10 marca 2009 roku przeprowadzone zostało spotkanie inicjujące proces powstania partnerstwa lokalnego.
Proces powstawania partnerstwa zainicjowany został w ramach
Regionalnego Ośrodka EFS prowadzonego przez Regionalne Centrum
Wspierania Inicjatyw Pozarządowych.
Spotkanie poprowadził Animator w regionu wrocławskiego - Damian
Dec.
Uczestnicy reprezentowali szereg instytucji działających
lokalnie: Szkołę Podstawową nr 2 w Sycowie; WTZ Caritas; Samorząd
Mieszkańców nr 1; Stowarzyszenie "Celina"; Związek Harcerstwa
Polskiego; Dom Dziecka im. św. Dominika; Towarzystwo św. Marka;
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna; Powiatowy Urząd Pracy w
Oleśnicy, filia w Sycowie; Szkoła Podstawowa w Działoszy; Zespół
Oświaty Samorządowej; Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji i
Integracji; Publiczne Przedszkole nr 1 im. Koszałka Opałka;
Publiczne Przedszkole nr 3 im. Małego Księcia; Stowarzyszenie
"Rodzina Kolpinga" w sumie obecnych było ponad 19 osób.
Celem pierwszego spotkania było zaprezentowanie i omówienie
planu, który ma doprowadzić do zawiązania partnerstwa lokalnego.
Uczestnicy podjęli już pierwsze wspólne wyzwanie, które stanowić
będzie podstawę dla dalszych działań: określali potrzeby
społeczności lokalnej, do których zaliczyli (poniżej oryginalny
zapis wypracowany przez uczestników):
- podnoszenie kwalifikacji;
- zwiększenie pomocy specjalistycznej w obrębie edukacji i pomocy społecznej;
- poszerzenie oferty kulturalnej w tym dla osób niepełnosprawnych;
- integracja społeczna;
- potrzebę organizacji spotkań informacyjno-koordynujących przedstawicieli władz, instytucji, organizacji;
- aktywizację zawodowa osób niepełnosprawnych;
- zwiększenie aktywność młodzieży poprzez zapoznanie jej z walorami przyrody (ścieżka rowerowa, korty tenisowe, szlak turystyczny – zabytki);
- walka z alkoholizmem i przemocą w rodzinie – pomoc dla rodzin patologicznych;
- zwiększenia dostępu do edukacji przedszkolnej na terenach wiejskich;
- organizację alternatywnych formy spędzania czasu wolnego – rozwój istniejących i tworzenie nowych;
- rozszerzenie oferty spędzania czasu dla szerszej społeczności (uruchomienie sceny koncertowej w parku);
- działalność wydawnicza;
- edukacyjne (dostęp do przedszkoli (sieć) – wieś; zwiększenie „wachlarza” szkół ponadgimnazjalnych; szkolenia; psychoedukacja);
- kulturalne (organizowanie czasu wolnego dla młodzieży/dorosłych; zabawy wiejskie/osiedlowe; zabawy tematyczne – np. dzień kobiet);
- integracyjne (stowarzyszenie, koła zainteresowań, integracja niepełnosprawnych);
- zagospodarowanie przestrzenne (rewitalizacja parku miejskiego);
- społeczne (aktywizacja zawodowa, ochrona zdrowia, zabezpieczenie w mieszkanie komunalne);
- edukacja dzieci i młodzieży i dorosłych (zajęcia pozalekcyjne, uniwersytet III wieku, przekwalifikowanie zawodowe, wyrównywanie szans edukacyjnych w środowiskach wiejskich);
- formy spędzania wolnego czasu (półkolonie, świetlice środowiskowe – wiejskie);
- integracja pokoleniowa (festyny lokalne, wycieczki, wyjazdy rodzinne, uniwersytet III wieku);
- zajęcia edukacyjne dla najmłodszych mieszkańców gminy;
- organizacja uniwersytetu III wieku;
- szkolenie (podnoszenie kwalifikacji pracowników).
Uczestnicy pracowali w mniejszych zespołach, a później
prezentowali rezultaty na forum. Zgodnie zwrócili uwagę na
powtarzające się potrzeby, które są podstawą dla rozwoju dalszej
współpracy.
Karolina Furmańska – karolina.furmanska@rcwip.pl
Damian Dec – damian.dec@rcwip.pl
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego.
Źródło: RCWIP