Piąte spotkanie Grupy Roboczej projektu "Sieć PIRP" odbyło się w czwartek, 5 marca. Przedstawiciele Fundacji Aktywizacja, Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych i Fundacji Imago oraz eksperci innych organizacji dyskutowali na temat standardów oraz formuły działania sieci.
Celem spotkania Grupy Roboczej było podjęcie ostatecznych decyzji w zakresie struktury Sieci Pozarządowych Instytucji Rynku Pracy.
- Organizacje pozarządowe są zainteresowane przystępowaniem do Sieci,
- Przynależność do Sieci powinna wiązać się z korzyściami, jakie jej członkowie mogą uzyskać w perspektywie krótkookresowej,
- Organizacje nie mają wystarczającego potencjału (np. finansowego) aby budować Sieć od podstaw,
- NGO są zwolennikami Sieci, która nie jest formalną strukturą, ale jednocześnie ma elementy formalizacji,
- Wśród organizacji występuje niewielkie zainteresowanie rejestrowaniem się jako Agencje Zatrudnienia,
- Członkowie Sieci powinni uczestniczyć w podejmowaniu decyzji jej dotyczących,
- Małe organizacje boją się wykluczenia informacyjnego i decyzyjnego,
- NGO oczekują demokratycznego podejmowania decyzji dotyczących Sieci,
- Powinna występować równowaga w zarządzaniu Siecią (rotacyjność/kadencyjność),
- Założenia Sieci powinny być konsultowane w środowisku organizacji pozarządowych,
- Wysokość składek członkowskich powinna zależeć od obrotów danej organizacji; kwota nie może decydować o ważności głosu organizacji.
W toku dyskusji po przedstawieniu wniosków z badania fokusowego uczestnicy spotkania stwierdzili, że tworząc Sieć należy mieć na uwadze, że małe organizacje pozarządowe mają potrzebę podmiotowego traktowania oraz poczucia rzeczywistego uczestnictwa. Szczególną uwagę należy w związku z tym zwrócić na kwestie związane z komunikacją w Sieci. Istotna jest również świadomość znacznego zróżnicowania małych NGO.
Obszarami działania Sieci będą natomiast:
- Reprezentowanie środowiska Pozarządowych Instytucji Rynku Pracy i udział w dialogu z interesariuszami,
- Edukacja wewnętrzna i zewnętrzna,
- Integracja środowiska Pozarządowych Instytucji Rynku Pracy,
- Standardy usług i instytucji,
- Podejmowanie działań na rzecz tworzenia porządku prawnego i społecznego,
- Podejmowanie inicjatyw o charakterze badawczym i monitorującym (działania monitorujące będą obejmowały m.in. monitorowanie prawa i wdrażania zapisów).
Sieć zostanie założona przez Partnerów Projektu, a do jej Rady oprócz Partnerów wejdą organizacje biorące udział w spotkaniach Grupy Roboczej oraz 3 organizacje wybrane przez Członków Sieci (schemat 3+3+3). Rada Sieci (od 5 do 9 organizacji) będzie kadencyjna – co 2 lata Członkowie Sieci będą wybierali skład Rady. Nie przewiduje się ograniczeń liczby kadencji. Rada będzie zatwierdzała plany działania Sieci. W Porozumieniu tworzącym Sieć zostanie uwzględniona możliwość współpracy Sieci z ekspertami zewnętrznymi, którzy jednocześnie będą „twarzami Sieci”. Rada Sieci będzie wybierała organizację przewodniczącą (oraz wiceprzewodniczącego Sieci). Przez pierwsze dwa lata działania Sieci będzie nią jedna z organizacji założycielskich (FISE, Fundacja Imago lub Fundacja Aktywizacja). Organizacja przewodnicząca będzie prowadziła Sekretariat. Do zadań Sekretariatu będzie należało przede wszystkim:
- Pilnowanie terminów spotkań,
- Organizacja spotkań,
- Pilnowanie harmonogramu zaplanowanych działań,
- Komunikacja mailowa,
- Obsługa Rady Sieci,
- Przekazywanie do Rady zgłaszanych problemów (Rada będzie proponowała stanowisko i przekazywała je do dyskusji Członków Sieci),
- Informowanie o tematach i decyzjach podejmowanych na spotkaniach Rady,
- Dystrybuowanie informacji,
- Przedstawianie Radzie organizacji, które chcą przystąpić do Sieci.
Sekretariat będzie operacyjny w stosunku do rady Sieci. Wszystkie kwestie, które będą wymagały zajęcia stanowiska przez Sieć będą musiały być zgłaszane do Sekretariatu Sieci.
Fundacje i stowarzyszenia
plusy:
- te same interesy, problemy,
- przejrzystość (np. określone wymogi w zakresie sprawozdawczości),
- tożsamość, jedność, identyfikacja, - łatwiej wypracować kompromis minusy: - wykluczenie podmiotów, które mają coś do zaoferowania
Cały ustawowy III sektor
plusy:
- ciekawsza wymiana doświadczeń,
- różnorodność, która ubogaci dynamikę wewnętrzną Sieci minusy: - duże prawdopodobieństwo wystąpienia sprzeczności interesów, - nieporównywalne doświadczenia
Po przeanalizowaniu wszystkich plusów i minusów podjęto decyzję, że członkami Sieci (przynajmniej w pierwszym okresie jej działalności) będą wyłącznie organizacje pozarządowe w rozumieniu Art. 3 ust. 2. Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96 poz. 873), a więc: „Niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia (…)”. Ustalono także, że jednym z warunków przystąpienia do Sieci będzie posiadanie przez organizację stałej kadry, kluczowej z punktu widzenia aktywizacji zawodowej (warunek ten będzie sprawdzany na poziomie formularza zgłoszeniowego).
Uczestnicy spotkania ustalili, że wszyscy członkowie Sieci będą spotykali się minimum raz w roku.
W Porozumieniu tworzącym Sieć zostanie zamieszczona informacja o tym, że w strukturze Sieci dąży się do reprezentacji różnych regionów oraz do zabezpieczenia interesów organizacji działających na różnych polach (np. organizacji usługowych, rzeczniczych itp.). Podjęto decyzję, że składki członkowskie zostaną wprowadzone po roku działania Sieci. Informacja ta będzie przekazywana każdej organizacji, która chce przystąpić do Sieci. Wysokość składek będzie zależna od przychodu organizacji (na podstawie wysokości składek obowiązujących w Mazowii). Konieczne jest wprowadzenie pośrednich progów dla dwóch najwyższych kwot. Przeznaczenie składek oraz określenie ich % przekazywanego na działalność Sekretariatu zostanie ustalone przez Radę Sieci.
- Uwspólnienie myślenia i wiedzy polegające na doprecyzowaniu oczekiwań i dążeń Sieci (edukacja wewnętrzna),
- Stworzenie bazy kompetencji Sieci (na podstawie informacji zawartych w formularzach zgłoszeniowych).
- Prowadzenie monitoringu w ramach nowej perspektywy finansowej.
W spotkaniu wzięli udział: Tomasz Schimanek, Marek Abramowski, Jadwiga Werbanowska, Agnieszka Kołtuniak, Jerzy Komorowski, Piotr Stronkowski, Magdalena Klaus, Agata Gawska, Agata Kliber, Karolina Włodarczyk. Spotkanie prowadziła: Magdalena Kocejko. Karolina Włodarczyk, karolina.wlodarczyk@idn.org.pl
Źródło: Fundacja Aktywizacja