Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Komu mają służyć organizacje pożytku publicznego? Jakie są główne korzyści z wprowadzenia tej ustawy? - pytali działacze samorządowi i III sektora, a odpowiadał przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej podczas seminarium zorganizowanego 4 i 5 listopada 2003 przez CPS 'Dialog'.
Ustawę o działalności pożytku publicznego i zmiany jakie ona przynosi omawiał w drugim dniu seminarium zorganizowanego przez Centrum Partnerstwa Społecznego DIALOG dr Krzysztof Więckiewicz - dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego MGPiPS.
Komu mają służyć organizacje pożytku publicznego?
Jak wyraził się dyrektor Więckiewicz, z definicji mają nieść pomoc „ogółowi społeczności”, a w praktyce określonej, wyodrębnionej grupie społecznej, np. niepełnosprawnym, społeczności lokalnej, mniejszościom narodowym itp.
Co oczywiste, cel działalności musi być wpisany do statutu organizacji, a jej dochody - w całości przeznaczone na jego realizację. Równie ważne jest, aby organizacje o statusie pożytku publicznego były "całkowicie przejrzyste". W tym miejscu dr Więckiewicz zalecał nawet dosłowną inkorporację przepisów zawartych w ustawie o działalności pożytku publicznego do organizacyjnych statutów. Nowopowstałe organizacje będą podlegały kontroli rządu, a dokładniej mówiąc: ministrowi właściwemu ds. zabezpieczenia społecznego (obecnie – minister gospodarki, pracy i polityki społecznej), a w odniesieniu do organizacji pożytku publicznego działających zakresie ratownictwa i ochrony ludności nadzór będzie sprawował minister właściwy ds. wewnętrznych (obecnie – minister administracji i spraw wewnętrznych).
Według Departamentu Pożytku Publicznego jako organizacja pożytku publicznego może być zarejestrowany w Sądzie Rejestrowym (znajdują się one w każdym mieście wojewódzkim) tylko podmiot prowadzący już działalność. Nie możliwe miało by być założenie organizacji i natychmiastowe wystąpienie o nadanie jej statutu pożytku publicznego. Nie wynika to jednak wprost z brzmienia ustawy.
Jakie są główne korzyści z wprowadzenia ustawy?
Po pierwsze organizacjom pożytku publicznego przysługuje podmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego. Ponadto każdy podatnik może zadeklarować, iż przekazuje 1% kwoty swojego podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego (co prawda najpierw musi wpłacić ten 1%, a dopiero potem uzyska odpowiedni odpis podatkowy). Przepis ten „ożyje” jednak dopiero w roku 2005, co ma związek ze specyfiką kalendarza podatkowego.
Wspomóc rozwój organizacji pożytku publicznego w Polsce ma być powołanie pzy MGPiPS Rady Działalności Pożytku Publicznego, która w zamyśle ministra Hausnera ma być radą dialogu obywatelskiego. W skład Rady wchodzić mają przedstawiciele rządu (5 osób), samorządu terytorialnego (5 osób) oraz III-ego sektora (10 osób). Ciało to, finansowane w całości z budżetu państwa, powoływać będzie zespoły doradców i ekspertów do rozwiązywania bieżących problemów. MGPiPS zobowiązało się także do nieodpłatnego przeszkolenia trenerów, którzy mają zaznajomić z zasadami pożytku publicznego osoby zainteresowane z terenu całego kraju. W planach przewiduje się także wydawanie opracowań dotyczących pożytku publicznego w ramach Biblioteki Pożytku Publicznego.
Dr Więckiewicz nawiązał także do zmian w zakresie wolontariatu, jakie wnosi nowa ustawa. Od tej pory wolontariat będzie ustawowo uregulowany na odrębnych zasadach niż „zwykła” praca. Z pieczy nad wolontariuszem zostaje wyłączony Kodeks Pracy (z wyjątkiem niektórych przepisów, np. BHP), a wolontariat ma być oparty na wzajemnej relacji wolontariusza i „usługobiorcy”. Wolontariat od tej pory nie może być związany z działalnością gospodarczą, a wolontariusze oprócz prawa do uzyskania zaświadczenia o przepracowanym czasie, mogą także żądać wystawienia opinii na ich temat.
Odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące pożytku publicznego można uzyskać na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej www.mpips.gov.pl, a także pisząc na adres pozytek@mpips.gov.pl, pod którym dyrektor Więckiewicz zobowiązał się rzetelnie odpowiadać na postawione mu pytania.
Komu mają służyć organizacje pożytku publicznego?
Jak wyraził się dyrektor Więckiewicz, z definicji mają nieść pomoc „ogółowi społeczności”, a w praktyce określonej, wyodrębnionej grupie społecznej, np. niepełnosprawnym, społeczności lokalnej, mniejszościom narodowym itp.
Co oczywiste, cel działalności musi być wpisany do statutu organizacji, a jej dochody - w całości przeznaczone na jego realizację. Równie ważne jest, aby organizacje o statusie pożytku publicznego były "całkowicie przejrzyste". W tym miejscu dr Więckiewicz zalecał nawet dosłowną inkorporację przepisów zawartych w ustawie o działalności pożytku publicznego do organizacyjnych statutów. Nowopowstałe organizacje będą podlegały kontroli rządu, a dokładniej mówiąc: ministrowi właściwemu ds. zabezpieczenia społecznego (obecnie – minister gospodarki, pracy i polityki społecznej), a w odniesieniu do organizacji pożytku publicznego działających zakresie ratownictwa i ochrony ludności nadzór będzie sprawował minister właściwy ds. wewnętrznych (obecnie – minister administracji i spraw wewnętrznych).
Według Departamentu Pożytku Publicznego jako organizacja pożytku publicznego może być zarejestrowany w Sądzie Rejestrowym (znajdują się one w każdym mieście wojewódzkim) tylko podmiot prowadzący już działalność. Nie możliwe miało by być założenie organizacji i natychmiastowe wystąpienie o nadanie jej statutu pożytku publicznego. Nie wynika to jednak wprost z brzmienia ustawy.
Jakie są główne korzyści z wprowadzenia ustawy?
Po pierwsze organizacjom pożytku publicznego przysługuje podmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego. Ponadto każdy podatnik może zadeklarować, iż przekazuje 1% kwoty swojego podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego (co prawda najpierw musi wpłacić ten 1%, a dopiero potem uzyska odpowiedni odpis podatkowy). Przepis ten „ożyje” jednak dopiero w roku 2005, co ma związek ze specyfiką kalendarza podatkowego.
Wspomóc rozwój organizacji pożytku publicznego w Polsce ma być powołanie pzy MGPiPS Rady Działalności Pożytku Publicznego, która w zamyśle ministra Hausnera ma być radą dialogu obywatelskiego. W skład Rady wchodzić mają przedstawiciele rządu (5 osób), samorządu terytorialnego (5 osób) oraz III-ego sektora (10 osób). Ciało to, finansowane w całości z budżetu państwa, powoływać będzie zespoły doradców i ekspertów do rozwiązywania bieżących problemów. MGPiPS zobowiązało się także do nieodpłatnego przeszkolenia trenerów, którzy mają zaznajomić z zasadami pożytku publicznego osoby zainteresowane z terenu całego kraju. W planach przewiduje się także wydawanie opracowań dotyczących pożytku publicznego w ramach Biblioteki Pożytku Publicznego.
Dr Więckiewicz nawiązał także do zmian w zakresie wolontariatu, jakie wnosi nowa ustawa. Od tej pory wolontariat będzie ustawowo uregulowany na odrębnych zasadach niż „zwykła” praca. Z pieczy nad wolontariuszem zostaje wyłączony Kodeks Pracy (z wyjątkiem niektórych przepisów, np. BHP), a wolontariat ma być oparty na wzajemnej relacji wolontariusza i „usługobiorcy”. Wolontariat od tej pory nie może być związany z działalnością gospodarczą, a wolontariusze oprócz prawa do uzyskania zaświadczenia o przepracowanym czasie, mogą także żądać wystawienia opinii na ich temat.
Odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące pożytku publicznego można uzyskać na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej www.mpips.gov.pl, a także pisząc na adres pozytek@mpips.gov.pl, pod którym dyrektor Więckiewicz zobowiązał się rzetelnie odpowiadać na postawione mu pytania.
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.