W styczniu 2016 roku firma konsultingowa SIGWATH opublikowała raport dotyczący zestawienia najbardziej lubianych oraz znienawidzonych firm przez organizacje pozarządowe. Znalazły się w nim tacy giganci jak np. CocaCola, McDonald’s, Apple czy Tesco. Zobaczcie, które marki zasłużyły na uznanie 3 sektora, a które muszą jeszcze wiele na nie pracować.
Badaniom poddane były kraje w prawie każdym zakątku świata (Europa, Ameryka Północna, Ameryka Łacińska oraz Azja). W skali światowej najczęściej krytykowanymi korporacjami były Shell, Monsanto i Bank Światowy – firmy te utrzymują się na tych pozycjach od lat. Jednak w tym roku po raz pierwszy dołączył do nich Volkswagen (przez aferę Diselgate) oraz EDF.
W przypadku marki Shell, najczęściej krytykowano ją za odwierty w Arktyce, z których zrezygnował po licznych protestach. Monsanto stracił w oczach organizacji za wypowiadanie się po stronie biotechnologii oraz wspieranie sektora GMO. Bank Światowy natomiast od lat nie zmienił polityki sektora finansowego, dotyczącej takich kwestii jak klimat i dekarbonizacja.
Wśród firm, które zasłużyły na uznanie organizacji pozarządowych na czele znalazły się takie korporacje jak Nestle (drugi raz z rzędu), Marks&Spencer i McDonald’s. Nestle zdobyło sympatię NGO-sów tym, że angażuje się w obszary związane z pochodzeniem produktów czy dbaniem o klimat. Ciekawym aspektem jest to, że jeszcze w 2010 roku firma było mocno krytykowana przez Greanpeace, ze względu na to, że używała oleju palmowego do produkcji słodyczy, co przyczyniało się do destrukcji lasów deszczowych Indonezji.
Zaskakujące jest, że brytyjska spółka Marks&Spenser zajęła w tej klasyfikacji drugie miejsce, mimo że znana jest tylko w kilku państwach europejskich. McDonald’s został sklasyfikowany na trzeciej pozycji, głównie dzięki zmianie polityki stosowania antybiotyków w produkcji żywności, podwyższeniu płac oraz wartości odżywczych produktów.
Patrząc na wyniki badań przeprowadzonych na terenie Unii Europejskiej (nie różnią się one w znacznym stopniu od wyników światowych), to zdecydowanie krytykują one koncerny paliwowe. Przemysł spożywczy, spółki handlowe czy instytucje finansowe, są lubiane przez organizacje. W Europie na pierwszych miejscach znalazły się Unilever, Marks&Spencer, Crédit Agricole i Nestlé, a w pierwszej dwudziestce spotykamy aż 7 instytucji finansowych.
Firmy chwalone były głównie za dodatkowe akcje, a nie swoją normalną aktywność. Organizacje doceniały kwestie zrównoważonego pozyskiwania surowców, wpływu na środowisko czy walki z przemocą wobec zwierząt. W przypadku instytucji finansowych były to zasady jakimi się kierują w odniesieniu do kwestii środowiskowych i społecznych.
Na koniec należy dodać, że organizacje pozarządowe bacznie przyglądają się działalności wielkich korporacji i reagują kiedy wpływają one na zmiany klimatyczne czy społeczne. Firmy, które nie zmieniają swoich działań nawet po protestach, znacznie tracą w oczach swoich klientów, co potem ciężko jest naprawić.
Źródło: technologie.ngo.pl