy, które dotyczą przede
wszystkim, ogólnych zasad pracy wolontariuszy oraz etyki pracy. Za
realizację projektów wolontariackich najczęściej odpowiedzialne są
działy Public Relations (36% firm), a następnie HR (29%) i zarząd
(21%).
Wyniki badania zostały zaprezentowane
2 grudnia br. na III Ogólnopolskiej Konferencji „Wolontariat
pracowniczy – inwestycja społeczna w dobro"
Źródło: FOB