Jak sieci sklepów dbają o dobrostan kur? Druga edycja rankingu Stowarzyszenia Otwarte Klatki
Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało drugą edycję rankingu sieci sklepów, które zadeklarowały wycofanie ze sprzedaży jajek z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 roku. W tegorocznym badaniu wzięło udział 9 firm, na podium znaleźli się Carrefour, Auchan i ALDI.
Badanie ankietowe zostało przeprowadzone między listopadem 2020 roku a lutym br. Zaproszone do badania zostały 33 firmy, a odpowiedzi udzieliło 9 z nich: ALDI, Auchan, Biedronka, Carrefour, Kaufland, Lidl, Polomarket, SPAR oraz Społem. W badaniu wzięto pod uwagę transparentność firmy i zakres opublikowanych zobowiązań do wycofania jaj z chowu klatkowego, promowanie kupna jaj z różnych systemów hodowli, postęp we wdrażaniu założeń zobowiązania i obecny stan oferty sprzedaży jaj świeżych oraz kontakt z dostawcami jaj i producentami produktów marki własnej firmy.
Na podium znalazły się sieci Carrefour, Auchan oraz ALDI, zajmując odpowiednio pierwsze, drugie i trzecie miejsce w rankingu. Sieć sklepów Carrefour została szczególnie doceniona za najmniejszy procentowy udział w sprzedaży jaj całych z chowu klatkowego (jedynie 16%). Sieć Auchan wyróżniono za znaczny postęp w wycofywaniu “trójek” – już 62% sprzedaży jaj całych to jaja z chowu alternatywnego natomiast sprzedaż jaj całych z chowu alternatywnego w sieci ALDI od zeszłego roku utrzymuje się na poziomie 72%.
Barbara Kowalska, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju w Carrefour Polska tak komentuje zajęcie pierwszego miejsca w rankingu:
„Bardzo się cieszymy, że dostrzeżono nasze działania, tym bardziej, że chcemy dawać innym przykład do podobnych zmian. Decyzję o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego oznaczonych cyfrą "3" podjęliśmy w roku 2017 i w ciągu dwóch lat udało się nam ten cel osiągnąć w asortymencie jaj całych marki własnej Carrefour. W ciągu najbliższych czterech lat jaja trójki zostaną także usunięte ze składników marki własnej Carrefour oraz z asortymentu pozostałych marek oferowanych w naszych sklepach. To ważny element naszej strategii transformacji żywieniowej, za sprawą której chcemy kształtować właściwe nawyki żywieniowe w społeczeństwie, a jednocześnie przyczyniać się do poprawy dobrostanu zwierząt”.
Działania firm rezygnujących ze sprzedaży jaj “trójek” są podyktowane także oczekiwaniami konsumentów. Według badań przeprowadzonych w lutym 2020 r. przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat aż 82% ankietowanych uważa, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia. Co więcej, większość badanych (ponad 70%) przyznaje, że warunki hodowli kur, od których zamierzają kupić jajka, są dla nich istotne. Ponad połowa ankietowanych (54,5%) stwierdziła też, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny zrezygnować z używania jaj z chowu klatkowego.
Warto również podkreślić, że większość sieci sklepów, które wzięły udział w badaniu (7 z 9) zredukowała ilość jaj z chowu klatkowego w sprzedaży lub ich użycie w produktach własnych w porównaniu z zeszłym rokiem. W sieciach takich jak ALDI, Auchan, Carrefour i SPAR ponad połowa całkowitej sprzedaży jaj całych to jaja pochodzące z hodowli alternatywnych. Niektóre z czołowych sieci, jak ALDI, Kaufland, Auchan czy Carrefour, całkowicie wycofały już jaja świeże z chowu klatkowego marki własnej. Co więcej, proces zastępowania jaj “trójek” w produktach marek własnych przez pochodzące z alternatywnego chowu został rozpoczęty przez sieci: ALDI, Auchan, Biedronka, Carrefour, Lidl i Kaufland.
– Dziękujemy sieciom handlowym i hurtowym, które zobowiązały się do wycofania jaj z chowu klatkowego ze sprzedaży, a w szczególności tym, które wzięły udział w naszym badaniu – mówi Julia Pająk, Specjalistka ds. Kampanii Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki. – Cieszymy się, że coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z tego, że dbanie o dobrostan zwierząt, a tym samym polityka wycofania jaj klatkowych, jest obecnie niezbędną częścią strategii CSR – dodaje Pająk.
Pełny ranking sieci sklepów dostępny jest pod tym linkiem.
Źródło: Stowarzyszenie "Otwarte Klatki"