Kilka wskazówek jak sprawić, żeby zwykła strona internetowa zyskała na atrakcyjności i popularności.
Za wyznacznik tego, czy strona internetowa spełnia swoje zadanie często uważa się jej użyteczność. Zapomina się jednak o tym, że problemy związane z użytecznością wychodzą na jaw dopiero, kiedy ktoś naprawdę zacznie korzystać ze strony. Dlatego równie ważne jest, żeby strona przyciągała uwagę użytkowniczek i użytkowników, by zachęcała do pozostania na niej, by była czytelna i atrakcyjna wizualnie.
Utrzymanie zainteresowania osób nowo odwiedzających stronę i zachęcenie ich do głębszego jej poznania, jest szczególnie istotne w przypadku organizacji pozarządowych. To, co organizacje oferują, jest bowiem raczej ideą, niż konkretnym produktem. Jakie środki wizualne możemy wykorzystać, aby utrzymać osoby odwiedzające na stronie, tak aby zdążyły zainteresować się i zapoznać z tym, co robi organizacja?
Organizacje pozarządowe mają zazwyczaj ograniczone środki finansowe na tworzenie i utrzymywanie stron internetowych. Często wręcz polegają w tym względzie wyłącznie na pracy wolontariackiej. Jak twierdzi Mike Schmidt, znany amerykański projektant i producent mediów cyfrowych, siłą napędową stron organizacji pozarządowych jest zazwyczaj stworzenie silnej więzi emocjonalnej z publicznością. Zbudowanie strony internetowej, która pomoże w tworzeniu więzi emocjonalnej z osobami ją odwiedzającymi często bywa jednak dużym wyzwaniem.
Poniżej omawiam pięć podstawowych elementów, na które warto zwrócić uwagę przy okazji pracy nad ulepszaniem strony internetowej organizacji. Nie są to wskazówki rewolucyjne i mogą dotyczyć stron każdego typu. Wykorzystanie ich przy okazji pracy nad zmianami na stronie może być bardzo pomocne.
UPORZĄDKOWANA STRONA GŁÓWNA
Zabałaganiona strona główna, na której jest przesadnie wiele tekstu lub grafiki, czy zbyt dużo przycisków, może zniechęcać do dalszej lektury. Dlatego nie warto działać szybko i byle jak, tylko po to, żeby w jakikolwiek sposób zaistnieć w Internecie, lepiej najpierw dokładnie zaplanować wygląd naszej strony głównej. Ważne, żeby była ona przemyślana, uporządkowana i zachęcała do dalszej lektury.
Stowarzyszenie Willa Decjusza
Stowarzyszenie Willa Decjusza realizuje wiele projektów różnego typu – literackich, artystycznych, społecznych, jak również organizuje otwarte wydarzenia kulturalne. Główna strona internetowa Stowarzyszenia jest prosta i czytelna, odnosi użytkowniczkę czy użytkownika do aktualności (na stronie głównej) lub poszczególnych programów realizowanych przez organizację (menu po lewej stronie).
LOGO ORAZ IDENTYFIKACJA WIZUALNA
Logo, które wzmacnia przekaz organizacji pozarządowej oraz stale przypomina o temacie, z którym pracujemy, może spowodować, że strona lepiej zapadnie w pamięć. Stworzenie logo jest inwestycją, dla której warto zrobić miejsce w budżecie. W wersji idealnej, logo organizacji powinno być łatwo rozpoznawalne, powinno pokazywać znaczenie nazwy oraz misji organizacji, jak również powinno równie dobrze funkcjonować w różnych wersjach kolorystycznych i w różnych mediach.
Fundacja MaMa
Logo Fundacji MaMa zarówno pod względem kolorów (różowy i czarny stanowiące tradycyjnie kolory ruchów feministycznych), jak i treści grafiki (kobieta z małym dzieckiem na ręku, wznosząca drugą rękę w geście walki), obrazuje charakter organizacji, która próbuje wprowadzić w życiu codziennym swoistą rewolucję dotyczącą poprawy sytuacji kobiet, szczególnie matek.
TWORZENIE SPÓJNYCH MOTYWÓW WIZUALNYCH
Utrzymywanie na stronie spójności wizualnej pomaga w jej ujednoliceniu i ułatwia poruszanie się po niej. W związku z tym dobrze jest wybrać kolory i czcionki, które współgrają z tematem, którym zajmuje się organizacja. Potem należy dopilnować, żeby wybrane kolory i czcionki były stosowane na wszystkich wykorzystywanych przez organizację stronach, jak również w innych materiałach promocyjnych.
Fundacja Rodzić po Ludzku
Fundacja Rodzić po Ludzku od lat wykorzystuje jedno logo, które pojawia się w elementach identyfikacji wizualnej kolejnych realizowanych projektów. Fundacja stosuje ponadto podobną kolorystykę i czcionki zarówno na stronie internetowej, jak i w drukowanych materiałach promocyjnych.
OPOWIADANIE PRZEZ FILMY
OPOWIADANIE PRZEZ ZDJĘCIA
Możesz opowiedzieć historię organizacji również używając statycznych lub zmieniających się zdjęć. W ten sposób pokażesz, komu organizacja pomaga, a więc również komu pomaga ten, kto organizację wspiera. W tym wypadku lepiej nie korzystać z całej galerii, tylko z pojedynczych zdjęć. W odróżnieniu od filmów, zdjęcia pozwalają osobie dłużej skoncentrować się na uwiecznionej na zdjęciu chwili.
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności realizuje równocześnie kilka dużych programów o różnorodnej tematyce. Na stronie głównej Fundacji każdemu z programów przypisano zmieniające się rotacyjnie zdjęcie. Podpis pod zdjęciem w jednym zdaniu opowiada o programie i jest równocześnie adekwatnym opisem zdjęcia. Na fotografiach widać przede wszystkim beneficjentki i beneficjentów realizowanych projektów, co przyciąga uwagę i buduje przyjazną atmosferę.
Czy korzystać z gotowych szablonów?
Wiele osób z doświadczeniem tworzenia stron będzie przeciwnych wykorzystywaniu gotowych szablonów stron, ponieważ ograniczają one możliwości rozwoju i dopasowania strony oraz przyczyniają się do jej mało oryginalnego wyglądu. Jednak niewielkie organizacje, które nie mają technicznych i finansowych możliwości, aby zlecić stworzenie dedykowanej strony, mogą skorzystać z szablonów i zbudować stronę własnymi siłami. Wiele szablonów dla organizacji dostępnych jest w Internecie, są one zbudowane na bazie różnych systemów zarządzania treścią (CMS), np. Joomla, Wordpress. Choć na pewno nie jest to rozwiązanie idealne, szablon zapewni istnienie podstawowej strony, która później może zostać zmieniona na stronę dedykowaną, lepiej oddającą charakter organizacji.
Podsumowanie
Zbudowanie atrakcyjnej strony internetowej organizacji wcale nie wymaga dużych środków. Naprawdę warto pomyśleć o poprawieniu swojej strony i zwiększeniu jej atrakcyjności, przy wykorzystaniu omówionych sposobów. Wskazówki zawarte w tym artykule mogą pomóc przeprowadzić ocenę dotychczasowej strony, a następnie wprowadzić zmiany, tak aby historia, którą opowiada nasza strona była ciekawsza, bardziej zrozumiała i atrakcyjna.
Źródło: Technologie.org.pl