Jak wielkopolscy przedsiębiorcy angażują się w działania społeczne
Milton Friedman głosił, że powinnością biznesu jest maksymalizacja zysku, a nie rozwiązywanie problemów społecznych. Jeśli zaczniemy zastanawiać się ile wielkopolskich firm obecnie podejmuje się realizacji działań społecznych, początkowo może wydawać nam się, że przedsiębiorcy rzeczywiście nadal wyrażają pogląd Miltona Friedmana. Jeśli jednak przyjrzymy się temu zagadnieniu bliżej znajdziemy informacje, które mogą nas nieco zaskoczyć.
W Polsce już od dłuższego czasu toczy się dyskusja na temat społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR). Podejmowane są liczne inicjatywy, które mają promować , a także nagradzać firmy, które podejmują działania w zakresie CSR (np. Przedsiębiorstwo Fair Play, Europejska Nagroda Społecznej Odpowiedzialności Biznesu). Prowadzone są także badania, które badają poziom zaangażowania firm w działalność społeczną. W I kwartale 2009 r. taka analiza przeprowadzona została także w Wielkopolsce. Jakie płyną z niej wnioski? Czy wielkopolscy przedsiębiorcy chętnie podejmują inicjatywy w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu?
Wnioski, jakie wysuwają się po lekturze raportu z analizy są dla Wielkopolski optymistyczne. Pokazują, że przedsiębiorcy włączają się w działania społeczne (ponad 72% badanych). Przede wszystkim wspierają społeczność lokalną, inwestują w swoich pracowników, nie zapominają także o działaniach na rzecz ochrony środowiska. Motywacją do podejmowania tych inicjatyw jest głównie budowanie pozytywnego wizerunku firmy, korzystnego klimatu wokół niej oraz zwiększenie zadowolenia pracowników ze swojej pracy. Wyniki analizy rzeczywiście pozytywnie nas zaskoczyły. Musimy jednak pamiętać, że badani przez nas przedsiębiorcy – członkowie Wielkopolskiego Klubu Kapitału oraz Polskiej Izby Gospodarczej Importerów, Eksporterów i Kooperacji charakteryzują się większą aktywnością i chęcią do współpracy, co mogło mieć wypływ na wyniki analizy – komentuje Ewa Gałka z Centrum PISOP, przeprowadzającego badania.
Analiza potwierdza także, że częściej w działania społeczne angażują się średnie i duże firmy. One także znacznie częściej wykazują się znajomością pojęcia i narzędzi stosowanych w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.
Przedsiębiorcy, którzy nie podejmują inicjatyw w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, nie posiadają także wiedzy w tym zakresie. Jako najczęstsze przyczyny rezygnowania z działań społecznych firmy te wskazują: skupienie się na utrzymaniu swojej pozycji rynkowej, brak odpowiedniej kadry (osób w firmie, które mogłyby zająć się tym zagadnieniem), niewystarczająca wiedza na ten temat oraz niestabilność przepisów prawa. Analiza wskazała również, że ilość inicjatyw w zakresie CSR z pewnością uległaby zwiększeniu w momencie wprowadzenia uregulowań prawnych, ułatwiających podejmowanie działań w tym zakresie.
Analiza posłużyła także do wyłonienia przedsiębiorstw z Wielkopolski podejmujących działania społeczne jako tzw. dobre praktyki. Będą one prezentowane podczas kampanii medialnej prowadzonej w wielkopolskich mediach. Przykłady działań w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, podejmowanych przez wielkopolskie firmy, będziemy prezentować w dalszej części naszego projektu. Mamy nadzieję, że staną się one inspiracją dla pozostałych przedsiębiorców – podsumowuje Justyna Schaefer-Kurkowiak z Centrum PISOP.
W analizie wzięło udział 104 przedsiębiorców skupionych w Polskiej Izbie Gospodarczej Importerów Eksporterów i Kooperacji. Badania przeprowadzone zostały w lutym i marcu 2009 r. w ramach projektu CSR – społeczna wizytówka nowoczesnego przedsiębiorstwa – promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu w Wielkopolsce finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.