Jak Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego może wesprzeć ekonomię społeczną w Polsce
O planowanych zapisach Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego i ich wpływie na sektor przedsiębiorczości społecznej w Polsce pisze ekspert Instytutu Spraw Publicznych Filip Pazderski.
Trwają prace nad wytyczeniem kierunków rozwoju Polski na najbliższe 10-20 lat. Kilka resortów koordynuje przygotowania dziewięciu zintegrowanych dokumentów o charakterze strategicznym. Dotyczą one takich obszarów, jak rozwój innowacyjności i efektywności gospodarki, kapitału ludzkiego, transportu i regionów, jak również zrównoważony rozwój wsi i rolnictwa, bezpieczeństwo narodowe i energetyczne, środowisko oraz organizacja sprawnego państwa.
Pierwszy z dokumentów wskazuje na konieczność powiązania rozwoju kraju z poziomem istniejącego w społeczeństwie kapitału społecznego. Podkreśla, że jakakolwiek zmiana nie będzie możliwa bez zwiększenia zainteresowania Polaków dobrem wspólnym, poprawy jakości przestrzeni i debaty publicznej, podwyższenia poziomu wzajemnego zaufania, jak również wsparcia aktywności obywatelskiej oraz zwiększenia roli potencjałów kreatywnego i kulturowego. Trudno nie zauważyć, że do osiągnięcia tych celów przyczynić się może również rozwój systemu ekonomii społecznej.
Działania z tego zakresu wpisane zostały w drugi z czterech celów, do których doprowadzić ma realizacja SRKS, tj. Poprawę mechanizmów partycypacji społecznej i wpływu obywateli na życie publiczne. W jego ramach ekonomia społeczna wpisuje się szczególnie w dwa priorytety strategii:
2.1. Wspieranie mechanizmów współpracy instytucji publicznych z obywatelami;
2.3. Wzmocnienie integracji i solidarności społecznej.
W obszarze pierwszego z wymienionych priorytetów szczególnie istotny w interesującym nas tutaj kontekście jest drugi z zaproponowanych kierunków działań, tj. „Wspieranie rozwoju partnerstwa i innych form współpracy służących przekazywaniu realizacji zadań publicznych obywatelom”. Dotyczy on przede wszystkim nowelizacji istniejących regulacji prawnych, która ma umożliwić wprowadzenie do porządku prawnego formuły partnerstwa publiczno-społecznego oraz jej upowszechnienie w administracji publicznej i organizacjach obywatelskich. Prowadzić do tego ma m.in. nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, do której wpisane zostałoby explicite partnerstwo publiczno-gospodarcze.
Miałoby to pozwolić na zwiększenie skali i zakresu zadań publicznych przekazywanych do realizacji organizacjom obywatelskim. Dalszym działaniem idącym w tym samym kierunku miałoby być wspieranie zadań publicznych realizowanych w partnerstwie publiczno-społecznych. Poparte działaniami upowszechniającymi wprowadzenie w ten sposób do polskiego porządku prawnego instytucji takiego partnerstwa mogłoby stać się podstawą do rozwoju trwałej współpracy samorządów, jednostek administracji rządowej i organizacji obywatelskich. Do specjalnego rodzaju tej ostatniej grupy podmiotów zaliczyć należy różnego rodzaju przedsiębiorstwa społeczne.
Obok powyższych rozwiązań jeszcze jedno z przedstawionych w strategii może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania przez różne podmioty podejmowaniem działalności w formie ekonomii społecznej. Chodzi o postulowane poszerzenie zakresu stosowania klauzul społecznych w zamówieniach publicznych, pozwalających uwzględnić aspekty społeczne przy zlecaniu realizacji zadań publicznych (np. fakt zatrudniania przez danego oferenta osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, prowadzenia przez niego działań na rzecz ich integracji zawodowej lub społecznej czy też angażowania do współpracy wolontariuszy).
W ramach drugiego z wymienionych powyżej priorytetów wpisujących się w realizację drugiego celu SRKS wpisano kierunek działań odnoszący się literalnie do ekonomii społecznej. Mowa jest tam o „Wspieraniu rozwoju przedsiębiorczości społecznej i innych form przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i zawodowemu”. Z jednej strony, planuje się w tym miejscu dalsze prowadzenie działań wynikających z prac powołanego w 2009 roku przez prezesa Rady Ministrów Zespołu ds. wypracowania rozwiązań systemowych w sferze ekonomii społecznej. SRKS postuluje wspieranie wypracowanych przez zespół rozwiązań w czterech głównych obszarach:
- przygotowanie długofalowego planu rozwoju przedsiębiorczości społecznej,
- wdrożenie zwrotnych mechanizmów finansowania przedsiębiorczości społecznej oraz innych form przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i zawodowemu,
- przygotowanie i wdrożenie planu edukacji w zakresie przedsiębiorczości społecznej, w tym skierowanej do dzieci i młodzieży poprzez praktyczną edukację przygotowania do przedsiębiorczości.
Prowadzone przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego konsultacje Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego potrwają do końca maja. Gorąco zachęcamy osoby zainteresowane rozwojem ekonomii społecznej w Polsce do zabrania w nich głosu. Zastosowanie w tym dokumencie określonych zapisów może mieć duże znaczenie w określeniu przyszłego kierunku kształtowania przedsiębiorczości społecznej w naszym kraju.
Filip Pazderski, ekspert Instytutu Spraw Publicznych
Pobierz
-
201105091123060118
656694_201105091123060118 ・38.72 kB
Źródło: Instytut Spraw Publicznych