Jak sąd rejestrowy nadzoruje NGO
Z sądem rejestrowym większość organizacji pozarządowych styka się na samym początku działalności - przy zakładaniu fundacji czy stowarzyszenia. Jesteśmy też zobligowani informować KRS o różnych zmianach (np. w statucie), a niektórzy z nas (organizacje-przedsiębiorcy) składają tu sprawozdania. Sprawdź co jeszcze podlega i co wynika z nadzoru sądu nad organizacjami?
Zgodnie z Konstytucją, przepisy rangi ustawowej określają:
- rodzaje zrzeszeń podlegających sądowej rejestracji,
- tryb tej rejestracji,
- formy nadzoru nad tymi zrzeszeniami.
Ustawy regulujące działalność organizacji pozarządowych (Prawo o stowarzyszeniach, ustawa o fundacjach, ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) przewidują szereg uprawnień nadzorczych przysługujących zarówno organom administracji publicznej (przede wszystkim ministrom i starostom powiatów), jak i sądom, w szczególności sądom rejestrowym. Należy podkreślić, iż udział sądu w nadzorze ma zagwarantować, że badanie działalności NGO nie będzie odbywało się arbitralnie, lecz w oparciu o przewidziane w prawie przesłanki, rozpatrywane w danym stanie faktycznym w sposób bezstronny przez niezawisły sąd.
Nadzór nad nowo powstającą organizacją
Na tym etapie sąd rejestrowy bada, czy dołączone do wniosku dokumenty są zgodne pod względem formy i treści z przepisami prawa, a także czy podlegające ujawnieniu w KRS dane osobowe członków organów podmiotu są prawdziwe. Sąd rejestrowy bada też, czy inne zgłoszone dane są zgodne z rzeczywistym stanem, jeżeli ma w tym względzie uzasadnione wątpliwości. W przypadku, gdy sąd stwierdzi wystąpienie uchybień (np. statut organizacji nie spełnia wymogów określonych w przepisach), wówczas najczęściej wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków pod rygorem odmowy wpisu.
Zgodność danych zarejestrowanych NGO ze stanem faktycznym (rejestracja zmian)
Sąd rejestrowy może wszcząć tzw. postępowanie przymuszające. Na czym ono polega? W przypadku stwierdzenia, że wniosek o wpis do KRS lub dokumenty, których złożenie jest obowiązkowe, nie zostały złożone pomimo upływu terminu, sąd rejestrowy wzywa obowiązanych do ich złożenia, wyznaczając dodatkowy 7-dniowy termin, pod rygorem zastosowania grzywny (może ona jednorazowo wynieść do 10 tys. zł, a nawet więcej, jeśli dwukrotne wymierzenie grzywny nie przyniosło skutku).
W szczególnych przypadkach uzasadnionych bezpieczeństwem obrotu, sąd rejestrowy może z urzędu dokonać wykreślenia danych niezgodnych z rzeczywistym stanem rzeczy lub wpisu danych odpowiadających rzeczywistemu stanowi rzeczy, jeżeli dokumenty stanowiące podstawę wpisu lub wykreślenia znajdują się w aktach rejestrowych, a dane te są istotne. Stanowi to zatem wyjątek od reguły, iż wpis następuje na wniosek samej organizacji.
Rozwiązanie organizacji pozarządowej
Sąd rejestrowy bada, czy podmiot ten posiada majątek i czy faktycznie prowadzi działalność. Badanie polega na tym, że sąd rejestrowy zawiadamia organizację o wszczęciu postępowania, wzywając ją do wykazania, że faktycznie prowadzi działalność i że posiada majątek. W przypadku ustalenia, że podmiot ten nie posiada majątku i faktycznie nie prowadzi działalności, sąd rejestrowy orzeka o rozwiązaniu podmiotu i zarządza jego wykreślenie z Rejestru. Przepisy mają więc na celu usunięcie z obiegu prawnego „martwych” podmiotów.
Ustanowienie kuratora dla organizacji pozarządowej
Możliwa grzywna za niepodawanie danych w korespondencji NGO
Warto także wspomnieć, iż podmioty wpisane do KRS mają obowiązek podawania w swoich oświadczeniach pisemnych kierowanych do oznaczonych osób lub organów, następujących danych: firmy lub nazwy, oznaczenia formy prawnej wykonywanej działalności, siedzibę i adres, NIP oraz oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywane są akta rejestrowe podmiotu oraz numer podmiotu w Rejestrze.
Sąd rejestrowy, jeżeli stwierdzi niedopełnienie tego obowiązku, może nałożyć grzywnę na osoby odpowiedzialne za niewykonanie tego obowiązku. Grzywna nie może być wyższa niż 5 tys. zł.
Nadzór nad stowarzyszeniami
- liczba członków stowarzyszenia jest mniejsza niż liczba członków wymaganych do jego założenia, lub
- stowarzyszenie nie posiada przewidzianych w ustawie władz i nie ma warunków do ich wyłonienia w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy.
Fundacje – nadzór wydziałów cywilnych
Do kompetencji sądów cywilnych należą m.in. rozpatrywanie wniosku właściwego ministra lub starosty w sprawie orzeczenia o zgodności działania fundacji z przepisami prawa i statutem oraz z celem, w jakim fundacja została ustanowiona, czy o uchylenie uchwały zarządu.
Uprawnienia nadzorcze sądu rejestrowego określone w ustawie o fundacjach sprowadzają się zatem do badania (w postępowaniu o dokonanie wpisu do KRS) czy czynności prawne stanowiące podstawę wpisu zostały podjęte przez uprawnioną osobę lub organ i czy są ważne (w szczególności będzie tutaj chodziło o badanie formy, sposobu przyjęcia i treści statutu).
Nadzór na organizacjami pożytku publicznego
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23