Wraz z dynamicznym rozwojem turystyki, kluczowe staje się pytanie: jak skutecznie promować nasz produkt turystyczny? Wśród różnych narzędzi, jakie oferuje rynek, istnieją rozwiązania, wyróżniające się efektywnością i innowacyjnością. W niniejszym artykule zastanowimy się, jak możemy skutecznie docierać do grupy docelowej, wykorzystując zarówno nowoczesne technologie, jak i sprawdzone, tradycyjne formy komunikacji.
Responsywna strona internetowa z mapą interaktywną
Pierwszym krokiem do skutecznej promocji produktu turystycznego jest odpowiednie wyeksponowanie informacji na jego temat. Pomoże nam w tym odpowiednio przygotowana, responsywna strona internetowa z przyjazną nawigacją, wartościowymi treściami i wysokiej jakości multimediami.
Responsywność oznacza dostosowanie strony internetowej do różnych rozmiarów ekranu, a zatem przystosowanie jej do różnych typów urządzeń, np. smartfonów. W dobie, gdy niemal każdy nosi telefon w kieszeni lub plecaku, posiadanie responsywnej strony jest kluczowe. Responsywna strona umożliwia odwiedzającym nasz region lub miejsce zdobywać informacje na temat zwiedzanych atrakcji nawet podczas podróży, lub spaceru.
Istotnym elementem strony internetowej promującej produkt turystyczny jest mapa interaktywna. Pomaga ona administratorom efektywnie zarządzać contentem, poprzez przedstawienie w obrazowy sposób informacji o trasach i atrakcjach turystycznych w okolicy. W przypadku miejsc, takich jak skanseny lub parki, prezentuje sugerowane trasy zwiedzania i najważniejsze obiekty. Mapa może być wzbogacona o audioprzewodnik. Ciekawym pomysłem jest również zastosowanie mapy 3D, w znaczący sposób podnoszącej atrakcyjność strony.
Zamów mapę interaktywną i kampanię w Traseo do końca grudnia 2023 i skorzystaj z 30% rabatu na wdrożenie mapy.
Wyślij zapytanie!
Aplikacja mobilna
Aplikacje mobilne odgrywają istotną rolę w cyfrowej transformacji i usprawnianiu funkcjonowania regionów turystycznych, oferując szereg korzyści zarówno dla administratorów, jak i turystów. Są narzędziem skutecznej komunikacji, dostarczają informacji o lokalnych wydarzeniach, a także umożliwiają zgłaszanie problemów i usterek.
Przede wszystkim są jednak skutecznym instrumentem promocji oferty turystycznej. Aplikacje mobilne są bowiem ciekawym sposobem na przedstawienie informacji dotyczących tras i lokalnych atrakcji turystycznych, zarówno historycznych, jak i przyrodniczych. Podobnie jak w przypadku stron internetowych dla turystów niezmiernie ważnym elementem aplikacji jest mapa interaktywna z oznaczaniem interesujących szlaków i miejsc. Mapa interaktywna ma również zastosowanie typowo praktyczne — umożliwia natychmiastowe określenie swojej lokalizacji i ułatwia nawigację w terenie.
Audioprzewodniki, panoramy sferyczne i 3D oraz fotoretrospekcje — to kolejne elementy aplikacji, które zwiększają atrakcyjność promowanego produktu turystycznego. Szczególnie angażującym modułem aplikacji są questy i gry terenowe, łączące elementy przygody i edukacji. Pozwalają one turystom w aktywny sposób odkrywać region lub dany obiekt, w niektórych przypadkach stanowiąc konkurencję dla tradycyjnych tablic i broszur.
Kody QR i infokioski
Kolejnym istotnym aspektem jest rozmieszczenie w strategicznych punktach kodów QR lub infokiosków. Kody QR znajdujące się przy trasach, ścieżkach edukacyjnych, pomnikach przyrody, zabytkach, czy w przypadku zadaszonych powierzchni — przy eksponatach — pozwalają turystom na natychmiastowe uzyskanie dodatkowych informacji. Po zeskanowaniu kodu QR za pomocą smartfona użytkownik przenoszony jest do aplikacji lub na stronę internetową, gdzie może przeczytać dodatkowe informacje lub odsłuchać audioprzewodnik.
Bardziej zaawansowaną opcją jest umieszczenie infokiosków, stanowiących wygodne źródło informacji. Infokioski zapewniają dostęp do map interaktywnych, tras oraz opisów miejsc lub eksponatów. Mogą posiadać dodatkowe moduły jak panoramy, fotoretrospekcje, czy gry.
Te formy odkrywania regionu lub miejsca szczególnie lubią młodsi turyści. Zastosowanie nowoczesnej technologii tworzy interaktywną przestrzeń informacyjną i zachęca ich do poznawania produktu turystycznego.
Publikacje drukowane
Choć technologia zagościła w turystyce na dobre publikacje drukowane, począwszy od tradycyjnych przewodników i map po nowoczesne albumy 3D, wciąż stanowią ważne narzędzie w promocji produktu turystycznego. Zwłaszcza dla starszego pokolenia przewodniki, mapy i foldery są nieodłącznym towarzyszem podróży. Istotną rolę odgrywają także odpowiednio przygotowane tablice i oznaczenia terenowe.
Łącznikiem pomiędzy światem publikacji drukowanych a nowoczesnymi technologiami są e-booki. Możliwość ich pobrania i używania offline sprawia, że niejednokrotnie stanowią dobrą alternatywę do innych form publikacji.
Dotarcie do grupy docelowej
Kluczowym elementem działań marketingowych jest dotarcie do grupy docelowej, w naszym przypadku turystów. W tym celu warto wykorzystywać zewnętrzne kanały komunikacji, np. media społecznościowe. Facebook, Instagram, czy TikTok stanowią dziś potężne narzędzie, pozwalające budować świadomość marki i jednoczyć wokół niej społeczność. Tworząc konto produktu turystycznego w mediach społecznościowych, warto publikować wysokiej jakości zdjęcia i ciekawe informacje o lokalnych atrakcjach, pobudzając zainteresowanie turystów. Dodatkowo autentyczność i zasięg naszego przekazu mogą zostać zwiększone poprzez współpracę z influencerami i twórcami blogów podróżniczych.
Kolejnym istotnym elementem działań marketingowych są kampanie reklamowe w internecie. W dotarciu do naszej grupy docelowej pomogą nam sieci reklamowe (np. Google Ads). Dobrym pomysłem są także kampanie prowadzone na portalach turystycznych i w aplikacjach mobilnych. Przykładem tego typu portalu i aplikacji jest Traseo. Portal i aplikacja jednoczy niemal 2-milionową społeczność pasjonatów turystyki i sportów outdoorowych. Za pomocą Traseo użytkownicy mogą planować trasy, jak i rejestrować swoje wycieczki. W bazie znajduje się już ponad 200 tys. tras! Traseo oferuje nieszablonowe formy promocji i dopasowanie kampanii do celów reklamodawcy.
Ostatnim elementem promocji są tradycyjne formy komunikacji, takie jak np. banery i plakaty, które wciąż gwarantują skuteczne dotarcie do osób odwiedzających nasz region.
Skuteczna promocja produktu turystycznego wymaga znalezienia równowagi pomiędzy nowoczesnymi technologiami i tradycyjnymi formami komunikacji. Począwszy od responsywnej strony internetowej z mapą interaktywną, po aplikacje mobilne, infokioski i publikacje drukowane – każdy element ma swoje znaczenie w realizowaniu skutecznych działań promocyjnych. Najważniejsze pozostaje jednak dotarcie do grupy docelowej, poprzez wykorzystanie różnorodnych kanałów komunikacji.
Źródło: AmistadMobile