Anonimowe punkty konsultacyjno-diagnostyczne (PKD), samodzielnie testem domowym, czy u lekarza pierwszego kontaktu? Jacek Poniedziałek, Grażyna Wolszczak, Filip Moroz, Mateusz Grydlik, Julia Chatys, Mikołaj Kubacki zachęcają do wykonywania testów na HIV. Fundacja Edukacji Społeczne (FES) w kampanii „Projekt Test: Wszyscy testują się na HIV” pokazuje, że badanie na HIV nie jest niczym wstydliwym i należy je wykonać zawsze po ryzykownej sytuacji.
Okazuje się, że to dopiero początek. Organizatorzy zapowiadają, że wkrótce pojawią się kolejne wersje językowe kampanii. „Naszym celem jest, żeby każda osoba przebywająca w Polsce w prosty sposób miała dostęp do informacji, gdzie w jej najbliższym otoczeniu można bezpłatnie i anonimowo wykonać test na HIV. Na stronie znajduje się mapa z adresami i godzinami działania wszystkich takich punktów w Polsce. W prosty sposób można zlokalizować, gdzie najbliżej nas taka usługa jest dostępna” – tłumaczy autorka kampanii, Agata Kwiatkowska.
Spoty kampanii zabierają nas do Punktu Konsultacyjno-Diagnostycznego, gdzie spotyka się młoda para, dojrzała kobieta, jej młody kochanek oraz samotny mężczyzna. Na moment wchodzimy w ich głowy i widzimy, jakie sytuacje skłoniły ich do badania w kierunku HIV.
„W Punktach Konsultacyjno-Diagnostycznych ważne jest poradnictwo, chcemy, żeby każda przychodząca do nas osoba czuła, że jest pod dobrą opieką. Nie chodzi tylko o samo badanie, ale przekazanie wiedzy, która sprawi, że drugi raz można już sytuacji ryzykownej uniknąć. W naszym kraju od lat spada liczba działań w zakresie profilaktyki HIV, jednocześnie w 2017 roku odnotowaliśmy najwięcej w historii zarejestrowanych zakażeń tym wirusem. W zeszłym roku cztery osoby dziennie dowiadywały się, że mają HIV” – podkreśla prezeska FES, dr Magdalena Ankiersztejn-Bartczak. „Nasza Fundacja nie tylko prowadzi dwa warszawskie punkty anonimowego testowania na HIV, HCV i kiłę, ale również realizuje kompleksowy program wsparcia. Projekt Akademia Pozytywnego Życia to wsparcie psychologiczne oraz pomoc osobie odbierającej dodatni wynik w jak najszybszym znalezieniu się pod specjalistyczną opieką medyczną. Każda z 50 osób, które w zeszłym roku odebrała u nas dodatni wynik HIV, otrzymała wsparcie” – zapewnia.
Kampania „Projekt Test: Wszyscy testują się na HIV” to nie tylko spoty. Organizatorzy starają się postawić ważne pytania na temat wyzwań, które stoją przed nami w XXI wieku. W Polsce wciąż niewiele osób wie, że zakażenie HIV to choroba przewlekła, którą się leczy. Regularne przyjmowanie leków w większości wypadków prowadzi do sytuacji, kiedy u osoby zakażonej ilość wirusa spada do poziomu niewykrywalnego tzw. „wiremia niewykrywalna”. Oznacza to, że z medycznego punktu widzenia leczony HIV nie jest już groźną, śmiertelną chorobą.
„Na zaproszenie naszej Fundacji przyjeżdża do Polski dwóch wybitnych ekspertów. David Stuart, założyciel słynnej londyńskiej kliniki zdrowia seksualnego 56 Dean Street Clinic oraz Benjamin Collins, dyrektor International HIV Partnerships (IHP), którzy wspólnie z nami zastanowią się nad przyszłością testowania. Dowiemy się, jak w innych krajach ułatwiono ludziom dostęp do testowania np. przez upowszechnianie testów domowych, które można zrobić sobie samemu, korzystając jedynie z pomocniczej aplikacji mobilnej. Debata z ich udziałem odbędzie się już 26 czerwca br. Szczegóły mogą Państwo zleźć na naszym profilu Facebook” – dodaje Kwiatkowska.
Szacuje się, że 70% osób żyjących z HIV nie wie o swoim zakażeniu i tym samym może nieświadomie narażać na nie inne osoby. W Polsce działa 31 Punktów Konsultacyjno-Diagnostycznych (PKD), w których można wykonać bezpłatne i anonimowe badanie na HIV, dodatkowo każda osoba zgłaszająca się do PKD ma możliwość porozmawiania z wykwalifikowanymi specjalistami ds. HIV/AIDS.
O Projekcie Test: kampania społeczna, która od 9 lat zachęca Polaków do badania się na HIV oraz walczy z tabu związanym z zakażeniem HIV. Działa na rzecz edukacji i uświadamiania, jak ważna jest profilaktyka HIV/AIDS. W kampanię od lat angażują się znani polscy artyści, którzy co roku wspólnie ze środowiskiem medycznym, partnerami kampanii oraz patronami medialnymi uświadamiają polskie społeczeństwo na ten temat. W ramach kampanii co roku organizowane są sympozja, spotkania z lekarzami i pacjentami, a także akcje specjalne promujące idee Kampanii. Autorką Projektu Test jest Agata Kwiatkowska.
Źródło: Fundacja Edukacji Społecznej