W województwie wielkopolskim mieszka ponad trzy miliony osób. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (www.stat.gov.pl) pracuje tylko niespełna półtora miliona z nich. W końcu czerwca 2005 r. zjawisko bezrobocia obejmowało ok. 55% osób w wieku 18 – 34 lata. W znacznym odsetku (32,4%) są to osoby długotrwale (pow. 24 miesięcy) bezrobotne. Odpowiedzią problem bezrobocia jest Europejski Fundusz Społeczny (EFS), czyli jeden z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
Pozyskanie środków w ramach EFS (ok. 2500 mln euro) wymaga
opracowania projektów, które precyzują dlaczego co i jak chcemy
zrobić. Należy pamiętać, że o środki z EFS można się ubiegać tylko
na realizację projektów, czyli działań, które określimy jako
zaplanowany i kontrolowany proces. Ma on doprowadzić do pozytywnego
skutku i tworzy nową jakość. Projekt zawsze wprowadza zmianę.
Przygotowywanie projektu można porównać do pieczenia ciasta.
Składniki:
- Sytuacja, którą chcemy zmienić np. bezrobocie absolwentów
szkół zawodowych w Kościanie - Zespół 3-5 osób chętnych do „zajęcia” się tym problemem
- Instytucja, która zajmuje się działaniami w tym zakresie (np.,
szkoła, powiatowy urząd pracy, Stowarzyszenie Młodych Kościaniaków,
itp.). Uwaga: o wsparcie w formie projektów mogą starać się
wyłącznie podmioty posiadające osobowość prawną (zarejestrowane w
Krajowym Rejestrze Sądowym)
Sposób przygotowania:
Na opracowanie projektu składa się 6 podstawowych elementów,
które musimy określić i spisać.
- Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, czyli z jakich
powodów realizacja tego projektu właśnie teraz jest istotna. Tu
powinniśmy posłużyć się danymi statystycznymi obrazującymi
sytuację. W naszym przykładzie możemy podać ilu absolwentów szkół
zawodowych jest bezrobotnych, jakie są najczęstsze przyczyny tej
sytuacji, czy jakie są tego skutki. Warto w tym miejscu powołać się
na strategie lokalne lub plany rozwoju lokalnego.
- Beneficjenci, czyli osoby, które będą brały udział w naszym
projekcie. Należy opisać liczbę, wiek i płeć tych osób. Warto też
uwzględnić dotychczasowe doświadczenie zawodowe i miejsce
zamieszkania. Obszary wiejskie, czy restrukturyzowane są
preferencyjnie traktowane, jako znajdujące się w trudnej
sytuacji.
- Cel projektu, czyli co chcemy osiągnąć. Dobrze sformułowany
cel odpowiada na pytania: co, gdzie, kiedy, dla kogo zostanie
zmienione w wyniku realizacji projektu. (Np. zwiększenie aktywności
na rynku pracy 20 absolwentów szkół zawodowych z Kościana w okresie
1 roku)
- Działania, czyli wszystko to, co musimy zrobić, by osiągnąć
wyznaczony cel. W opisie działań powinniśmy uwzględnić CO ROBIMY,
czyli rodzaje podejmowanych działań oraz JAK ROBIMY, czyli sposób
realizacji zadania. Opis musi pokazać w jaki sposób działania
przyczynią się do rozwiązania problemu. W naszym przykładzie możemy
zastosować warsztaty z autoprezentacji, przygotowywania dokumentów
aplikacyjnych czy warsztaty zawodowe (np. z obsługi kasy
fiskalnej). Jako uzupełnienie warsztatów możemy założyć poradnictwo
zawodowe.
- Rezultaty - wyniki realizacji projektu czyli określenie
zmiany uzyskanej w wyniku podejmowanych działań. Może to być
zwiększenie wiedzy na temat autoprezentacji, osiągnięcie
umiejętności zawodowych (np. obsługi kasy fiskalnej) nabycie
umiejętności komunikacyjnych.
- Budżet, czyli spisane wydatki, niezbędne dla realizacji
działań w projekcie. Wszystkie koszty muszą być realne i
uzasadnione dla zrealizowania pomysłu.
Wszystkie elementy powinny być zaś spójne i wzajemnie
uzupełniające się.
Czas na przygotowanie projektu: minimum miesiąc
Praktyczne wskazówki: warto skorzystać z pomocy eksperta w tym
zakresie, np. doradcy Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego EFS
Następnie wypełniamy wniosek o dotację, przenosząc nasz pomysł
projektu na formularz. Składamy dokument do wyznaczonej instytucji
i czekamy ocenę projektu. Z chwilą podpisania umowy o jego
realizacji pozostaje nam życzyć sobie i beneficjentom
smacznego.
sty-05 |
gru-05 |
sty-06 |
1755 |
3285 |
1681 |