76 milionów Europejczyków w wieku produkcyjnym ma niskie kwalifikacje zawodowe lub nie ma żadnych – czytamy w opublikowanym w zeszłym tygodniu dokumencie „Komunikat Brugijski”, będącym próbą aktualizacji „Procesu Kopenhaskiego” mającego na celu poprawę efektywności, jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej i kilku innych krajach.
Komunikat zwraca uwagę, że w nadchodzącej dekadzie popyt na wykwalifikowanych pracowników będzie gwałtownie rósł i proponuje działania, które należy podjąć, by sprostać nadchodzącym potrzebom.
Autorzy Komunikatu Brugijskiego, wskazując na rosnące zapotrzebowanie na pracowników z wysokimi kwalifikacjami, zauważają, że pracownicy niewykwalifikowani będą natrafiali na coraz większe trudności w znalezieniu pracy, a jeśli ją już znajdą, ich wynagrodzenia będą coraz niższe w porównaniu do pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami.
Jednocześnie autorzy dokumentu zwracają uwagę, że dzisiaj nie jesteśmy w stanie przewidzieć dokładnie, jakie kwalifikacje zawodowe, a nawet jakie zawody będą istnieć za 20 lat, kiedy swoją edukację będą kończyć osoby dzisiaj ją rozpoczynające. Dlatego tak ważne, zdaniem autorów Komunikatu, jest taka reforma systemów kształcenia zawodowego, która pozwoli w przyszłości zachować im elastyczność w obliczu zmian technologii i organizacji rynku pracy.
Jako ważne wyzwania dla europejskich rynków pracy autorzy Komunikatu postrzegają starzenie się społeczeństw krajów członkowskich UE oraz wczesne opuszczanie systemu edukacji przez młodych ludzi. Dlatego tak ważne jest utrzymanie podwójnego celu kształcenia zawodowego – zwiększanie kwalifikacji a przez to atrakcyjności na rynku pracy oraz polepszanie spójności społecznej.
Komunikat Brugijski podkreśla znaczenie zwiększenia efektywności kształcenia zawodowego oraz kreatywności i przedsiębiorczości dla przyszłości europejskich kadr. W dokumencie zapisany jest plan działań, które powinny być zrealizowane na poziomie europejskim i narodowym w ciągu najbliższych 4 lat, aby udało się uniknąć problemów związanych z rosnącym niedoborem wykwalifikowanej siły roboczej. Wśród celów do zrealizowania są m.in.:
- poprawa współpracy z sektorem przedsiębiorstw, mająca na celu trafne identyfikowanie brakujących kwalifikacji i potrzeb rynku pracy.
- otwieranie większej liczby szkół dających wykształcenie zawodowe.
- podnoszenie świadomości znaczenia szkolenia zawodowego.
- tworzenie wspólnych dla wszystkich krajów członkowskich standardów kształcenia zawodowego.
Proces Kopenhaski został uruchomiony w roku 2002. Działania w ramach procesu realizują 33 kraje – wszystkie kraje członkowskie Unii oraz Chorwacja, Macedonia, Islandia, Lichtenstein, Norwegia i Turcja. Stronami są również związki zawodowe, związki pracodawców oraz Komisja Europejska.
Pobierz
-
201009291411090079
590625_201009291411090079 ・38.72 kB
-
201011232355120556
603653_201011232355120556 ・38.72 kB
Źródło: bezrobocie.org.pl